Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Peter Lik - eller är Terje på rätt väg till de stora pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ständigt hör man ju hur svårt det är att ta betalt för fotografi och fotouppdrag men uppenbarligen finns det ju killar som tjänar oerhörda summor på enskilda bilder. Min son kom hem från Las Vegas för en vecka sedan och berättade att han varit på en fotoutställning i ett lyxigt show room med stora fantastiska panoramabilder företrädesvis skapade på gnistrande dukar som han uttryckte det.

Denne fotograf tar spektakulära landskapsbilder som nästan utan undantag är rätt hårt fotoshoppade så de uppfyller knappast Fotosidans definitioner på oredigerade bilder, men i USA bryr sig få. Ju mer destu bättre känns det lite som.

Kolla själva:http://www.lik.com/thework.html

Bilden i denna länk säljs nu som erbjudande och det verkar som om de blir dyrare och dyrare ju senare i serien man köper dem:

http://www.lik.com/thework/praries-fields/sunflowers.html

Denna bild säljs nu ut till det facila priset av 375 000 U$.

Folk trackade Terje rätt hårt på FS tidigare, men skrattar bäst som skrattar sist kanske för Terje kommer ha en lysande framtid i United Bluff om han bara själv själv vill. Vem fan bryr sig om lite "Klipp og lim" som de säger i Norge i det stora landet i väster bara det är spektakulärt och ger ett bra och maffigt intryck i entren de bemedlades herrgårdar. Vem vet, han kanske helt sonika vänder ryggen åt oss alla och sätter igång och producerar spektakulära panoramabilder på lokatter år de rika i Vermont - men inget annat än panoramabilder. Kom ihåg det och med mycket mycket färg.

Glöm sedan inte var ni hörde tipset först! :)
 
Det är färger som riktigt hårt avviker från en normal färgskala. Inte alltid men oftast. Det här är verkligheten 3.0 i många fall.
 
Så länge killen inte hävdar att bilderna är "oredigerade rätt ur kameran" och folk vill betala så ser jag inte problemet.
 
Det är färger som riktigt hårt avviker från en normal färgskala. Inte alltid men oftast. Det här är verkligheten 3.0 i många fall.

Ja, han har dragit i färgmättnadsreglaget. Bilderna är ändå av hög klass. Är alla svartvita fotografier också "hårt fotoshoppade"? Är IR-fotografier "hårt fotoshoppade"?

Terje påstod att han fotograferat lodjur, vilket han inte gjort. Terjes bedrägeri är något helt annat, nämligen "hårt fotoshoppande" och lögn.
 
Bilderna ser bra ut tycker jag. Mycket förg men inte mer än att jag accepterar det. Jobbar man med bilden så kan man ta mer betalt. Jag tror inte att köparna uppskattar en liten miss här och där för det priset. Perfekt ska det va!
 
Det är ju inte dokumentärfotografering direkt.
Detta är ju konst, då kan man väl dra i färgerna hur man vill.
Kan man sen få betalt för det är det fantastiskt!
 
Ja, han har dragit i färgmättnadsreglaget. Bilderna är ändå av hög klass. Är alla svartvita fotografier också "hårt fotoshoppade"? Är IR-fotografier "hårt fotoshoppade"?

Terje påstod att han fotograferat lodjur, vilket han inte gjort. Terjes bedrägeri är något helt annat, nämligen "hårt fotoshoppande" och lögn.

Jag bryr mig inte om vad Terje gjort i detta sammanhang och drar ingen parallell direkt med det Lik gör, annat än att det står både Terje och alla andra fritt att här få utlopp för precis det man vill. Terje behöver bara sluta säga att bilden är autentisk och sedan släppa alla hämningar. Fältet är fritt och bra betalt kan han få också, så länge han fattar att det måste vara stort vräkigt, övermättat och överdådigt och att panorama är standardformat A.

Vad väntar svårt proletariserade svenska deppiga fotografer på. Sluta sälja filer för ingen ting på iStockfoto och liknande ställen och leverera från ax till limpa i kolossalformat (men inte till svenskar för de har ändå inte husplats för eländet).

Fotograf är ett konstigt yrke för i det kan man bli precis hur fattig och rik som helst. Peter Liv lyckas i alla fall ta ordentligt betalt för det han gör.
 
Det är ju inte dokumentärfotografering direkt.
Detta är ju konst, då kan man väl dra i färgerna hur man vill.
Kan man sen få betalt för det är det fantastiskt!

Precis. Detta är konst och då kan man göra hur fan som helst och behöver inte låtsas. Synd att Terje inte kom på det då hade vi åtminstone haft en tagen oskuld kvar. Han hade säkert också haft mer pengar.

Livs bilder påminner faktiskt i en del fall ganska mycket om sprutmålat Hötorgskost i färgerna. Den är knappt värd pappret den är gjord på så jag antar att de i sin tur gör någonting fel precis som väldigt många fotografer gör - åtminstone om man vill leva på sin profession.
 
Ständigt hör man ju hur svårt det är att ta betalt för fotografi och fotouppdrag men uppenbarligen finns det ju killar som tjänar oerhörda summor på enskilda bilder. Min son kom hem från Las Vegas för en vecka sedan och berättade att han varit på en fotoutställning i ett lyxigt show room med stora fantastiska panoramabilder företrädesvis skapade på gnistrande dukar som han uttryckte det.

Denne fotograf tar spektakulära landskapsbilder som nästan utan undantag är rätt hårt fotoshoppade så de uppfyller knappast Fotosidans definitioner på oredigerade bilder, men i USA bryr sig få. Ju mer destu bättre känns det lite som.

Kolla själva:http://www.lik.com/thework.html

Bilden i denna länk säljs nu som erbjudande och det verkar som om de blir dyrare och dyrare ju senare i serien man köper dem:

http://www.lik.com/thework/praries-fields/sunflowers.html

Denna bild säljs nu ut till det facila priset av 375 000 U$.

Folk trackade Terje rätt hårt på FS tidigare, men skrattar bäst som skrattar sist kanske för Terje kommer ha en lysande framtid i United Bluff om han bara själv själv vill. Vem fan bryr sig om lite "Klipp og lim" som de säger i Norge i det stora landet i väster bara det är spektakulärt och ger ett bra och maffigt intryck i entren de bemedlades herrgårdar. Vem vet, han kanske helt sonika vänder ryggen åt oss alla och sätter igång och producerar spektakulära panoramabilder på lokatter år de rika i Vermont - men inget annat än panoramabilder. Kom ihåg det och med mycket mycket färg.

Glöm sedan inte var ni hörde tipset först! :)

Vad vill du ha sagt?
Om någon vill betala så säljer vem som helst, inklusive du, så jag kan bara kategorisera in den här tråden som en vanlig svensk avundsjukstråd.

Personligen vill jag gratulera nämnda fotograf till framgången och säga att jag imponeras av hans bilder.
 
Grejen är väl att vanliga landskapsbilder har tagits i 100 0000 versioner på varje tänkbart motiv, vill man sticka ut är det PS som gör skillnaden. Jag tycker att bilderna har sin charm! Även om de har extrema färger är det definitivt inte bara dragit i alla spakar utan det finns en harmoni man inte får då . Eller ja, harmoni är inte rätt ord men de spretar inte i färgerna skulle jag vilja säga utan håller skalan på något sätt.

http://www.lik.com/thework/canyons-arches/americaneagle.html


Sedan är ju priset fullständigt sanslöst, men det har ju inte med fotografin i sig att göra.
 
Vad vill du ha sagt?
Om någon vill betala så säljer vem som helst, inklusive du, så jag kan bara kategorisera in den här tråden som en vanlig svensk avundsjukstråd.

Personligen vill jag gratulera nämnda fotograf till framgången och säga att jag imponeras av hans bilder.

Inte alls för då har du nog missat grejen. Det jag tycker är intressant är proletariseringen av en stor del av fotograferna som grupp. Många har allt svårare att leva på sitt arbete och klagar rätt högljutt över detta men det finns de som inte bara lyckas med fotografi som yrke där ute globalt och dessutom gör det utomordentligt väl.

Det är missnöje och rent gnäll om prisdump och oseriös konkurrens till följd av att vem som helst i princip kan köpa sig en kamera som ger mer än tillräcklig teknisk kvalitet för att konkurrera med väldigt många proffs som kanske inte sticker ut så där väldigt mycket och är lite trötta. Det är mer så missnöjet/avundsjukan ser ur. En kritik som sparkar nedåt. Många verkar så upptagna med detta att de inte ser att en del faktiskt klarar sig väldigt bra på andra marknader i andra änden av skalan.

Jag tycker ju att det är lite konstigt i en global värld med ett antal överlappande kulturer att man inte i högre utsträckning vågar söka sig ut på andra marknader. Det är det jag vill säga med detta. Jag förstår inte det för t.o.m. de som fuskar i yrket gör ju det! Yrkesfotografer borde ha en del att vinna på att söka sig ut på andra marknader än den svenska eller möjligen nordiska och då får man vara beredd att anpassa sitt bildspråk. Med Terje som exempel så kan ju han ha en väntande slumrande internationell marknad istället för att bara sitta kvar i skamvrån i Sverige.

Det enda som saknas i det fallet är väl att han tillstår att han sysslar med konst och inte något annat. Terje har säkert en mer lysande framtid på det sättet än många av hans belackare och det står alla fritt att tycka om både det och Terje. Det finns svenska fotografer med ett alldeles eget uttryck som exv. Pieter ten Hopen och även där tuschar man väl definitivt vad som mer är konst än reportage även om skillnaden ibland är fin. De som inte har ett eget uttryck kommer nog få det allt svårare om man inte lyckas hitta större marknader för sina alster, vare sig de är helproffs eller mångsysslare av nöd och tvång. Det blir allt mindre vatten i plaskdammen Sverige.

Det som finns att notera är att Peter Lik är mycket tekniskt skicklig och väljer intressanta och vackra motiv som han sträcker ut ordentligt i färgskalan på ett mycket harmonisk och vackert sätt och nästan alltid i panorama och det i mycket stora format. Dessutom har han självförtroende nog att ta ordentligt betalt eller möjligen håller han sig med en väldigt vass agent. Hur många fotografer i Sverige skulle lägga några pengar på sånt? På något sätt måste man väl pröva nya vägar om man ska kunna komma vidare i någon form av framtid för yrket.
 
vet inte var du får jämförelsen med Terje ifrån? Terje klippte o klistrade vissa bilder den här killen är duktig kör bla med analoga panorama kamera o det han gör är oftast längre slutartider o mer färgmättnad i bilderna.
Ang färgmättnad så är det överlag rätt populärt med mer tryck på mättnaden jag har bla en resekund som alltid lägger på en extra profil med mer färgmättnad medans jag själv alltid är noga med att inte dra för mycket i bilden om dom ska tryckas. Det skulle vara intressant att se printade bilder o se fall han får med hela färgtrycket även på en print bild för om man kollar gammut warning så slår den i botten på vissa bilder men oavsett duktig fotograf o jag ser inget samband med Terje överhuvudtaget för Terje körde sällan med fet färgmättnad mer åt andra hållet.
 
Vad vill du ha sagt?
Om någon vill betala så säljer vem som helst, inklusive du, så jag kan bara kategorisera in den här tråden som en vanlig svensk avundsjukstråd.

Personligen vill jag gratulera nämnda fotograf till framgången och säga att jag imponeras av hans bilder.

Jag förstår inte heller vad du vill ha sagt. Det är väl själva grejen med foto, och har alltid varit, att du som fotograf, proffs eller hobbyist, kan göra den tolkning du själv gillar av ditt objekt. Kan du göra detta på ett sätt som dessutom många andra tycker är väldigt bra och kan finna en utkomst av det är det bara att gratulera. Jag försökte se vad du kan tänkas mena med ett enligt din mening bra foto men ser inga bilder alls på din sida.
 
Inte alls för då har du nog missat grejen. Det jag tycker är intressant är proletariseringen av en stor del av fotograferna som grupp. Många har allt svårare att leva på sitt arbete och klagar rätt högljutt över detta men det finns de som inte bara lyckas med fotografi som yrke där ute globalt och dessutom gör det utomordentligt väl.

Det är missnöje och rent gnäll om prisdump och oseriös konkurrens till följd av att vem som helst i princip kan köpa sig en kamera som ger mer än tillräcklig teknisk kvalitet för att konkurrera med väldigt många proffs som kanske inte sticker ut så där väldigt mycket och är lite trötta. Det är mer så missnöjet/avundsjukan ser ur. En kritik som sparkar nedåt. Många verkar så upptagna med detta att de inte ser att en del faktiskt klarar sig väldigt bra på andra marknader i andra änden av skalan.

Jag tycker ju att det är lite konstigt i en global värld med ett antal överlappande kulturer att man inte i högre utsträckning vågar söka sig ut på andra marknader. Det är det jag vill säga med detta. Jag förstår inte det för t.o.m. de som fuskar i yrket gör ju det! Yrkesfotografer borde ha en del att vinna på att söka sig ut på andra marknader än den svenska eller möjligen nordiska och då får man vara beredd att anpassa sitt bildspråk. Med Terje som exempel så kan ju han ha en väntande slumrande internationell marknad istället för att bara sitta kvar i skamvrån i Sverige.

Det enda som saknas i det fallet är väl att han tillstår att han sysslar med konst och inte något annat. Terje har säkert en mer lysande framtid på det sättet än många av hans belackare och det står alla fritt att tycka om både det och Terje. Det finns svenska fotografer med ett alldeles eget uttryck som exv. Pieter ten Hopen och även där tuschar man väl definitivt vad som mer är konst än reportage även om skillnaden ibland är fin. De som inte har ett eget uttryck kommer nog få det allt svårare om man inte lyckas hitta större marknader för sina alster, vare sig de är helproffs eller mångsysslare av nöd och tvång. Det blir allt mindre vatten i plaskdammen Sverige.

Det som finns att notera är att Peter Lik är mycket tekniskt skicklig och väljer intressanta och vackra motiv som han sträcker ut ordentligt i färgskalan på ett mycket harmonisk och vackert sätt och nästan alltid i panorama och det i mycket stora format. Dessutom har han självförtroende nog att ta ordentligt betalt eller möjligen håller han sig med en väldigt vass agent. Hur många fotografer i Sverige skulle lägga några pengar på sånt? På något sätt måste man väl pröva nya vägar om man ska kunna komma vidare i någon form av framtid för yrket.


Jag förstår inte ditt problem,

Peter Lik gör till stor del samma sak i Photoshop som din kamera försöker göra när den konvereterar RAW-bilden till en jpg, dvs ökar färgmättnaden, ökar kontrasten och skärper upp bilden.

Jag fotar i RAW och gör denna konvertering i LR4 och Photoshop och har svårt att se att detta kan klassas som manipulation, då kameran inte har samma dynamiska omfång som mitt öga, så kan kameran inte beskriva bilden på samma sätt som jag såg den.


Men du, varför lägger du inte upp dina "direkt ut ur kameran" bilder här på Fotosidan, skulle vara kul att se helt obearbetade bilder, dvs helt obearbetade råbilder
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.