ANNONS
Annons

Photoshop Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser fram emot när 5:an släpps.

Hur kommer det att funka när man läser in den nya versionen om man har elements 3 sen tidigare? Kommer den att känna igen den gamla databasen med bilder, taggar o.s.v eller?
Man har ju ingen lust att börja om på ruta 0 när det gäller sånt.

/Roman

Hum... inte för att jag har ett svar på den frågan egentligen annat än att: Klart den måste klara av det. Allt annat vore ju mycket suspekt.

Då får man ta en backup precis innan man gör ett försök att lägga på den nya versionen när den kommer. Sen är det bara att hålla tummarna att det går bra.

/Roman

När Elements 4 kom, blev det Windows-versionen som hann först, medan Mac-versionen dröjde så länge, att jag undrade om det verkligen skulle komma någon sådan. Ska det bli så nu också?

Äntligen kurvverktyg !

Utöver puliceringsmöjligheterna verkar den viktigaste nyheten vara möjligheten att finjustera exponeringen med kurvverktyget - det enda jag verkligen saknat från "stora" Photoshop.

I gamla Photoshop 5.0LE, dvs Limited Edition, den första lågbudgetversionen av Photoshop, kunde man ställa in gradationskurvor på ett smidigt sätt. Den möjligheten tog Adobe bort i PS Elements, men i stället lade de in andra effekter och filter som var mycket enklare att använda än i de stora versionerna av Photoshop. Nu när kurvorna ska finnas i Elements 5, undrar jag vad de har tagit bort av det som fanns i de tidigare versionerna av Photoshop Elements.

Jag blev av med alla mina taggar när jag körde in Elements 5. Nu hade jag inte så värst mycket taggat men ändå. Så ett varningens tecken utfärdas.

Kan man ta backup på taggarna?
Som jag förstår det så taggas ju bilderna i en databas och inte i själva bildfilen

Jag tycker ändå att Dennis fråga är befogad. Som jag har provat ut det så går det att skriva taggarna till filerna men om man sedan tar bort en tag från en bild så har det ingen betydelse om man skriver Tagarna till filen igen. Den gamla TAGen som man tagit bort finns fortfarande kvar på bilden.

Alltså bör man vara väldigt försiktig när man skriver tagarna till en bildfil efterssom den inte går att ta bort senare - i alla fall inte så enkelt.

Jag håller med, jag har också sökt en funktion för att säkerhetskopiera själva katalogfilen, men inte hittat det. Under 'redigera' > 'inställningar'> 'allmänt' kan man ialla fall hitta en sökväg; "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Adobe\Kataloger" där det finns två filer "min katalog.ldb" och "min katalog.psa". Kan det duga att kopiera .psa-filen?

(jag använder ibland ett disk-klonprogram för att återställa datorn, men det ställer förstås till det för katalogiseringen i Elements)

/Per

Jag blir lätt nervös när jag använder PS Elements för att tagga bilder. Speciellt bilder i RAW format. Jag tror jag satsar på att arkivera mina RAW bilder på skiva/extern disk och sedan tagga och katalogisera de konverterade JPG bilderna (med samma namn som RAW-filerna) i PS elements eller kanske Iview.

Skulle jag sedan behöva RAW-filerna så kan jag ju lätt gå in och plocka raw-filen från externdisken eller dvd-skivan.

Men oavsett så tycker jag det är rörigt för jag ligger så oerhört mycket efter i arkivering och taggning. Visst har jag bränt ut mina bilder och döpt katalogerna korrekt efter datum och event men jag skulle vilja tagga bilderna och konvertera alla till JPG så jag lätt kan framkalla eller trycka ut på webben.

Och att sitta och tagga tusentals bilder i elements när taggningen kan försvinna så lätt som vid en uppgradering eller hårddisk krasch är ju verkligen inget alternativ. Ska jag tagga ALLA bilderna så MÅSTE jag veta att taggningen finns kvar och det förtroendet har jag inte för PS Elements. Möjligtvis IVIEW men det är ju inte helt gratis.

Så vad är alternativet för mig om jag taggat 1000 RAW-bilder i Elements? Backup/restore funktionen finns om jag vill ta backup på hela katalogen och alla bilder. Men följer taggarna med även om de inte skrivits till bildfilen?

För vad jag testat och erfarit så skrivs inte taggarna till mina NEF-bilder.

Alltså om min dator kraschar imorgon så även om jag har psa-filen (Elements katalogfilen) så blir det ändå fel om bilderna sen skulle ligga på en annan disk än vad de gjorde innan.
Om man exempelvis döper om katalogen där alla ens bilder ligger så hittar den inte var taggarna hör hemma. Och reconnect missing files är väldigt bökig med ett stort bildantal.

Det var exakt därför jag bytte till Iview MediaPro... Där går det enkelt att ange om filerna är flyttade, allra enklast är det om strukturen är densamma men filerna ligger på exvis en annan disk.

/P

Senast ändrad:
Som jag förstår det så är Iview MediaPro "bättre" på detta än Photoshop Elements. Det bygger inte bara på det som skrivs här men också från erfarenhet av andra.

Kan du då kort beskriva hur Iview är vad gäller redigering? Ärligt talat så använder jag en liten del av vad photoshop elements erbjuser men brushtool och clonestamp skulle jag exempelvis aldrig klara mig utan.

Eller är det så att du kör båda programmen??

Det korta svaret är att jag använder båda programmen, Iview som katalog och Elements till redigering. Sen använder jag Iview för lite andra saker som Elements inte är bra på, typ konvertering av färgprofil, att ta ut bilder i webbformat med pålagd vattenstämpel och liknande. För mig kompletterar Iview Elements bra. Sen är det ju lite trist att Iview i sig är dyrare än Elements...

/P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar