Annons

Person på offentlig plats vad gäller här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johny

Aktiv medlem
Hej,

Jag tog en bild på en festival i Stockholm 6-8 år sen, bilden visar tre människor som sitter på en av alla företagsflottar som låg och visade upp sig utanför slottet.
Personerna sitter runt ett bord och fikar till allmän beskådan, och man ser kanske 3/4 av ena ansiktet, de andra ser man inte alls. Det är snudd på omöjligt att se vem det är som sitter där.

För ca 4 år sen använde jag bilden (ca 250 px bred) på en skolas webbsida för att piffa upp en sida om yrkesutbildningar.
Jag tog aldrig betalt för bilden.
Nyligen fick jag höra att den personen man nästan såg på bilden hade hört av sig till skolan och begärt att bilden plockades bort, vilket dom också gjorde.

Men vad gäller egentligen i ett sådant fall?
Personer på offentlig plats, visar upp sig själva i reklamsyfte, bilden används inte i kommersiellt syfte eller på annat sätt nedlåtande mot personerna på bilden.

Har man rätt att kräva att en sådan bild tas bort?
Inte för att jag är kinkig, mer för att jag är nyfiken på vad som gäller.

Gott Nytt År

Kräva kan man förstås göra hur mycket man vill....

En skola räknas väl inte som näringsidkare, så rent juridiskt borde det vara OK för dem att använda bilden. Att de sen tar bort bilden när någon ber om det är ju schyyst, men inget som krävs av dem juridiskt.

Nu finns det väl en stor chans att skolan inte är statlig/kommunal och således ett företag men det spelar ingen roll för lagen om namn och bild i reklam gäller alla. Inte bara företag.

Sedan är det ju så klart en tolkningsfråga i detta fall om bilden faller under "reklam", men varför tolka kring det.

MVH

F

Sant, jag tänkte inte på att en skola idag kan vara ett företag (d.v.s. en näringsidkare).

Däremot har jag förstått "lagen om namn och bild i reklam" som så att den gäller precis som Erland skriver:"näringsidkare i marknadsföringssyfte utan personens uttryckliga medgivande". Den gäller alltså inte för icke-näringsidkare.

Däremot har jag förstått "lagen om namn och bild i reklam" som så att den gäller precis som Erland skriver: "näringsidkare i marknadsföringssyfte utan personens uttryckliga medgivande".
Ja, det står ju så i lagen så det är svårt att uppfatta på något annat sätt.

Och jag tror inte att en skola i lagens mening är en näringsidkare, oavsett huvudman.

Tack för alla svar!

Hur gör alla dags/kvällstidningar och företag med trycksaker/webb när dom t.ex. fotograferar sig själva på stan och man kan se folk i bakgrunden?
Eller TV som filmar på stan och du själv råkar stå i bakgrunden och proppa i dig en tunnbrödsrulle utan att veta om att du filmas.
Man kan ju inte gärna springa runt och fråga alla man ser och be dom skriva under ett avtal.

Och bilder som läggs ut på Facebook, Flicker m.fl. där har ju FB/Flicker rätt att sälja eller använda dina bilder i reklamsyfte osv oavsett vad eller vilka som är på bilderna.

Om du själv tar en bild på stan där folk syns i bild och senare vill använda den i en annons utan möjlighet att fråga de som syns i bilden, är den bilden att ses som icke användbar då?

Eller ska man räkna så att om en bild råkar ha folk i bakgrunden är det under offentlig plats-regler som gäller men om man fotar en/flera personer och det är just personerna som är bilden så måste man ha deras godkännande?

Så här står det hos Datainspektionen om t.ex. publicering på nätet

"Foton på Internet

Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på till exempel anställda är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning."

"betraktas normalt", "bör", "ofta nödvändigt", "kan beroende på sammanhanget behövas samtycke" och "undvika risken för kränkning"

Det är ju inte direkt klart som korvspad :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar