ANNONS
Annons

Photoshop CS5 med sina mirakel-algoritmer!

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Vet inte om detta är i rätt pool (flytta gärna ifall det passar in på bättre ställe), men tyckte jag skulle dela med mig av detta:

En fin liten video som sammanfattar alla dom nya funktionerna som kommer att bli möjligt med Photoshop CS5.

http://www.youtube.com/watch?v=dgKjs8ZjQNg

(Den här andra videon; Ha tålamod med han som berättar.. Han är lite överenergisk)
http://www.youtube.com/watch?v=BShE_jS8jLE&feature=related

Många har säkert sett den, men de som inte har sett den kommer att bli fascinerade.

Sedan tänkte jag ställa en debattfråga:

Kommer dessa superfunktioner att leda till att inga äkta fotografin längre kommer att existera? Nu när man kan börja flytta runt på fönster, dörrar även hela hus bara med en klick av musen? För hörde sådant till proffsen bland digitala bild konstnärer, men nu kan ju t.o.m. jag börja göra sådant.

Vad tycker ni? Gick Adobe för långt eller är det bara bra?

-Num

Senast ändrad:
Hej!

Vet inte om detta är i rätt pool (flytta gärna ifall det passar in på bättre ställe), men tyckte jag skulle dela med mig av detta:

En fin liten video som sammanfattar alla dom nya funktionerna som kommer att bli möjligt med Photoshop CS5.

http://www.youtube.com/watch?v=dgKjs8ZjQNg

(Den här andra videon; Ha tålamod med han som berättar.. Han är lite överenergisk)
http://www.youtube.com/watch?v=BShE_jS8jLE&feature=related

Många har säkert sett den, men de som inte har sett den kommer att bli fascinerade.

Sedan tänkte jag ställa en debattfråga:

Kommer dessa superfunktioner att leda till att inga äkta fotografin längre kommer att existera? Nu när man kan börja flytta runt på fönster, dörrar även hela hus bara med en klick av musen? För hörde sådant till proffsen bland digitala bild konstnärer, men nu kan ju t.o.m. jag börja göra sådant.

Vad tycker ni? Gick Adobe för långt eller är det bara bra?

-Num

Bilden som aldrig ljuger har för länge sedan upphört att existera. Flytta fönster o dyligt har man kunnat göra i mer än 25 år, det tog bara lite längre tid då.

Det där är gammal skåpmat. Saker är inte nya för att de implementeras i photoshop.
Snegla åt universiteten om du vill se saker som inte är fem år gamla ;)

Edit: Och angående tillgänglighet för gemene man så har bl.a liquid rescale funnits till gimp flera år.

Det där är gammal skåpmat. Saker är inte nya för att de implementeras i photoshop.
Snegla åt universiteten om du vill se saker som inte är fem år gamla ;)

Edit: Och angående tillgänglighet för gemene man så har bl.a liquid rescale funnits till gimp flera år.

Joo, men universitets stuff är inte direkt tillgängligt för allmänheten. Kan jämföras med allt annat på universiteten. Studerar på Åbo Akademi i Finland och kan lugnt säga att det jobbas med helt otroliga saker här som i princip funkar, men är långt ifrån tillgängligt för allmänheten.

MVH
Num

Att Photoshop skulle vara till "allmänheten" är lite lustigt. Det kostar ju runt 10.000:- om man inte är student.

Att Photoshop skulle vara till "allmänheten" är lite lustigt. Det kostar ju runt 10.000:- om man inte är student.

Joo.. Men du får inte köpa stuff från universitetet även hur mycket pengar du än betalar. Det skall testas och godkännas ganska mycket först. Tar ca 5 - 10 år från att ett läkemedel upphittas innan det får börja säljas i vanliga fall. Tester och godkännande av den byrokratiska världen skall säga sitt... (Epidemier så som svininfluensan undantag.

Ok.. troligen lättare att få ut produkter från IT-sidan och datateknologi-sidan, men du fattar väl mitt grundkoncept med detta? :D

Joo.. Men du får inte köpa stuff från universitetet även hur mycket pengar du än betalar. Det skall testas och godkännas ganska mycket först. Tar ca 5 - 10 år från att ett läkemedel upphittas innan det får börja säljas i vanliga fall. Tester och godkännande av den byrokratiska världen skall säga sitt... (Epidemier så som svininfluensan undantag.

Ok.. troligen lättare att få ut produkter från IT-sidan och datateknologi-sidan, men du fattar väl mitt grundkoncept med detta? :D

Jag förstår ditt resonnemang.
Jag är kanske lite luttrad efter alla år av digital bildhantering och därför såg jag inget nytt, utan bara fiffigare sätt att göra det. Nu ÄR det ju så att PS har blivit allmänhetens bildprogram och det är pga av fildelningen. Lilla Lisa med sin kompaktkamera skulle knappast köpa ett program för 10 000 kr. När jag började med digital bildbehandling kostade den tidens konsoler runt 2 miljoner... (Quantel Paintbox, Scitex mm)

En algoritm står dig fritt att implementera så snart den publicerats. Det är mycket lätt att skriva plugins till t.ex gimp. Det krävs inte att just DU gör det förstås, det kan lika gärna vara någon annan som gör det och släpper det som open source. Se mitt exempel med liquid rescale som man inte hört ett knyst om trots att det funnits flera år och i princip gör samma sak som adobes mest hypade funktion. Att adobe dessutom gör det till ett pris som är oändligt mycket högre, förbjuder insyn i produkten och erbjuder den till en mer begränsad mjukvaruplattform gör att jag förbluffas över hypen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar