79734
Avslutat medlemskap
Jag har stött på en död pixel i min kamera och ska skicka iväg den på service hos pentax. Är det någon här på forumet som tidigare skickat iväg sin kamera på service? Hur länge fick ni vänta på att få tillbaka den?
Gjorde även lite tester på min kamera då den döda pixel inte alltid syns på mina bilder. (Den döda pixelen syns som en grön prick, inzoomad ser det ut som ett grönt kors).
Test 1:
Stängde av Noise reduction i Custom settings
Slutartid 30s
Tog en bild med linslocket på
Resultat 1: Massor med röda pixlar (Hot pixels) och ett antal gröna pixlar (Dead pixels) samt blåa?!
Test 2:
Aktiverade Noise reduction i Custom settings
Slutartid 30s
Tog bild med linslocket på
Resultat 2: Helt svart bild
Repeterade båda testen ovan fast med en slutartid på 1/4000s
Resultat 1: Massor med röda pixlar (Hot pixels) och ett antal gröna pixlar (Dead pixels) samt blåa?!
Resultat 2: En grön pixel (samma som dyker upp på mina bilder då och då
Används Noise reduction som någon slags mappning för att ta bort döda samt hot pixels?
Vad representerar de blåa pixlarna?
/Tack på förhand
Gjorde även lite tester på min kamera då den döda pixel inte alltid syns på mina bilder. (Den döda pixelen syns som en grön prick, inzoomad ser det ut som ett grönt kors).
Test 1:
Stängde av Noise reduction i Custom settings
Slutartid 30s
Tog en bild med linslocket på
Test 2:
Aktiverade Noise reduction i Custom settings
Slutartid 30s
Tog bild med linslocket på
Resultat 2: Helt svart bild
Repeterade båda testen ovan fast med en slutartid på 1/4000s
Resultat 2: En grön pixel (samma som dyker upp på mina bilder då och då
Används Noise reduction som någon slags mappning för att ta bort döda samt hot pixels?
Vad representerar de blåa pixlarna?
/Tack på förhand