Annons

Photokina 2012

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Någon mer än jag som är lite intresserad av att göra en snabbvisit i Köln lördag-söndag 22-23/9?

Varför inte ta bilen egentligen? Har man en dieselsnurra så måste man ju tjäna på att köra ner än att ta flyg. Och boende? Tjaaa... Det är en annan femma.

Jag har en bensinbil, och jag vet ungefär hur mycket den drar per mil, men den egentliga km-kostnaden beror på en hel del annat än bara bensinförbrukningen. (T.ex. så måste jag köpa nya däck om jag ska köra till Köln. Annars klarar jag mig med att byta till vinterdäck i oktober och köpa nya sommardäck till våren.)

Om man räknar med Skatteverkets bilavdrag som är 1.85 kr per km så kostar det 2651 kr att köra till Köln. Och lika mycket tillbaka hem förstås. Lufthansa tar 2797 kr för en tur-och-retur-resa Arlanda-Köln.

Med två personer i bilen är det nätt och jämnt billigare att åka bil, men om jag åker ensam så tar jag definitivt flyget.

En annan aspekt är att det tar drygt 15 timmar att köra till Köln men det tar cirka 3 timmar att flyga. Och flyger man så är det någon annan som kör.

Ja självklart har du rätt i att det är mycket bekvämare att ta flyg. Om en bilresa ens ska löna sig eller vara uthärdlig så ska man vara en fyra pers, turas om att köra, ha en diesel och dela på bränslekostnader. Men men.. För min del är det kört hur som helst i år.

Jag har en bensinbil, och jag vet ungefär hur mycket den drar per mil, men den egentliga km-kostnaden beror på en hel del annat än bara bensinförbrukningen. (T.ex. så måste jag köpa nya däck om jag ska köra till Köln. Annars klarar jag mig med att byta till vinterdäck i oktober och köpa nya sommardäck till våren.)

Om man räknar med Skatteverkets bilavdrag som är 1.85 kr per km så kostar det 2651 kr att köra till Köln. Och lika mycket tillbaka hem förstås. Lufthansa tar 2797 kr för en tur-och-retur-resa Arlanda-Köln.

Med två personer i bilen är det nätt och jämnt billigare att åka bil, men om jag åker ensam så tar jag definitivt flyget.

En annan aspekt är att det tar drygt 15 timmar att köra till Köln men det tar cirka 3 timmar att flyga. Och flyger man så är det någon annan som kör.

Tycker man inte det är roligt att köra bil ska man ta flyget en sådan sträcka.

Du skall betala 2 broavgifter var väg också så fyra behövs det för att få det att gå ihop ekonomiskt.

Jag hade nog tagit bilen men jag tycket å andra sidan att det är väldigt skoj att köra bil i Tyskland.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar