ANNONS
Annons

Pentax Spotmatic

Produkter
(logga in för att koppla)

Slash2

Aktiv medlem
Hejsan.

Har bestämt mig för att ge mig in i analog fotografering vid sidan av det digitala, och givetvis skall det vara Pentax! Har kikat runt lite och hittat Spotmatic som verkar vara en trevlig kamera, hittade en på Tradera som ser ut att vara i väldigt fint skick, dessutom följer en massa trevliga tillbehör med, även dem i fint skick.

Nu är jag dock lite fundersam på vad som är bra respektive dåligt med denna kamera, har sökt på forumet och kollat rescensioner utan att riktigt vara säker på att jag vet allt jag vill veta. Är det något speciellt man bör tänka på med denna kamera? För- resp. nackdelar? Vad klassas som rimligt pris för enbart huset, i skick B?

Tacksam för svar på mina frågor
MVH Alex

Spotmatic har E-gänga på optiken, det gör det lite omständigt att byta gluggar, men inget jätteproblem.
Jag tror oxå du får problem med ljusmätaren då den vill ha kvicksilverbatterier som inte längre säljs. sök i forumet.
Det finns gott om billig bra optik men man ska veta att det är gluggar från 60/70-talet och dom kan vara slöjade och kärvande bländare mm.
Jag hade nog föreslagit en Pentax MX, LX, eller en Yashica, äldre Nikon eller Canon om du vill ha en billig men fungerande kamera.
Olympus OM-serien är oxå mycket trevlig och rätt billiga.

När du söker en analog kamera är frågan hur modern du vill att den sak vara. Spotmatic kom på 60-talet och är en välbyggd kamera med de grundfunktioner som fanns då. Den har en enkel ljusmätare (integral om jag minns rätt) och mäter nerbländat, dvs om du har en liten bländare blir sökarbilden mörk medan du mäter. I övrigt har den de grundfunktioner som i princip alla kameror då hade - man ställer slutartid och bländare manuellt, slutartider 1-1000-dels sekund- det skiljde inte så mycket då. De kameror som var dyrare och proffs-varianter hade utbytbara sökare och skivor och var oerhört tåliga - men grundfunktionaliteten var ungefär den samma.

MEN...Pentax Spotmatic är också en av de vackraste kamerorna som gjorts, funkar den bra så är den ett utmärkt fotoredskap, och optiken var oftast utmärkt. När jag var liten suktade jag efter Spotmatic som min morbror hade, men det fick bli en begagnad Practica i stället...

Jag tänker köpa en Spotmatic någon gång bara för att till sist ha fått äga en!

Förlåt min något begränsade kunskap, men är E gänga det samma som M42? För det är väl M42 som Spotmatic har?

Senast ändrad:
Spotmatic går utmärkt att köra på silveroxidbatterier eftersom Pentax kostade på bryggkoppling i mätaren som gör att den inte är känslig för varierande spänning. Kolla bara att du får rätt polaritet när du lägger in batteriet som också måste förses med en krage av plastslang eller eltape.

Visa objektiv från tiden innehåller glas som gulnar med tiden, tex Takumar 50 mm 1:1,4. Kolla det om möjligt före köp. För svv foto och neg färg spelar det inte så stor roll, men dia blir lite väl varm i tonen, beroende på hur gult det aktuella linselementet är.

Att sökaren blir mörk vid mätningen spelar inte så stor roll; mät först och slå av mätaren och ställ skärpan sen.

Pentax har M42-gänga, kallas även Pentacongänga.

Jag har några spotmatic och mamiya med den där gängen.
Jag har många objektiv...och många som slutat funka eller släpar i bländarsegmenten för att olja läkt ut (troligen).
Men kamerahusen funkar felfritt.
Gillar dom mycket (så jag säljer inget).
Men kan rekommendera kameran om du hittar objektiv som är någorlunda.
Lycka till.
Mvh/-Anders

Spotmaticen är en rolig kamera som går att få till bra pris just nu. Jag fick ett komplett kit med 28, 55, 135 och 200 inklusive macro-bälg och blixt för 600:- på tradera. Vilket jag anser är ett bra pris.

Men, om jag skulle skaffa en manuell kamera idag så skulle jag satsa på en Pentax-MX istället. Eftersom det är bajonett, som gör att samma objektiv kan användas utan adapter till de digitala husen.

Vill du vara lite latare så är en ME/ME super ett bra val med lite mer automatik.

Men jag kan också säga att det är idag möjligt att få tag på både Pentax 645 och Pentax 67 till riktigt bra priser. Har själv en 67...

Tack för svar!

Just nu lutar det dock mest åt Spotmatic i alla fall, detta eftersom jag ser m42-gängan som en fördel, betydligt fler gluggar som passar. Dock finns ju risken att de gan vara gamla och slitna, men den risken känner jag att jag får ta.

Vad finns det för liknande hus med m42-gänga från andra tillverkare?

Yasica TL och TL-electro.
Praktika, Chinon.
Hmmm, vad fanns det mer med gänga pâ den tiden?
Vad hade Topcon och Fujica ?

Har själv aldrig haft en Spotmatic, men min farsa körde alltid med den när jag var yngre och det är verkligen en fantastisk kamera. Kameran låter som ett pistolskott när man trycker av och det är rejäla grejer!

Ett tips bara om du vill lägga lite mer pengar är Nikon FE2 som är en av mina absoluta favoritkameror, borde gå att hitta för en relativt överkomlig summa kan jag tänka mig.

/Carl

Gunnar D skrev:
Yasica TL och TL-electro.
Praktika, Chinon.
Hmmm, vad fanns det mer med gänga pâ den tiden?
Vad hade Topcon och Fujica ?

Fujica ST801 från 1973 har den absolut ljusaste sökaren av alla gamla skruvgänge-kameror. Betydligt ljusare än Spotmatic. Endast den nytillverkade Bessaflex TM (kom 2003) har en jämförbar sökare. Bessaflex TM är i silverkromutförandet dessutom,till det yttre, en kopia av Topcon Super D från 1963. Cosina-Voigtländers nytillverkade Bessaaflex TM är nog det bästa alternativet om man vill köra med billig skruvgängeoptik. En fungerande Fujica ST801 bör ändå vara billigare. om man hittar en sån begagnad. och ett minst lika bra alternativ. Speciellt om du hittar en Fujinon 55mm macro i skruvgänga till den. Otroligt bra optik som fick mätinstrumenten att gå i taket när den testades på den tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar