Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perspektivlära?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Sommarens event är bokat, dvs släktens bröllop. Gissa vem som ska fotografera? I vilket fall som helst har jag en fråga efter ha läst en bok i ämnet.

I denna bok hävdas att vid ett helfigursporträtt ska jag placera kameran strax över midjehöjd. Det framgår inte vilken typ av kamera det gäller även om illustrationen ser ut som en mellanformatare. Det framgår heller inte vilken bränvidd som är aktuell.

Det jag nu undrar är om det spelar någon roll om det är en mellanformatare eller småbild under förutsättning att de har likvärdig brännvidd?

Jag inbillar mig vidare att om jag kör med 85mm småbild så kommer jag hamna ganska nära och därmed få ett grodperspektiv, och det kan väl knappast bli snyggt på ett bröllopsporträtt?

Jag vet att jag borde pröva och kanske gör jag det oxå, men jag tänkte jag skulle få lite synpunkter här först.

Mvh
Maverick

Det är viktigare att du tar hänsyn till hur bakgrunden blir än att du har rätt höjd på kameran i förhållande till dig själv.

Med längre brännvidder än ett normalobjektiv behöver du inte fundera på om du ska ha kameran i midjehöjd eller några decimeter högre.

Äntligen någon som svarar.

Jag antar att du med normalobjektiv menar 50mm för småbild.

Jag kan till fullo hålla med om att det spelar noll roll huruvida det är midjehöjd eller några dec högre.

Fast jag tänkte nog mera på om det inte skulle vara ögonhöjd istället, då rör det sig kanske om en meter i skillnad. 50mm i midjehöjd borde defenitivt skapa ett grodperspektiv som tvingar paret att titta ner i kameran och därmed riskera dels en konstig vy och dels en risk för dubbelhakor och annat.

Det var mer ett ifrågasättande av huruvida man fotogferar från midjehöjd alls med småbild?

Mvh
Maverick
(fast det kanske är lättare att ta fram digitalkameran och testa. Den här typen av frågor verkar det inte finnas många svar på)

Det som menas är att med tex ett vidvinkel så kan perspektivet bli fel om man riktar kameran uppåt eller neråt. tex. stor överkropp och små fötter. Detta såg man kraftigt då jag testade på mitt 17-40 (x1,6 pga 10D) då detta syns. Skulle jag däremot haft samma bränvidd men placerat kameran så den skulle varit centralt placerad hadde detta inte synts.

Men dett bästa är: Lerning by doing!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar