Det är fel. Jpeg är ett standardiserat format. Det finns bara ett sätt att avkoda den och det ger inget utrymme för ytterligare tolkning. En jpeg-fil är därför lika "färdig" som en papperskopia, vilket en råfil inte är. En råfil är mer att betrakta som en oframkallad filmruta fast med den skillnaden att den kan "framkallas" hur många gånger som helst och med olika profiler vilket ger olika resultat.
Nej det är inte fel.
Det finns inget sätt du kan använda en jpeg på utan att förs avkoda den.
Bit informationen finns helt enkelt inte där. det vanligaste är man avkodar den till RGB24 eler RGB32 eftersom det är så enkelt att få fram bitinfon ur den.
Det är bitarna jag behöver för att kunna skapa t.ex. ett filter.
I det här exemplet för 8bits och eftersom jag jobbar med video i den här koden så är det MJPEG, men det är bara en frame av den. Skiljer inte för en jpeg lagrad fil.
image.read_JPEG_BufGS(lpVHdr->lpData, lpVHdr->dwBytesUsed, pData8Out);
Utan detta steg jag gör här, är jpeg oanvändbar i alla andra fall än om jag har intresse att skriva en egen jpeg decoder..
För att öppna en Nikon eller Canon fil från datan så som kameran tagit den, ser det nästan exakt lika ut.
När du öppnar en raw fil, så öppnar du den med t.ex. Nikons cameraprofil. Alltså samma som jpeg och samma som om du tagit en jpeg fine.
Men grundskillnaden är som jag upprepare igen:
Raw finns alla data kvar när du förändrar profilerna. Du får ett helt klart bättre resultat.
jpeg så har kameran redan kastat så mycket info att när du lägger på dina profiler nu, så får du inte samma resultat.
Ja, jpeg är en större standard än vad fabrikernas egna rawformat är. Men det är fortfarande så att man inte måste "framkalla" den. Det är ditt eget val om du vill ändra innehållet oavsett raw eller jpeg. Slutresultatet blir alltid bäst från RAW.
Och det fortfarande bara en fråga om att öppna två olika filformat. RAW har mer möjligheter.
OCH, det råder faktiskt en mindre debatt om hur avkoda JPEG. Den är inte helt spikad trots kontrollgruppen etc. Oerhört små skillnader iof.