Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse_kate

Ny medlem
Hej
Kan någon hjälpa mig förklara detta fenomen.
Rakt framför kameran står två föremål, ett på 25 m och ett på 50 m. Fotograferar jag dessa med vidvinkel blir inbördes avstånd längre än i verkligheten sett med mina ögon. Tar jag tele blir det kortare än verkligheten. Väljer jag normaloptik ser det ut som med mina ögon. Jag har kallat detta perspektivfel men förstått att jag har nog fel. Om jag har zoomobjektiv kan jag enkelt förändra brännvidden och få detta fenomen. Om jag istället zommar digitalt, vad blir då skillnaden. När jag gör det tycker jag att jag får samma fenomen. Självklart ändras bildutsnittet/vinkeln i bägge fallen. Utgångsläget är att jag står kvar på samma plats hela tiden.

Tacksam för svar
Bosse
 
Optisk och digital zoom har samma effekt i detta fall. Det är helt korrekt. Fenomenet har alltså inte med brännvidd att göra, utan istället är det bildvinkeln som avgör.

Om vi tänker oss en bildvinkel nära noll grader - alltså begränsningslinjerna i det närmaste parallella - så kommer föremål av samma storlek se nästan lika stora ut i bilden hur långt bort från fotografen de än är.
(Om begränsningslinjerna var helt parallella så skulle föremålen vara exakt lika stora oavsett avstånd).

Det är detta som ger ”teleeffekt”. Avstånden mellan föremålen upplevs krympa. En del av vår avståndsbedömning bygget ju på sakers inbördes storleksförhållanden.

Omvänt. Med vidare bildvinkel krymper föremålen ju längre bort från fotografen de är. Mer ju vidare vinkel man har. De mer närliggande objekten täcker en större del av bildytan.

Prova att rita upp fotografen föremålen och vinkelförhållanden på ett papper så ser du.

Inte för inte kallas vidvinkelobjektiv för ”näsobjektiv” då en närbild på ett ansikte kan ge en oproportionellt stor näsa eftersom den är närmast fotografen.
 
Hej
Kan någon hjälpa mig förklara detta fenomen.
Rakt framför kameran står två föremål, ett på 25 m och ett på 50 m. Fotograferar jag dessa med vidvinkel blir inbördes avstånd längre än i verkligheten sett med mina ögon. Tar jag tele blir det kortare än verkligheten. Väljer jag normaloptik ser det ut som med mina ögon. Jag har kallat detta perspektivfel men förstått att jag har nog fel. Om jag har zoomobjektiv kan jag enkelt förändra brännvidden och få detta fenomen. Om jag istället zommar digitalt, vad blir då skillnaden. När jag gör det tycker jag att jag får samma fenomen. Självklart ändras bildutsnittet/vinkeln i bägge fallen. Utgångsläget är att jag står kvar på samma plats hela tiden.

Tacksam för svar
Bosse
Perspektivet är detsamma oavsett brännvidd. Däremot ändras utsnittet.
 
En sak till

Tack så jättemycket för svaren.

Om jag ser föremålen med mina ögon på samma sätt som när jag tittar i kameran okular/display, kan jag då säga att jag har hittat (är i närheten av) normalobjektivet. (Jag kallar det normalperspektivet)
speglar normalobjektivet "verkligheten"?

Bosse
 
Ja, normalobjektivet ligger ganska nära den bildvinkel som ögat har. Ett normalobjektiv brukar beskrivas som en brännvidd ungefär lika diagonalmåttet på det bildformat som objektivet använd för. På småbild 24*36 mm är diagonalen 43 mm. Av någon anledning har dock normalobjektiven (som förr brukade följa med en spegelreflexkamera i småbildsformat) blivit aningen längre, nästan alltid 50 mm, historiskt sett. Numera brukar det vara ersatt av ett zoomobjektiv, ofta kallat kitobjektiv.
 
Lite vid sidan, men: att normalobjektivet till stor del har ersatts av ett "normalzoomobjektiv" som s.k. kitobjektiv är något har varit vanligt sen ungefär sent 1980-tal eller tidigt 1990-tal, men att det kallas just "kitobjektiv" är ett någorlunda sentida fenomen (förmodligen pga internet).
 
Optisk och digital zoom har samma effekt i detta fall. Det är helt korrekt. Fenomenet har alltså inte med brännvidd att göra, utan istället är det bildvinkeln som avgör.

Om vi tänker oss en bildvinkel nära noll grader - alltså begränsningslinjerna i det närmaste parallella - så kommer föremål av samma storlek se nästan lika stora ut i bilden hur långt bort från fotografen de än är.
(Om begränsningslinjerna var helt parallella så skulle föremålen vara exakt lika stora oavsett avstånd).

Det är detta som ger ”teleeffekt”. Avstånden mellan föremålen upplevs krympa. En del av vår avståndsbedömning bygget ju på sakers inbördes storleksförhållanden.

Omvänt. Med vidare bildvinkel krymper föremålen ju längre bort från fotografen de är. Mer ju vidare vinkel man har. De mer närliggande objekten täcker en större del av bildytan.

Prova att rita upp fotografen föremålen och vinkelförhållanden på ett papper så ser du.

Inte för inte kallas vidvinkelobjektiv för ”näsobjektiv” då en närbild på ett ansikte kan ge en oproportionellt stor näsa eftersom den är närmast fotografen.

Nu kanske jag missförstår dig, men olika brännvidd ändrar inte perspektiv eller objektens storleksförhållanden sinsemellan. De ändras bara av att du flyttar dig närmare eller längre ifrån. Alltså ändrar perspektivet.
 
Nu kanske jag missförstår dig, men olika brännvidd ändrar inte perspektiv eller objektens storleksförhållanden sinsemellan. De ändras bara av att du flyttar dig närmare eller längre ifrån. Alltså ändrar perspektivet.

Helt korrekt. Tack!

Jag satte mig med papper och penna och ritade det jag skrivit men upptäckte att jag förklarat fel.
Att näsan blir stor relativt ansiktet vid ett vidvinkelporträtt beror på att näsan är relativt mycket närmare än resten av huvudet.
 
Att näsan blir stor relativt ansiktet vid ett vidvinkelporträtt beror på att näsan är relativt mycket närmare än resten av huvudet.
Faktiskt oavsett brännvidd.

Den insikten får man om man provar med olika brännvidder och jämför bilderna. Givetvis får man med mycket mer med ett vidvinkelobjektiv, men perspektivet är detsamma om man fotograferar från samma position.
 
Faktiskt oavsett brännvidd.

Den insikten får man om man provar med olika brännvidder och jämför bilderna. Givetvis får man med mycket mer med ett vidvinkelobjektiv, men perspektivet är detsamma om man fotograferar från samma position.

Japp, men så mycket vanligare att
- man går så nära med vidvinkel
- att vidvinkel har tillräckligt kort närgräns
- att vidvinkeln så nära ändå får med resten av huvudet
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar