Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentaxoptik till NEX-3

Produkter
(logga in för att koppla)

murre58

Avslutat medlemskap
Hej!

Har just införskaffat en begagnad NEX-3. Tanken är att använda några av mina Pentaxobjektiv på denna fina Sonykamera. Funderar på hur exponeringen fungerar när det inte finns elektriska kontakter mellan objektiv och hus. Att det är manuell fokus har jag förstått men hur är det med exponeringen. Måste man gissa helt utan ledning?

Hoppfull Sonyägare
/Lars

Om jag fattat rätt behöver Du inte gissa - mätningen ska fungera. Manuellt fokus måste Du dock acceptera och det krävs en adapter.

Adapter

Tack för snabbt svar.
Adapter är beställd. Undrar om bländarförval (A) är möjligt med mina Pentaxobjektiv.
Har både nya utan bländarring och gamla med bländarring.

Ha det gott!
/Lars

Tack för snabbt svar.
Adapter är beställd. Undrar om bländarförval (A) är möjligt med mina Pentaxobjektiv.
Har både nya utan bländarring och gamla med bländarring.

Ha det gott!
/Lars

Först, grattis till ett bra köp! Kör själv en NEX-5 med en bunt M42 objektiv, bland annat ett SMC Takumar 50mm 1.4 och A läget funkar utmärkt med dina objektiv som har bländarring. Ställ bländaren och kameran sköter slutartiden. Däremot kommer du inte ha så stor nytta av de objektiv utan bländarring. Eftersom kameran inte har någon elektrisk kontakt med obektivet så får du ingen kontroll över bländaren.

Har läst att folk ibland använder nya bländarringslösa Canonobjektiv som sätter bländaren i Canonkameran för att sedan flytta över objektivet till Nexen, men då är du fast med den förinställda bländaren. Vet ej hur Pentax beter sig i jämförelse med Canon.

Tack för upplysande info!

Låter bra! Ska bli spännande att testa framöver....

Ha det gott
Lars

"Känner inte av objektivet"

"Känner inte av objektivet" "Montera det på rätt sätt". Så säger kameran NEX-3 när jag monterat adapter utan elektriska kontakter och manuellt fokuserat Pentax-objektiv.
Har Firmware V2.

Hur har ni er NEX.kamera inställd för att kunna använda gammal optik med bländarring.

Frågar
Lars

Har du provat med att gå in i menyn, välja "Installation", gå ner till "Utl.utan obj" och klicka på "Möjlig"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar