Annons

Phaseone + Mamiya rz67 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hej.
Har precis köpt en Mamiya RZ67 pro 2 och fick med ett gammalt Phase one bakstycke.
Jag får det bara inte att funka.
Programmet(capture one 6) och datorn känner av bakstycket, men jag kan inte ta några bilder.
Två möjliga orsaker: (ja det är lite idiotvarning, men jag har ingen erfarenhet av varken kameran eller bakstycke)

1. Jag har inga batterier i kameran. Den har ett läge där man kan fota utan batteri med en fast slutartid(1/400), men jag tänker att kanskebehövs batteriet för att synka kameran och bakstycket.

2. Enligt manualen ska man ha en liten synk-kabel mellan bakstycket och objektivets blixtsynkuttag. Denna fick jag inte med, möjligtvis, tänker jag, att den inte bara har med blixtsynk att göra utan även bländare etc.

Någon som vet? Jag bor ute i bushen, därför har jag inte kommit in till stan för att köpa batterier än för att testa.
Bakstycket registreras alltså av datorn och de små LEDerna lyser som de ska. De blinkar också när jag försöker ta en bild, vilket de ska göra när de för över bilden till datorn, men inget kommer alltså upp på skärmen. Bakstycket är kopplat till kameran via adapterplatta och en liten kabel till ett uttag på kameran. Till datorn är den kopplad med firewire.

Off topic, men jag kan lika gärna slänga ut det här också; är det någon som har en "mörkläggningsplåt" till ett Mamiya RZ 120-magasin eller en gänginsats för att omvandla stor stativgänga på kameran till vanlig liten så skulle jag vara intresserad. Känns onödigt att skicka efter en sån plåt från Taiwan.

Tack för läsning, nu ska jag stirra drömskt på min nya kamera och fantisera om alla högkvalitativa bilder jag magiskt kommer ta som jag inte tagit med min lilla digitalare. :p
 
Du måste ha synckabeln mellan bakstycket och objektivet/blixtutaget. Annars vet inte sensorn på bakstycket att du gör en exponering.
 
Det är så alltså!?

Säljaren skulle kolla i helgen om han hittade den. Går en sån att få tag på annars?
 
Ja det är väl bara en vanlig PC-Sync kabel. Det finns ju att köpa i olika längder, kolla med ScandinavianPhoto tex.

Där skall det även finnas adapter skruvar för stativgänga. Det skall du inte behöva skicka efter från Taiwan, det är ju en förhållandevis vanlig produkt. Jag köpte till och med en sådan på MediaMarkt för något år sedan.
 
Photax har en kabel i sitt sortiment som borde passa, den kostar 59:-

Synkkabel Hane-Hane 30 cm
ART.BET: BR1369807
30 cm synkkabel med PC-kontakter. (PC-PC) OBS! Special-kabel med Hane-kontakter i vardera ände.

Dom har även en adapter för 12:-

Fyllnadsskruv
ART.BET: B91
För 1/4" Stativgänga och 3/8" kameragänga. Fyllnadsskruven skruvas in i kameragängan.
 
haha, fan vad dum jag känner mig ^^ men jaja, så är det när man inte riktigt är hemma på saker allt känns väldigt exotiskt och ovanligt :p En sladd för 59 kr ska jag väl kunna kosta på mig :p

Vill bara säga att det var inte stativgängan jag tänkt skicka efter från Taiwan utan mörkläggningsplåten till magasinet(vad heter det på svenska? Dark slide på eng.) Anledningen att jag nämde Taiwan var för attdet var enda stället jag hittade en till salu ifrån på ebay utan att behöva köpa ett helt magasin. (visst borde jag kunna banka till en liten plåtbit på egen hand, men jag gillar att ha originalgrejjor. Plus att jag är lite lat.)

Surt att jag inte visste att det fanns dubbel-ändiga synkkablar när jag var nere i fotoaffären.

Tack för upplysningar, i fortsättningen ska jag inte rusa till slutsatser om att saker är mer exklusiva än de är. :)
 
haha, fan vad dum jag känner mig ^^ men jaja, så är det när man inte riktigt är hemma på saker allt känns väldigt exotiskt och ovanligt :p En sladd för 59 kr ska jag väl kunna kosta på mig :p

Vill bara säga att det var inte stativgängan jag tänkt skicka efter från Taiwan utan mörkläggningsplåten till magasinet(vad heter det på svenska? Dark slide på eng.) Anledningen att jag nämde Taiwan var för attdet var enda stället jag hittade en till salu ifrån på ebay utan att behöva köpa ett helt magasin. (visst borde jag kunna banka till en liten plåtbit på egen hand, men jag gillar att ha originalgrejjor. Plus att jag är lite lat.)

Surt att jag inte visste att det fanns dubbel-ändiga synkkablar när jag var nere i fotoaffären.

Tack för upplysningar, i fortsättningen ska jag inte rusa till slutsatser om att saker är mer exklusiva än de är. :)

:)

Kolla med Wibergs Foto, Schönherrs Foto och L-Foto i Vansbro. Någon av dessa borde ha en plåt liggande som dom kan sälja dig.
 
Tänkte bara uppdatera; jag har fått synckabeln nu och allt funkar fint. :)
Jäklar vad fina bilder det blir trots att det är ett så gammalt digitalbakstycke. Upplösningen är ju naturligtvis ganska låg(6Mp), men räcker gott till mig(web+har bara a4 skrivare). Vad jag blev förvånad över är den superfina(enligt min standard iaf) bildkvaliteten. Inget brus alls.

Tyvärr har jag inte fått tag i nån dark slide än. Två ställen har erbjudit sig att ta in från asien, men kommer ta typ 6 veckor, så jag söker lite till först.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.