ANNONS
Annons

Photoshop Elements 7

Produkter
(logga in för att koppla)

chanil

Medlem
Hej!

Är ny här och relativt ny med att använda Elements 7.
Min fråga är, när jag lagt in en bild för att redigera och där vill jag zooma in på min bild. Det går jättefint att zooma in och skärpan är bra. Men hur och om det överhuvud taget går vet jag inte men...Kan man spara bilden i det zoomade läget??? När jag hade zoomat till önskat läge och sedan sparade, och jag öppnade bilden igen var det på ursprungs avståndet.

Tacksam för svar!
 
Hej chanil o välkommen till forumet!

För att spara bilden i det "inzoomade" läget får du först lov att beskära den. Den här filmen visar hur du går tillväga: http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/verktyg/beskar Titta gärna på dom andra filmerna som finns på Moderskepp-sajten också, dom är verkligen bra för den som vill lära sig photoshoppa! :eek:)

Johan

Tack! Den och de andra skall jag titta på:) Nu blir jag glad att det kan gå att ordna i alla fall...Har nämligen fotat en fin hackespett högt upp i ett träd!
 
Nu har jag provat att beskära,sen zooma och där efter spara, och det fungera fint:) Nu har jag en följdfråga: Har det någon betydelse hur mycket el lite man beskär, för att få så bra skärpa som möjligt när man zoomar??? Ex att om jag beskär för mycket så blir skärpan sämre, när jag sen zoomar???

Charlott
 
Nu har jag provat att beskära,sen zooma och där efter spara, och det fungera fint:) Nu har jag en följdfråga: Har det någon betydelse hur mycket el lite man beskär, för att få så bra skärpa som möjligt när man zoomar??? Ex att om jag beskär för mycket så blir skärpan sämre, när jag sen zoomar???

Charlott

När du beskär en bild tar du bort ett antal pixlar. Du gör alltså bilden mindre. Och ju mindre bild du har desto mindre kan du förstora upp den/skriva ut den/framkalla den utan att den blir otydlig.

Om du t.ex. har en bild som är stor som ett A4 och beskär den till A5-storlek så kommer den bli mindre snygg om du skriver ut den i A4-storlek.

Hoppas denna förklaringen går att förså... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.