Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PentaxK10, Konkurerande modeller.

Produkter
(logga in för att koppla)

jenordfoto

Aktiv medlem
Hej, för ett inte alltför långt tag sedan frågade jag vad pentax K10 hade för konkurerande modeller från andra tillverkade och fick då svaren 40D och D80 om jag inte missminner mig helt. Nu har jag blivit ifrågasatt och folk säger tex.skulle göra det 400D.
Nu vill jag verkligen veta då jag är väldigt nyfiken, vilka är dom egentliga konkurenterna.

Recentionerna är inte fullt pålitliga då många svarar helt olika. Nu vill jag se att alla ni svarar likadant så vi blir kvitt den här gåtan.

Mvh Jesper

Hej, för ett inte alltför långt tag sedan frågade jag vad pentax K10 hade för konkurerande modeller från andra tillverkade och fick då svaren 40D och D80 om jag inte missminner mig helt. Nu har jag blivit ifrågasatt och folk säger tex.skulle göra det 400D.
Nu vill jag verkligen veta då jag är väldigt nyfiken, vilka är dom egentliga konkurenterna.

Recentionerna är inte fullt pålitliga då många svarar helt olika. Nu vill jag se att alla ni svarar likadant så vi blir kvitt den här gåtan.

Mvh Jesper

Dom som tycker fps är viktigt tycker k10d är en underlägsen konkurrent till 40D, dom som tycker vädertätning är viktigt tycker k10d är en överlägsen konkurrent till Nikon D80 och så fortsätter det beroende på vad man tycker är viktigt i en kamera.

Tycker D80 och 40d är rätt rimliga exempel på liknande kameror.

Konkurrenter? Pentax kameror har inga egentliga konkurrenter, de är för unika för det. :) Ett "problem" i dessa sammanhang är ju byggkvaliteten, vädertätningen och gränssnittet mot användaren som indikerar en proffs eller semi-pro kamera, medan seriebildstagningen snarare indikerar konsumentklass. Så det är en hybrid mellan dem. När K10D kom uppfattades den som en konkurrent till D200:an, alltså över D80:n, fast den kostade som en D80.

Sony A700, Nikon D200 samt Olympus E3 anser jag ligger lite över.
Olympus E510, Nikon D80 och Canon 400D anser jag ligger lite under.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar