Annons

Pentaxianer på semester?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Tänkte erbjuda Pentaxianerna en övernattningsplats ifall de är på genomresa eller liknande i Rättviks området. Brukar ju strömma till folk under somrarna, Classic Car Week, Musik vid Siljan, Dalhalla etc.

Vi har en gäststuga som vi plockat i ordning. Knappast Ritz, men en dubbelsäng, öppenspis, liten spis/ugn, bord och en liten veranda.

Tyvärr inget rinnande vatten, men vi har toalett och dusch i källaren i huset så man kan knalla in ostört genom garaget.

Är någon intresserad så hör av er. Så kan vi säkert komma överens om något.

Undras det något specifikt så skriv en rad här.

Ett väldigt fint erbjudande! Vi har inte semestern planerad ännu men kanske återkommer om plats finns kvar då.

Kör hårt. Förövrigt vill jag påpeka att jag alltså inte fiskar efter pengar. Vi har sagt att vi skulle uppskatta att de som kommer kanske kan "betala" med ett fotografi på väggen som man tagit själv och skrivit en hälsning på eller ett porträtt på de som bor där. Väggarna är helt kala för tillfället och det vore ju en rolig grej om det blev utsmyckat av gästerna själva.

Finns lite plats för tält och husvagn om man är ett gäng. Vi har en dotter på 2 år dock, så förhoppningsvis blir det lungt runt omkring dock. Under spelmanstämman i Boda är det 150 meters gångavstånd.

Ska fixa lite bilder imorgon.

Andra sevärdheter runt omkring är väl;
Styggforsen, ett 36 meter högt vattenfall (2km).
Dalhalla, ett gammalt kalkbrott som numer är scen för operor, Rhapsody in rock etc. (1,5 mil)
Orsa björnpark, park med björnar, tigrar etc. (4 mil)
Leksands sommarland, vatten etc. (4 mil)

Classic Car Week, bilar, många sådana 26 Juli-3 Aug (tror jag) (18km)
Musik vid siljan, massor av folkmusik och stämmor, med kulmen i granngården ;) (första veckan i Juli)
Leksands medeltidsmarknad, medeltidsmarknad 23-25 maj (4 mil)

Sen har vi Clas i sjön i närheten förstås. Kan säkert komma på lite mer fotogeniska saker om jag får tänka lite. Har skog runt omkring så man kan irra sig vilse i veckor om man är lagd åt det hållet. Vi har ett par naturreservat inte långt härifrån med några udda orkidéer som tydligen är ovanliga. Mer vattenfall någon mil härifrån.

Grannarna har hästridningar och sådant. Nåja. Kan inte komma ihåg allt, man blir lätt hemblind.

Hoppas fler hakar på och kan dela med sig av sovrum. På andra ställen.

Furudals bruk är ju sevärt, ligger en bit norr om Boda.

Söderhamns kameraklubb kommer att göra en utflykt till Styggforsen 1 juni om du undrar varför det dräller omkring ovanligt många med kamera den dan. I varje fall en Pentax kommer att vara med på utflykten.

bildsten skrev:
Furudals bruk är ju sevärt, ligger en bit norr om Boda.

Söderhamns kameraklubb kommer att göra en utflykt till Styggforsen 1 juni om du undrar varför det dräller omkring ovanligt många med kamera den dan. I varje fall en Pentax kommer att vara med på utflykten.

*fniss* Då ska jag gömma mig på barndomsgömställena där och smygfota er.

Jo furudalsbruk är typiskt en sådan plats man inte tänker på när man bor här, liksom gammelgårdarna, finns en stor utanför Furudal, en i Rättvik och en här i byn, som sagt. Sen har vi ju dussinet fäbodar. Och en miljon eller så loppisar på somrarna, till och med "by"loppisar då hela byn bjuder ut på saker. Kalkbrotten kan också vara roliga att ta kort på, om man gillar stora hål.

Badstrand 1km eller så härifrån. Rätt gott om fiske också, vad jag förstår.

Man kanske skall kolla om det finns biljetter kvar till P-floyd i Dalhalla. Är ju något som funnits på önskelistan länge...

Trevligt initiativ!

Här är lite bilder på hur det ser ut, så man slipper köpa grisen i säcken, så att säga.

Flickr bilder

Jo, P-Floyd är väldigt poppis, har inte hört någon klaga på det. Själv ska jag gå och se Carmina Burana i sommar har jag tänkt.

Som ni ser är det inte ett ställe man kanske sitter inne i hela dagarna och partajar. Men duger gott som övernattningställe och utgångspunkt om man ska åka omkring. Spisen är flyttad så man kan elda i öppna spisen och ska väl ställa upp lite mer saker och en grill utomhus.

Annars är det väl som det ska vara tror jag, lite renovering vid spisen ska väl göras i sommar någon gång. Väggarna är väldigt tomma, så fotografier från gäster skulle uppskattas. Inget avancerat, bara tapetsera på med häftstift eller så ;).

Utsidan blir betydligt trevligare när det kommer löv på träden och gräs/blommor på ängen. :p

Senast ändrad:
Det ser jättetrevligt ut! Vår dotter är 2,5 så förutom pentax har vi säkert en del blöjsnack och sånt gemensamt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar