Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photocaching?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
En fluga i dessa tider över hela världen är det som kallas "Geocaching" En svensk site om detta finns här. http://www.geocacher.se

Vad detta är kan ni som inte vet läsa om på siten, men i stora drag handlar det om att olika människor, här och var, har placerat ut lådor på områden man vill visa upp. Uppgiften för geocacharen blir att med hjälp av en GPS och en given koordinat leta upp lådan och sätta sitt namn i en loggbok som finns i lådan. Samt lägga upp på siten att man besökt lådan. Vad jag funderar på är om vi kan göra en liknande grej här på fs i fototappning.

Vi kan t.ex placera ut små unika maskotar här och var över landet på intressanta fotoplatser och ange positionen var vi lagt dom på fs. Andras uppgift blir då att att leta upp dessa maskotar och fotografera dom, som bevis på att man varit där.

Allt kräver tid, GPS och en kamera.

Nördigt, javisst, men det är ett kul sätt att visa upp trevliga fotoområden för oss andra.

Geocaching finns ju även på Utsidan. Så Christer lär ju inte helt sakna erfarenhet av att sätta upp det.

Jag är på.

Härligt fånig ide!

Skall man dra igång det får man nog först se till att ha bra backning med en site så den biten fungerar från början.

Du är full av bra ideer!

Tänk vad bra att "logga en cache" och samtidigt få med solnedgång, katt och vitsippa i samma foto! :)

Klockrent ju!

En bra site har vi väl redan iom Fotosidan? Bara se till att starta en bildpool för detta ändamål.

Jag har två GPS:er, den ena naturligtvis till salu till någon entusiast här på sajten!

/J

Vad som skulle krävas är:

- En sida på fs där vi själva kan lägga in positioner och lite info om de "maskotar" vi placerar ut. På samma sida skulle folk kunna pricka för att man hittat "maskoten".

Sidan skall kunna användas för att se alla tillgängliga "maskotar" och för att se vilka som hittat "maskotarna".

- Vi skulle behöva en pool där vi kan lägga upp våra bildbevis att vi varit där.

Missar jag något?

Det är nog bra om vi kör egna "bildcacher" för tydliga bilder på vanliga cacher brukar inte vara så populärt.
Det liksom avslöjar för mycket och cachen blir mycket lättare att hitta.

En variant är att kräva att man själv är med på bilden också.

Det finns en typ av cachar som består av webbkameror där man måste se till att själv vara med i bilden och samtidigt skaffa en kopia av den webbsiten med bilden uppe.

johan

Fast idén med dessa för Fotosidan är väl inte bara att hitta gömman, utan att det även ska vara en rekomenderad fotoplats?
Så lite vackra bilder kring omgivningen är väl också föremål för publicering?

Ah, kul idé! Jo jag är ju gammal geocachare, min cache här i Ålsten är nog fortfarande en av Sveriges mest besökta. Men jag letar sällan nu, det är sådär halvkul att bara leta upp en burk med "skräp" i. Men att koppla det till foto låter kul!

Det måste ligga något "fotokvalitativt" i det hela, så det inte bara handlar om att ta en bild av sig själv eller cachen; man skall kämpa lite för att få till ett bra foto också.

Så det gäller att ta bästa bilden på stället?
En poolkategori för cache:ar torde räcka; den som placerar ut cachen blir poolvärd och andra kan lägga till sin bild från stället där, andra kan rösta.

Egentligen behöver det inte ha med GPS att göra; det kan lika gärna vara ledtrådar fram till en plats någonstans i landet - lite som "På Spåret". Man skall inte kunna klura ut var det är bara genom att kolla på andras bilder; man måste lösa själv var det är och sedan promenera lite.

(Terje visste nog inte om denna cache när han var på Sagberg nyligen :)

Gillar Jannes idé!!!

Synd att man bor lite vid sidan av ;-)

Tycker det hela verkar klockrent, bara att fundera ut vilka regler som skall gälla.

Det som är lite oklart för mig är:
- Kriteriet för att placera ut en catch?
- Skall man vara med på bilden själv tillsammans med catchen?
- Hur skall catchen se ut?
- Vart publicerar vi resultaten?

Förslag på utrustning:
- kamera
- gps
- kreativt humör och lite tid
- stativ (om man själv skall vara med på bilden)

Verkar ju jättekul, har ju all utrustning utom "kreativt humör och tid" men det går säkert köpa någonstans, någon som har lite över?!?! =)

/p

Vad tros om:

Vem som helst kan placera ut en cache. Det skall vara en "traditionell cache" på platsen; dvs en tät låda med en liten loggbok i. När man placerat ut den skickar man information till mig, med ev koordinater och ledtrådar; jag skapar en pool för den.

Cachen skall antingen kunna hittas via koordinater (tycker vi kör RT90) plus någon liten ledtråd, eller med bara kluriga ledtrådar som leder en ända fram (typ "På Spåret"). Den kan då gärna vara i steg tex 1-5 så man kan skryta med att man klarade det på första ledtråden tex.

Platsen skall *inte* gå att känna igen genom at bara kolla på andras foton från platsen.

Den som hittar cachen skriver i loggboken på plats, och tar sedan en bild på platsen. Utmaningen är att ta en riktigt kreativ och bra bild, inte bara som dokumentation. Bilden läggs sedan i cachen:s pool, där man också kan skriva om hur det gick att hitta fram till den etc. Andra kan poängbedöma bilden - så det gäller att jobba lite med bilden!

Låter helt underbart!

EDIT:
Tips på lådmaterial och loggboksutförande etc?

Har redan en plats som jag gillar..

clindh skrev:
Vad tros om:

Vem som helst kan placera ut en cache. Det skall vara en "traditionell cache" på platsen; dvs en tät låda med en liten loggbok i. När man placerat ut den skickar man information till mig, med ev koordinater och ledtrådar; jag skapar en pool för den.

Cachen skall antingen kunna hittas via koordinater (tycker vi kör RT90) plus någon liten ledtråd, eller med bara kluriga ledtrådar som leder en ända fram (typ "På Spåret"). Den kan då gärna vara i steg tex 1-5 så man kan skryta med att man klarade det på första ledtråden tex.

Platsen skall *inte* gå att känna igen genom at bara kolla på andras foton från platsen.

Den som hittar cachen skriver i loggboken på plats, och tar sedan en bild på platsen. Utmaningen är att ta en riktigt kreativ och bra bild, inte bara som dokumentation. Bilden läggs sedan i cachen:s pool, där man också kan skriva om hur det gick att hitta fram till den etc. Andra kan poängbedöma bilden - så det gäller att jobba lite med bilden!

Jättekul att ni nappade på idén :)

Jag köper konceptet rätt av! Fotot skall vara en viktig del, så det är bra att ha röstningsmomentet i poolen.

Vi skall tänka på att platsen för cachen skall vara en plats vi rekomenderar för foto. Då slår vi fler flugor i en smäll.

/Janne - som i helgen skall fixa till en första cache

LOL

Annars får jag väl lägga ut mina egna cacher i denna landsände, springa femtielva varv runt flaggstången och försöka leta upp dem själv (kanske inte tar kortaste vägen), får väl inkludera en track-log *fniss*

Jo, vi får hoppas att det sprider sig, annars kanske det blir tillfälle för resten av sverige att komma och fotografer i mina trakter ;-)

Har fått en ide för en cache ;-)

/p

Det finns 160 medlemmar med Umeå som postort, så helt ensam är du inte :) Gör du en cache som inte kräver GPS-innehav så ökar chansen att den får besök.

Plastlådan Christer visar bild på är perfekt. Håller i alla väder. Finns i olika storlekar på vilken ICA som helst.

En fråga: Ska den som placerar ut cachen ta en bild och lägga i poolen, eller är det första som hittar som tar första bilden?

johan

Den som placerar ut lådan ger bara vägledning hur den kan hittas. Eventuellt geografisk koordinat och några ledtrådar. Detta skrivs som text i den pool som hör i hop med den aktuella cachen.

Den som hittar cachen skriver in sig i loggboken som ligger i lådan och lägger upp en bild från platsen i poolen. Bilden skall vara så bra fotografiskt som möjligt. Den kommer poängsättas i poolen, men får inte avslöja var lådan kan hittas.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar