Annons

Pentax W10 problem vid filmning, hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasmagnus

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ägare av en W10 som jag ägt några månader nu, men igår när jag filmade så sprakar det nå grymt mycket när man spelar in och det hörs då även när man spelar upp filmen. Jag har inget minne att den gjorde det från början när det var ny. Är det någon annan som varit med om samma problem och vet vad det kan vara.

Här är ett ex på 3,3mb som ni görna får se/höra på.

http://www.student.luth.se/~nikmag-2/pentax_w10/

Högerklicka och välja "spara som" om den inte startat automatiskt när ni klickar på filen.

Jag ska utomland i Januari och blir borta några månader så det skulle vara bra om kamera fungera då :)

MVH
Niklas

Det verkar som om flimmret i bilden motsvarar det sprakande ljudet. Tyvärr ingen aning om vad det kan bero på... bra batterier i kameran?

Det är fulladdat batteri. Jag ska exprimenter lite mellan ljusa och mörka förhållander.

Tar gänra emot fler kommentarer.

Garantin

Om du inte får nån förklaring så får du använda garantin. Möjligen finns en firmware uppdatering på Pentax hemsida, om en sådan finns kan du prova den.
Jag tycker det låter som ett "fladder", det finns inte så mycket mekaniskt på kameran som kan flexa så min gissning är att bländaren åker jojo.
Men kan den låta så mycket? Det kanske syns om du tittar in i objektivet. Hörs/märks det nåt vid vanlig fotografering?

Jag har testat mellan ljusa och mörka förhållanden och nu låter det typ ingen ting, mycket konstigt. Kan ha berott på att jag nollställde kameran till fabrikinställningar. Men jag tror i alla fall ljudet kommer från någon mekansik del eftersom det låter ett liknande (samma) ljud när man tar (trycker in knappen halvvägs) fokus vid stillbildsfotografering. Så min gissning är att det sprakande ljuder vi filmning kommer från fokuserings mekanismen. Sen låter kameran som ett jetplan när man zoomar vid filmning. Har lagt upp ett litet klipp på det oxå.

http://www.student.luth.se/~nikmag-2/pentax_w10/

Tror ni att det kan vara något som är löst i kameran? Jag bor nu i Oslo och kommer göra det fram till jul så det finns inte så mycket tid mellan jag kommer hem till sverige och jag ska på långresa. Jag skulle kunna åka förbi på pentax här i oslo men tyvärr så måste jag ta ledig några timmar från jobbet då :(.

niklasmagnus skrev:
Jag har testat mellan ljusa och mörka förhållanden och nu låter det typ ingen ting, mycket konstigt.

Så bra, hälften av alla fel verkar gå över om man väntar.

Det är väl inte helt otroligt att det kan komma tillbaka men å andra sidan brukar det inte vara någon större idé att lämna in nått som fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar