Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Petzvalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen automatik där inte. Såg sjysst ut men. Om jag någon dag skulle ha för mycket pengar så kanske den skulle få tjänstgöra som en fotoleksak

För 3000 kr (inkl frakt) får du inte ens Samyang 35/1.4 och jag tror detta objektiv både är rolig och en bra investering. Lär kanske inte massproduceras. När den når svenska marknadens affärer lär den kosta mer än 3000 kr.

/Stefan

Intressant länk!

Jag kollade in Petzvalobjektivet på Internet men hittade då inte Rommels länk. Den är bra! Amerikansk så det förslår (värdeskalan börjar med superb och jobbar sig uppåt) men korrekt i sak.

Objektivet blir odugligt för reprojobb men desto intressantare för bl a porträtt.

Om det går bra för Lomographys projekt kommer det nog konkurrenter. Patentet gick ju ut för 150 år sedan så det borde vara fritt fram.

När det gäller KMZ, som ska tillverka de här objektiven, hade jag ju egentligen hellre sett att de rampat upp nyproduktionen av Helios 40-2 istället. 4-500 dollar för objektiv i all ära, men då får det hemskt gärna vara lamellbländare...

Nu är det väl ändå looken i bilderna och känslan av att använda objektivet som är i fokus. Dvs efterlikna den gamla känslan och kunna montera den på dagens kameror och avbilda bilden på dagens FF, APS-C sensorer.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar