Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Phils Recension [av K-M 7D] på DP-review!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dubbelt kul

...och FOTOs samma dag. Först läste jag FOTOs recensio och blev lite pöööh avmätt s.a.s. men efter Phils recension så är jag glad igen. Väntar nu bara på rätt läge...
Mao tror jag stenhårt på Phils recension...
Skulle vara kul dock att se vad KM kommer att lansera framöver. D7D verkar vara den bästa "kameran" emedan 20D är den bästa digitalen i segmentet och D70 bästa budegetdigitalaren... Jag får se hur länge mina filmrullar räcker.
:)
 
Re: Dubbelt kul

matknu skrev:
D7D verkar vara den bästa "kameran" emedan 20D är den bästa digitalen i segmentet och D70 bästa budegetdigitalaren... :)

Ööööhhh... hur menar du nu? Vilken är bäst då?

Sen tycker jag att FOTO inte gör en rättvis jämförelse när de ställer EOS 20D:s 8 miljoner pixlar mot Dynax 7D:s 6 miljoner. En 6-megapixlare skall jämföras med andra 6-megapixlare och därmed basta!
 
Re: Re: Dubbelt kul

mr.b skrev:
Sen tycker jag att FOTO inte gör en rättvis jämförelse när de ställer EOS 20D:s 8 miljoner pixlar mot Dynax 7D:s 6 miljoner. En 6-megapixlare skall jämföras med andra 6-megapixlare och därmed basta!
Jag tycker tvärtom det är bra att de visar hur pass stor skillnaden faktiskt blir, så var och en kan få sig en uppfattning om det är värt att skaffa 8Mp istället för 6Mp eller inte.

Att jämföra 6Mp kamera med en annan 6Mp kamera i upplösning är tämligen menlöst, det skiljer minimalt i upplösning.
 
Kan någon förklara för mig vad Phil menar med det allra sista han skriver på sida 24. Det gäller i och för sig snarare Adobe Camera Raw än Minoltakameran, men jag är nyfiken.

Alltså - jag ser inga "some color artifacting". Har visserligen inte perfekt färgseende, men brukar inte bli så här förvirrad.
 
Re: Re: Re: Dubbelt kul

sagan skrev:
Jag tycker tvärtom det är bra att de visar hur pass stor skillnaden faktiskt blir, så var och en kan få sig en uppfattning om det är värt att skaffa 8Mp istället för 6Mp eller inte.

Att jämföra 6Mp kamera med en annan 6Mp kamera i upplösning är tämligen menlöst, det skiljer minimalt i upplösning.

Det har du i och för sig rätt i, men jag tycker inte att man kan grunda någon vettig kritik mot Dynax 7D på att EOS 20D har högre upplösning - jämförelsen kan leda till felaktiga slutsatser om att Dynax 7D skulle vara "sämre" eller inte duga för att göra kopior i A4-storlek. I FOTO skrivs ju nämligen att skärpan "är synbart sämre än Canon EOS 20D vid en A4-utskrift." Även om så är fallet betyder ju inte det att skärpan är dålig?!
 
Det är alldeles korrekt som de skriver, att D7D ger sämre upplösning och därmed inte lika skarpa kopior i 20 x 30 (eller större).

De kunde förvisso lagt till att bildkvalitén med D7D på en 20 x 30 är väldigt bra ändå.
 
Jag tycker att jämförelsen mellan Canon 20D och Dynax 7D är i allra högsta grad intressant eftersom de ligger i samma prissegment. Det skiljer knappt en tusenlapp på kamerahusen.
 
Jajo..."riktig" sökare och knappar/rattar istället för menyer = riktig kamera... För dom som går direkt på en dslr från kompakter eller dylikt så är det ju en klar förbättring även med en liten sökare men för mig som är bortskämd med fina systemkameror (har Minoltor från ca 1978 till nya) så är det jobbigt med en taskig sökare. (Jag fotar till 95-98% i A eller M läget och manuell fokus).

/Mats
 
Jag vill bara ha en bra kamera som jag kan jobba med på det sätt jag vant mig vid med systemkamerorna. Varje steg som kan elimieras för att göra en inställning är ett plus...mao så är menybläddrande inget för mig. Min Dynax 7 är en ögonsten. Allt åtkomligt direkt och på i princip rätt ställe. Det kallas visst ergonomi!
;)
 
Jag förstår fortfarande inte hur någon kan få det till 2.6 sekunder uppstartstid (från power on till bilden tas). Så länge blixten är nerfälld och kameran lyckas autofokusera (d.v.s. det är inte alltför mörkt eller kontrastlöst motiv) tar det mig inte mer än ca 1½ sekund (kortare utan autofokus).
Jag ser iofs att den verkar läsa lite från minneskortet då man slår på den (röda lampan blinkar till), kanske beror på vad som ligger på kortet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.