ANNONS
Annons

Perfekt testbild för utskrift sökes + Köpråd på kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Jag vill testa min skrivares (Canon i6500) kapacitet på fotoutskrifter, men har bara tillgång till egna digitalfoton i 1 Mp-klassen, och där blir ju fotona ganska suddiga och oskarpa.

Vet du nånstans ma kan ladda hem en kanonbra bild för utskrift? Jag vill testa i A4 samt i A3-format. Vilket format ska fotot vara i? Funkar det med bästa jpg-formatet eller är det något annat format som gäller?

Jag skulle också vilja ha lite olika bilder från tex. Ixus 400, Powershot IS, Canon 300D, Canon 10D, eller andra bra kameror, för att se hur bra utskrifterna blir med dessa, eftersom jag snart också ska köpa en kamera. Vilken kamera rekommenderas om man vill ta typ porträttbilder för att förstora upp dessa till A4 eller A3 (eller rekommenderas ännu större)? Jag har tänkt att den ska kosta ca 2500-4500 kr (ev. mer om jag drabbas av den s.k. uppgraderingsdjävulen). Ev. har jag tänkt att fota fotbollsmatcher också, är Canons nya IS att rekommendera isåfall med 10x zoom? Men hur är den på porträtt?

Mikael, tack jag hittade också den när jag sökte men undrade om den var tillräckligt bra eftersom det var 2 årsen, samt att det var jpg-format. Men den verkar ha rätt bra kvalitet ändå va?

Tack så mycket CD! Helst vill jag nog skriva ut ett porträtt eller foto med någon människa på...det var inte så många passande där tyckte jag. Gillar många av bilderna på fotosidan mycket mer. Det finns ingen härifrån man kan ladda hem av eller? Bilderna på fotosidan har inte tillräckligt bra kvalitet?

Hur bestämmer man om man ska skriva ut i A3 eller A4 format? Passar alltid bilden till bägge formaten?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto