** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop Elements 10 och Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

barabild

Aktiv medlem
Är det någon som vet om Adobe har uppdaterat CameraRaw som ingår i Photoshop Elements 10 så att man kan öppna filerna från Canon 6D? Jag har letat runt på nätet men inte hittat något. Lightroom funkar OK, men PE 10 fungerar som sagt inte. Även om jag går in i PE 10 och söker via "hjälp/uppdateringar" så får jag svaret att det inte finns några uppdateringar att ladda ner.

Det här är vad jag tror.

Du kan inte uppgradera din version av Elements så att den får stöd för 6D. Du måste först uppgradera till Elements 11.

Du kan installera installera den senaste DNG-konverterna från Adobe och göra om dina CR2 filer till DNG och därefter öppna dem i Elements 10.

Med tanke på priset på Elements så är det väl enklast att uppgradera till senaste version.

Eller så tar du tillfället i akt och hoppar över till Lightroom! :)

Det här är vad jag tror.

Du kan inte uppgradera din version av Elements så att den får stöd för 6D. Du måste först uppgradera till Elements 11.

Du kan installera installera den senaste DNG-konverterna från Adobe och göra om dina CR2 filer till DNG och därefter öppna dem i Elements 10.

Med tanke på priset på Elements så är det väl enklast att uppgradera till senaste version.

Eller så tar du tillfället i akt och hoppar över till Lightroom! :)

Tack för ditt svar.

Jag använder redan Lightroom 4 till 90% av min bildredigering, men ibland har man ju behov av att kunna använda lagermasker etc. Det får kanske bli en uppgradering av PE trots att jag normalt bara brukar uppgradera vid varannan version.

Tack för ditt svar.

Jag använder redan Lightroom 4 till 90% av min bildredigering, men ibland har man ju behov av att kunna använda lagermasker etc. Det får kanske bli en uppgradering av PE trots att jag normalt bara brukar uppgradera vid varannan version.
Om du har Lightroom 4 så är väl inte problemet så stort? Gör din grundredigering av bilden i Lightroom och exportera den till PSD/TIF eller liknande och öppna den i PE så är väl saken löst?

Om du har Lightroom 4 så är väl inte problemet så stort? Gör din grundredigering av bilden i Lightroom och exportera den till PSD/TIF eller liknande och öppna den i PE så är väl saken löst?

Tack för ditt svar.
Du har helt rätt, men jag tänkte som så att om det fanns en lösning med uppdatering av PE10 så hade det ju varit enklare att gå direkt in i PE.

Det är
Väl bara att välja Edit in?
Så öppnas en tiff fil direkt i elements och när du sparat så dyker den upp i LR.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar