Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PhaseOne H20 kontra Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Assar_W

Medlem
Hej
Har tittat så smått på en D700 mest för att få fullstor bildsensor för vidvinkel objektiven. Men såg nu att man kan få tag i begagnade digitala bakstycken t.ex PhaseOne H20 för ungefär samma pengar. Jag har en Hasselblad utrustning som för tillfället bara samlar damm, som skulle vara kul att få i gång den men då undrar man, är ett H20 bakstycke lika bra eller bättre än en D700/D3 bildmässigt, eller har de digitala systemkamerorna hunnit i kapp dom här "gammla" bakstyckena? Det blir ju bara studio med en Hasselblad kombo. så användings området minskar ju och det blir inte lika flexibel som en digital systemkamera.

MVH AW

Bilden du visar verkar ha en del artefakter från skärpning/brusreduktion i H10-bilden. Nu är det ju svårt att jämföra helt när man inte ser båda bilderna fullt ut, men H10 verkar ha väldigt mycket mer detalj, medan 5D-bilen ser lite "utsmetad" ut med brusreducering, imho.

Hej
Jag har inte gjort mer än det Capture one 3.7 gör.

www.roine.nu/h10-prophoto.tif

Detta är en TIF konverterad i ProPhoto 16 bitar, dvs skall betraktas i Photoshop.

Den är inte nerskalad utan bara kört i C1

Det brus man ser kan ju bekämpas i neatimage, men som sagt, tiden tar ju ut sin rätt, nyare kamror har de lyckats ta väck mer i kameran.

Dock håller jag med om färgerna, 16 bitar i H10 är ju mer än 12 i 5D filen och i vissa lägen syns det.

Roine

Senast ändrad:
Här är en jämförelse på en 40D med 100/2.8 Macro och en Hasselblad med 150/4 och Phase One H20

Bländare 8 och 1/200 på stativ.

Båda fotona intagna i Lightroom och cropade, inget övrigt.

Bilagor

• Custom Name  003.jpg
    Custom Name 003.jpg
    66.3 KB · Visningar: 396
  • IMG_1046.jpg
    IMG_1046.jpg
    44.1 KB · Visningar: 396
Och här är h20 bilden med Noise Ninja samt 40D bilden med Autotone, Autocolor och Smartchsarp i CS4

ps. Den övre bilden i förra och det här inlägget är H20, men det tror jag är överflödig info

Jag upplever inte alls det brus som syns i Roines bild på de bilder som jag tar med H20. Dom är helt ok. Däremot tror jag nog en D700 vore bättre faktiskt på i stort sätt alla förutom möjligtvis skärpan på pixelnivå.

H20'n/Hasselbladaren har ju inte direkt det snabbaste och smartaste arbetsflödet.

Bilagor

• Custom Name  003 Noise ninja.jpg
    Custom Name 003 Noise ninja.jpg
    41.8 KB · Visningar: 372
  • IMG_1046 sharpen.jpg
    IMG_1046 sharpen.jpg
    41.1 KB · Visningar: 370
Och här är h20 bilden med Noise Ninja samt 40D bilden med Autotone, Autocolor och Smartchsarp i CS4

ps. Den övre bilden i förra och det här inlägget är H20, men det tror jag är överflödig info

Jag upplever inte alls det brus som syns i Roines bild på de bilder som jag tar med H20. Dom är helt ok. Däremot tror jag nog en D700 vore bättre faktiskt på i stort sätt alla förutom möjligtvis skärpan på pixelnivå.

H20'n/Hasselbladaren har ju inte direkt det snabbaste och smartaste arbetsflödet.

Glömde såklart att lägga med H20'ns fördel med 16-bitars färgdjup.

Här är en synpunkt på luminous-landscape.com:

"Well, I shot for a long time with LightPhase and H20 along side of the original 1Ds. I even went as far as putting Hasselblad V lenses on every generation of Canons via adapters to compare side by side using the same glass. In conclusion I will take H20 any time over any 36mm DSLR regardless of the pixels count. It is not because I like to make it hard for myself, nor is it because I need to show off with MFDB. It is purely because " the king is NOT nude" despite of some people see or not see for that matter.
Andre "

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar