Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perfect rimlight?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr No

Aktiv medlem
Det finns förstås många sätt att fixa rimlight men vad fördrar ni?

1) mjukt eller hårt ljus?
2) vilken vinkel fungerar bäst?
3) ska det komma från sidan eller uppifrån?
4) hur långt bort från modellen placerar ni blixten?
5) vad är styrkan på blixten jmf med ert key light?
6) Använder ni gels för att få en annan färg?

Detta är endast mina tankar/tyckande som strobist ;)

1. Hårt ljus
2. Rakt bakifrån eller snett bakifrån
3. Uppifrån
4. ca 2 m (halvkropp)
5. osäker, testar mig fram beroende på kläder mm :(
6. utan gel

Det finns förstås många sätt att fixa rimlight men vad fördrar ni?

1) mjukt eller hårt ljus?
2) vilken vinkel fungerar bäst?
3) ska det komma från sidan eller uppifrån?
4) hur långt bort från modellen placerar ni blixten?
5) vad är styrkan på blixten jmf med ert key light?
6) Använder ni gels för att få en annan färg?

Som du säger, svårt att säga generellt. Men ofta börjar det ungefär så här för mig:

1) hårdare än key
2) kan variera väldigt, ofta sätter jag släpljus snarare än rim, då brukar det kunna bli ungefär mittemot key, 135-180 grader.
3) över axelhöjd om rim står bakom modellens axel
4) allt från 1-2 EV under key om det är släpljus, till full atomvinter om rim står mittemot kameran dold bakom modellen :)
6) Nästan alltid.

Grundläget jag utgår från ("formulär 1A-porträtt") är 1/2 CTO skillnad mellan rim och key, dvs 3/4 CTO på rim om key är 1 1/4 CTO.

För svartvitt kör jag ibland 1/1 CTO på key och ingen gel på rim. Effekten brukar bli för överdriven för färg, men ser bra ut i svartvitt.

Men, som sagt. Många av de bästa bilder jag tagit har inte alls sett ut på detta sätt :)

Som du säger, svårt att säga generellt. Men ofta börjar det ungefär så här för mig:

1) hårdare än key
2) kan variera väldigt, ofta sätter jag släpljus snarare än rim, då brukar det kunna bli ungefär mittemot key, 135-180 grader.
3) över axelhöjd om rim står bakom modellens axel
4) allt från 1-2 EV under key om det är släpljus, till full atomvinter om rim står mittemot kameran dold bakom modellen :)
6) Nästan alltid.

Grundläget jag utgår från ("formulär 1A-porträtt") är 1/2 CTO skillnad mellan rim och key, dvs 3/4 CTO på rim om key är 1 1/4 CTO.

För svartvitt kör jag ibland 1/1 CTO på key och ingen gel på rim. Effekten brukar bli för överdriven för färg, men ser bra ut i svartvitt.

Men, som sagt. Många av de bästa bilder jag tagit har inte alls sett ut på detta sätt :)

Tackar för detta, precis såna här svar jag var ute efter. Som sagt det är ju inte en enda inställning som är rätt utan man kan göra på många sätt men det är bra att veta hur andra tänker för att få lite inspiration och nya ideer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar