Annons

Personalfoto prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan

Jag var på ett företag i ett annat jobb och då undrade de om jag kunde ta personalbilder på dem när jag ändå var där. Det vart 7 st personer och mao 7 bilder. Vad kan jag ta betalt för detta?
Vill inte vara för billig ifall de nämner det till någon annan i stan. Känner att jag ändå kan ta fullt pris även fast jag var redan på plats så att säga.
Är 175 kr /st för dyrt eller billigt? :)

Räkna ut hur lång tid det har tagit dig att genomföra jobbet. Själva fotograferingen, efterbehandlingen, leverans och restid. Ta sedan den tiden och gångra den med vad du vill tjäna i timmen. Lägg därefter på moms och skicka fakturan.

Vad du tycker är rimligt vet jag inte. Men jag vet vad jag skulle ta för sju porträtt.

Om bilderna du levererade är i klass med vad de hade fått om de hade satt sig i en fotoautomat på Coop, så låter 175 kr/bild ganska ok.

Allt bättre än det, så låter det för billigt. :)

Räkna ut hur lång tid det har tagit dig att genomföra jobbet. Själva fotograferingen, efterbehandlingen, leverans och restid. Ta sedan den tiden och gångra den med vad du vill tjäna i timmen. Lägg därefter på moms och skicka fakturan.

Vad du tycker är rimligt vet jag inte. Men jag vet vad jag skulle ta för sju porträtt.

Förutom tiden måste du räkna med kostnader som din rörelse har. Du måste debitera så det täcker dina lönekostnader, dina pensionsavsättningar och de kostnader du har för din utrustning. Sen ska du egentligen räkna med att du behöver ha en avkastning (vinst) på 7-12procent på din firma. Knepigt det där....

Med vänlig hälsning,
Peter

Allt är relativt. Skolfotoporträtt kostar ju 100 kr/st inkl moms och framkallning. Endast porto tillkommer. Och då kommer fotografen till platsen och riggar upp allt där.
Ska jag gå och ta en porträtt hos en porträttfotograf, så ska jag ta mig till hans studio där allt alltid redan är uppriggat och betala honom 2000 kr för att ens bli fotograferad och sedan betala ytterligare par hundra för framkallning.
Så beroende på hur din verksamhet är upplagt så ska man nog ta ta betalt efter det. Hur din verksamhet ser ut vet du nog bäst. Men enklaste är timpenning baserat på en grundlig uträkning på framtida tänkta inkomster och utgifter och vad du ska vill ta ut i lön.

/stefan

Allt är relativt. Skolfotoporträtt kostar ju 100 kr/st inkl moms och framkallning. Endast porto tillkommer. Och då kommer fotografen till platsen och riggar upp allt där.
Ska jag gå och ta en porträtt hos en porträttfotograf, så ska jag ta mig till hans studio där allt alltid redan är uppriggat och betala honom 2000 kr för att ens bli fotograferad och sedan betala ytterligare par hundra för framkallning.

Nu bygger ju skolfoto på att det är löpande band. 45 sekunder per barn framför kameran och sedan ösa på med några hundra porträtt om dagen, som till ljussättning och komposition är identiska, följt av en automatiserad efterbehandling. Förhoppningsvis kan porträttfotografen erbjuda något annat för det högre priset. :)

Så för den aktuella frågan så gäller väl standardrådet - räkna ut den extra arbetsinsatsen i tid och bestäm en lämplig timersättning (eftersom det nu var i anslutning till ett annat jobb, så bör det väl vara i samma nivå som det jobbet som TS var där för att göra).

Nu bygger ju skolfoto på att det är löpande band. 45 sekunder per barn framför kameran och sedan ösa på med några hundra porträtt om dagen, som till ljussättning och komposition är identiska, följt av en automatiserad efterbehandling. Förhoppningsvis kan porträttfotografen erbjuda något annat för det högre priset. :)

Så för den aktuella frågan så gäller väl standardrådet - räkna ut den extra arbetsinsatsen i tid och bestäm en lämplig timersättning (eftersom det nu var i anslutning till ett annat jobb, så bör det väl vara i samma nivå som det jobbet som TS var där för att göra).

Samt att skolfoto drar ju in pengar på att många köper bild för 100:-

Det var ett exempel på att det är inte bara att ta ett pris rakt upp och ner utan man måste ta hänsyn till resten av sin verksamhet och hon var faktiskt där på plats. Hur hon jobbar och med vad samt ifall hon fick timpenning betald bär hon fotograferade anser jag också spela roll.

Tillägg: när jag fotade för mitt företag blev jag friställd de timmarna och det jobbat jag gjorde hemma fick jag i övertid. Bilderna jag framkallade tog jag helt enkelt ur mina egna pengarna och debiterade företaget i antal motsvarande timmar innan skatt etc etc.
Allt material och fritidsarbete fick jag alltså i övertid samt friställd mina ordinarie arbetstid när jag fotograferade på "normal arbetatid" så räknade jag ut min lön. Enkelt för alla.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar