Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Phenix-optik från Photax.se

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_j

Aktiv medlem
Hej!

Har kollat lite på ett par Phenix-objektiv på Photax.se:
Phenix MC 24mm/2.8
Phenix MC 50mm/1,7

Tyckte att det verkade som ett par riktigt trevliga objektiv till ett lågt pris. De är helmanuella, dock så gör det mig inte så mycket.

Men jag har inte hört talas om denna tillverkare förut, är det någon som har någon erfarenhet av dessa objektiv/tillverkare och kan ge lite ris/ros?

Och en sak till, hur fungerar det med produkterna som Photax har, har de allt i ett lager eller köper de in när man väl har gjort sin beställning, funderade på detta då jag inte har hittat dessa objektiv hos någon annan butik.

Tänker använda objektiven till en K10D för övrigt.

MVH
Sebbe
 
Jag har också undrat kring dessa objektiv. Vet inte om det är ett kinesiskt märke eller om det är ett annat märke som fått ett nytt namn på den kinesiska marknaden.

Jag är ägare till båda objektiven. Tyvärr har jag inte gjort några systematiska tester av kvaliteten. Jag har även en analog kamera av samma märke. Den håller mycket hög kvalitet.

Om du har vägarna förbi Kina någon dag kan jag nämna att objektiven där är mycket billiga. Om jag minns rätt gav jag inte mer än drygt 400:- för 24an för två år sedan. Även stativ och väskor är vansinnigt billiga.

Det finns även ett 17 mm objektiv till Pentax. Ska köpa det nästa gång jag åker över. Om det någon gång i framtiden skulle komma en fullformatare så har man ju en riktig vidvinkel.
 
Ah okej, du har inte lust att skicka ett par bilder du tagit med något av objektiven? (Om du har dem digitalt dvs.)

Såg att Photax ligger i Nybro så det får nog bli till att åka dit och kolla lite, är inte så långt från mig.

Hehe, tror inte att jag ska till Kina under den närmaste framtiden. Men annars lät det som ett riktigt bra erbjudande :)
 
Ring till Photax och hör med dem, de är trevliga att ha att göra med.

Ofta är objektiv från Cosina, Voigtlander, Phenix, Vivitar och andra "piratmärken" tillverkade på samma fabrik.

Kvaliteten behöver du säkerligen inte oroa dig över.
 
J O Härnström skrev:
Ofta är objektiv från Cosina, Voigtlander, Phenix, Vivitar och andra "piratmärken" tillverkade på samma fabrik.

Det beror på...
Cosina äger varumärket Voigtländer och tillverkar objektiv under det namnet i sin egen fabrik i Japan. De gör även Cosina - som också säljs under Vivitar. Soligor har också använts som varumärke. Tidigare så användes Voigtländer på väldigt billig konsumentoptik, men det har Cosina slutat med. Nu är Voigtländer kvalitet. I Cosinas fabrik tillverkas även Zeiss objektiv för Nikon och Pentax-fattning.

Phenix är ett kinesiskt märke och kinesisk fabrik.
http://www.chine-taiwan.com/phenixoptics.htm

För att förvirra saken så finns det ett märke som heter Phoenix. Under detta märke säljs olika kamerarelaterade tillbehör, exempelvis blixtar och teleförlängare. Som jag har förstått det så är Phoenix och Phenix inte relaterade till varandra.
Cosinas 100 f/3.5 Macro har även sålts under märket Phoenix.

Nå, det Phenix som Photax säljer är kinesiska Phenix - alltså inte Phoenix.

Den koppling som finns mellan Phenix och Cosina är inte objektiven, utan kamerorna.

För flera år sedan så såldes kameror under namnet Vivitar. Dessa kameror var i grunden samma som även såldes som Olympus OM-2000 och Nikons billigaste manuella modell (nu minns jag inte vad den hette, den finns inte kvar i sortimentet.).
Dessa kameror lever nu vidare - i modifierad form - som Phenix. Mig veterligen tillverkades alla i den kinesiska fabrik som idag tillverkar kamerorna som säljs som Phenix.

Hälsar
R
 
Där ser man, jag tänkte att "Phenix" var en annan stavning av "Phoenix".

Ett ljustarkt 50mm har man god användning för tycker jag, men definitivt ett med AF dvs. autofokus.
 
Phenix är ett från början ett Taiwanesiskt företag med tillverkning där, alltså Nationalistkina och inte Folkrepubliken Kina. 1998 etablerade man sig även i Hong-Kong och har nu även en amerikansk gren. Cosina-Voigtländer har ingenting med detta företag att göra mer än att Phenix möjligtvis tidigare tillverkat en kamera under namnet Vivitar? Man har också, som jag förstår, tillverkat både kameror och optik under Nikon-namn.
 
Phenix heter på kinesiska fenghuang vilket betyder fågel fenix. Den engelska översättningen borde således ha varit Phoenix men av någon anledning kallar man sig Phenix på engelska.

Som sagt finns det även objektiv som säljs under varumärket Phoenix, framför allt på amerikanska hemisdor. Det verkar inte finnas någon tillförlitlig förstahandsinformtion om ursprunget till dessa objektiv, varken på engelskspråkiga eller kinesiskspråkiga hemsidor. Phoenix har ett 100 mm objektiv som lär ha bra optiska egenskaper. Det sägs att det är ett ommärkt Cosina objektiv. Det finns även ett 24mm/2,8, vilket ju verkar misstänkt likt Phenix objektivet. Kombinationen av kvalitet och lågt pris är inte lätt. Det skulle inte förvåna mig om dessa objektiv också kommer från en fabrik någonstans i Kina.

För att öka förvirringen kan jag nämna att det finns ytterliggare ett optikföretag i Kina som kallar sig för Phoenix (Jingde på kinesiska) som tillverkar optik för astronomiska tillämpningar.

Sebastian: jag är tyvärr på resande fot och kommer inte hem förrän om två veckor. Jag kan maila dig då, eller, om det är av allmänt intresse, lägga upp ett par jämförande tester på forumet. Kan du inte vänta så länge finns det två bilder som är tagna med phenix 50 mm/1.7 monterat på ett samsung hus:

http://bbs.fengniao.com/forum/showthread.php?t=726289

http://bbs.fengniao.com/forum/726289_2.html (övre bilden)
(fengniao betyder förövrigt kolibri)


Nils: varifrån kommer uppgiften att Phenix kommer ifrån Taiwan? Bara utav ren nyfikenhet.


Apropå fåglar, det finns även kinesiska "fiskmås-objektiv" = "Seagul" som kan monteras på Pentax, fast det får väl bli en senare tråd.
 
ZhuGeLiang skrev:
.........Nils: varifrån kommer uppgiften att Phenix kommer ifrån Taiwan? Bara utav ren nyfikenhet.


Apropå fåglar, det finns även kinesiska "fiskmås-objektiv" = "Seagul" som kan monteras på Pentax, fast det får väl bli en senare tråd.

Hemsidan har en Kina-Taiwanadress men läser man historiken så blir man lite tveksam till varifrån de kommer egentligen?

Det där med astronomiföretaget har du nog hittat på den irländska astronomisidan som hade en undersida där man visade en Phenixkamera som lämplig för atsronomisk foto då den har helt mekanisk slutare och alltså är batterioberoende, vilket är en fördel vid långa exponeringstider och kalla nätter. Eller har du hittat något annat?

Seagull är ett anrikt kameraföretag från foilkrepubliken Kina. Äger själv en Seagull 4A-107 som är en alldeles utmärkt tvåögd spegelreflex typ Rolleiflex.
 
Jag har fått uppfattningen att Seagull 4A-107 är av tveksam kvalitet eller var det den andra modellen med färre linser?
Funderade på att köpa den men Photax slutade sälja...
 
Dan:
Ah okej, ja, om du kommer ihåg får du gärna skicka ett par bilder, eller ladda upp här.
Jag kommer nog inte köpa något förens till jul iallafall.

--
Tack för alla svar, nu har jag fått lite mer koll på det hela, har fortfarande inte bestämt vlket av dom jag ska ha, men det märks.
 
Bofoto2 skrev:
Jag har fått uppfattningen att Seagull 4A-107 är av tveksam kvalitet eller var det den andra modellen med färre linser?
Funderade på att köpa den men Photax slutade sälja...

Inte min i alla fall. Den är lika bra som en gammal original Rolleiflex med Tessar och t.om lite bättre i motljus eftersom antireflexbehandlingen är flerskiktig. Den andra trelinsiga varianten är nog inte helt kass heller av de bilder Photax visat att döma? Däremot är väl inte detaljfinish och mekanisk kvalitét lika bra? Men vanligt amatörslitage är ju inte samma som daglig proffs-användning? Jag fick två års garanti på min och efter 3½ år fungerar den felfritt än. Shutterbug har också testat kameran och den fick mycket bra kritik då. Hittar dock inte den artikeln just nu utan en tidigare artikel från 2002 som bara var en lite mindre beskrivning av den och 4A-105.
 
phenix mc 1,7-50mm

Hej!

Har kollat lite på ett par Phenix-objektiv på Photax.se:
Phenix MC 24mm/2.8
Phenix MC 50mm/1,7

Tyckte att det verkade som ett par riktigt trevliga objektiv till ett lågt pris. De är helmanuella, dock så gör det mig inte så mycket.

Men jag har inte hört talas om denna tillverkare förut, är det någon som har någon erfarenhet av dessa objektiv/tillverkare och kan ge lite ris/ros?

Och en sak till, hur fungerar det med produkterna som Photax har, har de allt i ett lager eller köper de in när man väl har gjort sin beställning, funderade på detta då jag inte har hittat dessa objektiv hos någon annan butik.

Tänker använda objektiven till en K10D för övrigt.

MVH
Sebbe
hej har själv et phenix mc 1,7-50mm till min analoga phenix kamera tror nästan at de är bland dom skarpaste normalgluggar jag någonsin har fottat me åtminstone på största bländaröpning tänkte för mig själv då jag såg bildresultatet,de kan inte va möjligt,men de va de tydligen hälsningar harald
 
De verkar omnämnas som dugliga objektiv för en låg penning på olika Pentaxforum utav vad jag uppfattat. Dock så finns ju även gamla kvalitetsobjektiv till ungeför samma kostnad om man kör manuellt.

Angående Pheonix är väl det ännu en re-branding av korenska Samyang.
 
phenix mc 1,7-50mm

hej nu har väl jag inte gjort några direkt vetenskapliga test annat en at jag har tagit några bilder på negativfärgfil på största bländare som jag sedan har lämnat in o fått 10x15 kort på även nedbländat också,jag tyckte at phenix bilderna var minnst lika om inte skarpare enn några av mina andra normaler av olika märken,men skulle de va helt rätt at jämföra borde man kanske ha laddat dom andra kamrorna också o sedan ta bilder av samma moto motiv osv,vet bara at en kompis testade optiken på sin digitala pentax en gång,han blev också imponerad avslutningsvis nu är väl dom flesta fasta normaler relativ skarptecknade för den delen hälsningar harald f.d trondheim norway
 
Jag har ärligt talat inte läst om någon som blivit missnöjd med sitt "Kinaobjektiv", som troligtvis är från samma fabrik, heller. Risken är nog större att man åker på en nitlott än hos mer kända märken men hur mycket större är det ingen som vet. Man har ju råd med ett eller två försök extra även utan bytesrätt dock. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.