Annons

Perfekt exponering i studio utan ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dankerz

Medlem
Hej,
jag har en Eos 50D, ett par elinchrome D-lite 2, en halvdan hemmastudio men ingen ljusmätare.

Hur bör jag gå tillväga för att få bättre exponeringar?
eller räkna på vad man bör ha, ungefär?

I kameran ser bilderna oftast bra ut, men när man laddar in dem i datorn är de ofta lite mörka eller ljusa.

så min fråga är hur får man perfekta exponeringar utan ljusmätare?
Bör kanske tillägga att jag eftersom det är mörkt i rummet tar bilder i manuellt läge
ofta runt 200/1 i slutatid med variation i bländaren beroende på vad man vill uppnå.

MVH
Daniel
 
Om du blir förtrogen med hur histogrammet fungerar kan du använda det för att kolla bildens ljushet direkt i kameran. Det är också mycket användbart i ovanligt mörka eller ljusa miljöer där ögat lätt luras tro att bilden är ljusare respektive mörkare än den är.
 
Hej,
jag har en Eos 50D, ett par elinchrome D-lite 2, en halvdan hemmastudio men ingen ljusmätare.

Hur bör jag gå tillväga för att få bättre exponeringar?
eller räkna på vad man bör ha, ungefär?

I kameran ser bilderna oftast bra ut, men när man laddar in dem i datorn är de ofta lite mörka eller ljusa.

så min fråga är hur får man perfekta exponeringar utan ljusmätare?
Bör kanske tillägga att jag eftersom det är mörkt i rummet tar bilder i manuellt läge
ofta runt 200/1 i slutatid med variation i bländaren beroende på vad man vill uppnå.

MVH
Daniel
Mitt tips är att köp en billig ljusmätare på e-Bay. Sekonic L-308S är ett riktigt bra köp och kostar inte så mycket. Annars är det tips ovan som gäller, men med studioblixtar som kostar en slant hade jag investerat i en ljusmätare. (Rätt exponering från första bild).
 
---
så min fråga är hur får man perfekta exponeringar utan ljusmätare?
---
Svaret är - det får man inte... :)

Såhär är det - utomhus och i befintligt ljus är det få som använder en separat exponeringsmätare. Men för studiofotografering använder ALLA seriösa fotografer en extern "incident light" exponeringsmätare. Dessa har en en liten halvtransparent dom framför mätcellen, och mätaren riktas alltså direkt mot ljuset. Detta ger mycket större mätnoggrannhet än sedvanlig mätning av reflekterat ljus.

Ifall du inte måste ha en mätare på studs så föreslår jag också att du hellre söker en begagnad kvalitets-blixtmätare. Det är ofta möjligt att hitta en sådan som inte blir nämnvärt dyrare än en ny, enklare mätare på eBay. Så gjorde jag, och fick tag i en Minolta Flashmeter, som jag är MYCKET NÖJD med! Den är specad till en noggrannhet av 1/10 bländarsteg, och jag har kollat flera gånger att detta stämmer.

Det är inte så ofta som promätare erbjuds på begagnat-marknaden, men det händer dock emellanåt. Hörde ganska nyligen om en Gossen ambient/flash-kvalitetsmätare till salu. Den nuvarande modellen kostar 10-12.000 kr, medan denna begagnade erbjöds för 2.500 kr. Det är den tidigare modellen, men noggrannheten 1/10 bländarsteg håller den. Om jag inte minns fel så är detta den mest ljuskänsliga av alla marknadens pro-mätare (har bl.a. flera mätceller). Det finns i och för sig en exponeringsmätare som är ännu något ljuskänsligare, men den håller inte alls samma noggrannhet och klarar inte heller blixtljusmätning, så den är ju ända utan intresse för din del..

Skulle du vara intresserad kan jag ju kolla ifall Gosssen-mätaren fortfarande finns tillgänglig.
 
Om du blir förtrogen med hur histogrammet fungerar kan du använda det för att kolla bildens ljushet direkt i kameran. Det är också mycket användbart i ovanligt mörka eller ljusa miljöer där ögat lätt luras tro att bilden är ljusare respektive mörkare än den är.
Vid studiofotografering ger detta otillfredsställande noggrannhet och reproducerbarhet. Att mäta det reflekterade ljuset, exponera och sedan ev. korrigera efter histogrammet slår både hit och dit. Denna metod ger helt olika exponering bara modellen rör sig lite eller byter till andra kläder. Direktljusmätning av ljuskällorna är enda sättet att få kontroll på ljuset, och kunna reproducera den använda uppställningens exponering vid senare tillfällen.

En blixtljusmätare sparar in KOLOSSALT mycket tid jämfört med att hela tiden hålla på att kolla histogrammet och ändra hit och dit. Har man modeller så tröttnar dessa snart på en sådan "oprofesssonell fotograf". Det finns få saker som får en modell att tappa engagemanget och "lystern" som när han/hon får sitta och vänta medan en ovan fotograf håller på och skruvar, ändrar och micklar med prylarna.

Det är viktigt att ha förberett sig genom att ställa upp det hela och mäta ut lämplig exponering i förväg. Detta går alldeles utmärkt att göra detta med en direktljusmätare innan modellen finns på plats. Med en mätare för reflekterat ljus -(sådana som sitter i kamerorna) är detta omöjligt. - modellen måste ju förstås då vara på plats.
 
Senast ändrad:
Nä men snälla nån........

Hallo Daniel. Du har en 50D. Har du upptäckt at den har en fenomenal ljusmätare, som t.o.m. passar din 50D?
Ingen ljusmätare i världen kann uppfatta ljuset bättre enn den ljusmätaren som du har i din kamera, eller?

Knall för f*n av några provfotos i din atljé före kunderna kommer.............
 
Vid studiofotografering ger detta otillfredsställande noggrannhet och reproducerbarhet. Att mäta det reflekterade ljuset, exponera och sedan ev. korrigera efter histogrammet slår både hit och dit. Denna metod visar ger helt olika exponering bara modellen rör sig lite eller byter till andra kläder. Direktljusmätning av ljuskällorna är enda sättet att få kontroll på ljuset, och kunna reproducera uppställningen vid senare tillfällen.
Det beror väl på vad man måste uppnå. TS är amatör och frågar hur man kan göra utan ljusmätare. Ganska ovanligt att man måste kunna göra exakt reproducerbarhet på någon viss ljussättning. Plåta ett gråkort så har man problemet med varierade kläder ur världen.
Histogrammet är tillräckligt bra för de flesta situationerna, men visst, ska man ha det riktigt exakt är ju en ljusmätare fint att ha till hands.
 
--
Ingen ljusmätare i världen kann uppfatta ljuset bättre enn den ljusmätaren som du har i din kamera, eller?
---
Jodå, det kan jag försäkra dig att det finns...

Dessutom skulle det inte ha spelat någon roll ifall denna 50D verkligen HADE haft världens bästa ljusmätare, eftersom den bara klarar att mäta reflekterat ljus. Denna mätmetod ger lätt mätfel på plus/minus 1 EV, och vid blixtljusmätningar (med Canon-blixtar) ännu mer pga av det större ljusavfallet från blixtar. Betvivlar dessutom att den klarar att mäta ljuset från externa blixtar överhuvudtaget.
 
Hallo Daniel. Du har en 50D. Har du upptäckt at den har en fenomenal ljusmätare, som t.o.m. passar din 50D?
Ingen ljusmätare i världen kann uppfatta ljuset bättre enn den ljusmätaren som du har i din kamera, eller?

Knall för f*n av några provfotos i din atljé före kunderna kommer.............
Ljusmätaren i kameran kan inte mäta ljuset från blixtarna.
 
Det beror väl på vad man måste uppnå. TS är amatör och frågar hur man kan göra utan ljusmätare. Ganska ovanligt att man måste kunna göra exakt reproducerbarhet på någon viss ljussättning. Plåta ett gråkort så har man problemet med varierade kläder ur världen.
Histogrammet är tillräckligt bra för de flesta situationerna, men visst, ska man ha det riktigt exakt är ju en ljusmätare fint att ha till hands.
Visst beror det på vilka krav man har. Men det är inte bara för att få reproducerbarhet som en noggrann direktljusmätare behövs. Om man har flera ljuskällor så blir det snabbt väldigt tidsödande att balansera dessa ifall man inte har någon direktljusmätare, Har man det så går det "blixtsnabbt"...
:)

Näväl, nu måste jag snart dra, så jag kan glädja er med att jag därför kommer att hålla tyst - åtminstone tills nästa gång jag får tag i en Internet-terminal...
 
Gunnar och Per:

Snackar vi över huvudet på varandra?

Visst f*n är 50D's ljusmätere bättre enn någon annan....när det gäller att mätas ljus för 50D!
Men, vad jag sagde var att TS kunde mäta sitt studiolöjus FÖRE kunden dök upp.

Lumor sejer att "Ljusmätaren i kameran kan inte mäta ljuset från blixtarna"......Så sant; men samma ljusmätare kann mäta resultat bättre enn något annat, eller hur?

Ursäkta ni moderna fotogarfer.
Jag låt batterierna i mina ljusmätare avgå en "syrlig död" när vettiga digitalkamror dök upp för 10 år senn....
Vem av er har ett (1), (uno), (one), skott att lita på i studio, nu grabbar?
 
Visst beror det på vilka krav man har. Men det är inte bara för att få reproducerbarhet som en noggrann direktljusmätare behövs. Om man har flera ljuskällor så blir det snabbt väldigt tidsödande att balansera dessa ifall man inte har någon direktljusmätare, Har man det så går det "blixtsnabbt"...
:)

Näväl, nu måste jag snart dra, så jag kan glädja er med att jag därför kommer att hålla tyst - åtminstone tills nästa gång jag får tag i en Internet-terminal...

håller med om mycket den stora fördelen med ljusmätare är att man kan ställa in respektive blixt så mycket enklare. Men jag tror att trådskaparen gör samma fel som många o det är att stirra på displayen på kameran o tycker det ser bra ut. Mitt råd är lär dig förstå/tyda histogrammet för det är (facit) till exponeringen.

När man använder flera blixtar o ska finlira inställningen mellan dom tex att du vill ha två steg ljusare bakgrund än vad du satt på huvudmotivet då är en ljusmätare bra. Så lär dig tyda exponeringen på histogrammet så kommer inte dina bilder bli för ljusa/mörka om du kompenserar en felaktig exponering.
 
Snackar vi över huvudet på varandra?

Visst f*n är 50D's ljusmätere bättre enn någon annan....när det gäller att mätas ljus för 50D!
Men, vad jag sagde var att TS kunde mäta sitt studiolöjus FÖRE kunden dök upp.

Lumor sejer att "Ljusmätaren i kameran kan inte mäta ljuset från blixtarna"......Så sant; men samma ljusmätare kann mäta resultat bättre enn något annat, eller hur?

Ursäkta ni moderna fotogarfer.
Jag låt batterierna i mina ljusmätare avgå en "syrlig död" när vettiga digitalkamror dök upp för 10 år senn....
Vem av er har ett (1), (uno), (one), skott att lita på i studio, nu grabbar?
Jag tror inte jag förstår vad du menar. Hur skulle ljusmätaren i kameran kunna mäta resultatet, den färdiga bilden? Menar du kanske histogrammet (i så fall är jag helt med i ditt resonemang).

Håller med om att det inte gör så mycket ifall man får ta lite fler än en testbild och alla är nog med på att det är bäst att mäta ljuset innan kunden/modellen är på plats oavsett metod.
 
Visst är det bekvämt med en extern ljusmätare, men det är på ingalunda sätt nödvändigt!

Histogrammet baserar sig INTE på någon ljusmätare. Histogrammet baserar sig på den faktiskta exponeringen! (I detalj skiljer det sig lite från kamera till kamera. I vissa kameror har man bara ett luminositetshistogram som baseras på JPG-filen, i vissa ett trekanaligt histogram. Oftast även där baserat på JPG-filen, med sina justeringar, dock.)

Det går fullkomligt utmärkt att använda histogrammet som "ljusmätare". Slå inte igång alla blixtar på en gång, utan ta dem en och en. Utgå från t.ex. 1/125 och f/8 på kameran och justera blixtarna därifrån. Slå igång en blixt, ta en bild, justera exponeringen. Slå på nästa blixt, justera in den så den passar med föregående blixt. O.s.v.

Att påstå att inte histogrammet skulle duga som "ljusmätare" för studiofoto för en amatörfotograf är rent nys. Ja, behöver man 100% reproducerbarhet så må det inte räcka, men för de allra flesta av oss räcker det fullkomligt utmärkt!

Personligen föredrar jag dock att använda en spotmätare, det ger ännu bättre kontroll än en mätare för infallande ljus. Att det på något sätt skulle vara "bättre" att mäta infallande ljus än reflekterat ljus är också nys. Det handlar om hur man arbetar, vad man föredrar, inget annat!
 
Som många tidigare varit inne på, man mäter infallande ljus, alltså det ljus som faller in på modellen.

Om du plåtar ett brudpar hon i helvitt och han i svart så inser man att om man mäter det relekterade ljuset så blir det stor skillnad om man mäter det som reflekteras av vitt repektive svart.

Har du däremot satt ett kryss i golvet där du tänker placera din modell och sedan mätt upp ljuset på den platsen spelar det ingen roll ifall din modell kommer helt i vitt eller svart.


Histogrammet (för bilden med modell och bakgrund) tycker jag inte funkar så bra i studio, ljusättning och bakgrund är ofta så "extrema" (helt vit/svart bakgrund osv).

Vad man kan göra är att man tillverkar ett "histogramkort" ett lagom stort (typ 30x45cm) kort som är ungefär lika stor del svart, grått och vitt, det är inte så noga.

sen fotograferar du av ditt kort i precis det ljus som du vill bestämma. Du ser till att bara få med kortet på bild och inget annat, du får heller inte skugga ljuset för mycket (stort kort eller lite teleobjektiv)

Sen tittar du på histogrammet, du kommer att se 3 tydliga pucklar som motsvarar det mörka, grå och vita på ditt histogramkort.

Sen kalibrerar du ditt kort antingen med en ljusmätare eller genom att utvärdera bilden som den blev.

När jag gjorde mitt så visade det sig att om mellanpuckel låg 2 snäpp till vänster om mitten i histogrammet så hade jag lyckats få rätt effekt på blixten i förhållande till bländaren/iso't på kameran.

Lite omständigt är det men det funkar. Fast håller man på och har bestämda åsikter
om belysningskontraster och belysning av bakgrund så blir en ljusmätare mycket enklare.

Det är samma princip som när man använder gråkort för vitbalansering,
man vill bestämma det infallande ljusets temperatur men bestämmer i stället de reflekterade ljuset från ett "kalibrerat" gråkort.

lycka till!

Om du verkligen orkar göra ett sånt här kort kan du sen se hur histogrammet ser ut när du
bländar upp/ned ett steg (pucklarna flyttar sig till höger resp vänster) så kanske efter ett tag
så är du "ljusmätare" själv. du plåtar med f8, slänger en snabb titt på histogrammet och kan sedan säga drygt 5,6 eller knappt 11 om ljuset!
 
snälla nån....

Jag tror inte jag förstår vad du menar. Hur skulle ljusmätaren i kameran kunna mäta resultatet, den färdiga bilden? Menar du kanske histogrammet (i så fall är jag helt med i ditt resonemang).

Håller med om att det inte gör så mycket ifall man får ta lite fler än en testbild och alla är nog med på att det är bäst att mäta ljuset innan kunden/modellen är på plats oavsett metod.

Vem tror du är upphovet til "histogrammet" ?

Äter du soppa med theskedar?
 
Vem tror du är upphovet til "histogrammet" ?

Äter du soppa med theskedar?
Precis som Christoffer skriver tidigare baserar sig inte histogrammet på någon ljusmätare. Du kan testa att göra en bild direkt i PS, bara måla något vad som helst i en nyskapad fil. Om du inte redan har histogram aktiverat i PS kan du välja Windows>Histogram. Som du ser visas din bilds histogram helt utan inblandning av. Du resonerar helt rätt i att man kan använda histogrammet för att mäta ljus (om det nu ar det du menade) men begreppen tycks lite förvirrade.

Nej, inte teskedar. Äter du soppa med gaffel?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar