Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Spotmatic II

Produkter
(logga in för att koppla)

wennerstrom

Aktiv medlem
Jag har nyligen lagt vantarna på en gammal fin Pentax Spotmatic II och undrar lite över funktionen på ljusmätaren. När jag trycker på avtryckaren med ljusmätaren påslagen så fälls spegeln upp och låses, men ingen bild tas förrän jag trycker på avtryckaren en gång till. Kommer jag ihåg att slå av ljusmätaren beter sig kameran "som vanligt", dvs exponerar, och väntar sedan på ny filmframdragning. Frågan är om det här är "meningen", alltså det är så man gör för att fälla spegeln, eller om något konstigt har hänt med kameran?
 
Jäpp, hittade manualen, men det står inget speciellt i den. Vilket föranleder mig att tro att det är mer av karaktären fel än funktion. Samtidigt så är ju spegeluppfällning en kul grej, så helt ologiskt är det ju inte?
 
Har undersökt vidare, och det verkar ha mer karaktären av fel... någon som har nåt bra tips på vart man kan vända sig för att serva kameran? Skulle eventuellt dessutom behöva lämna in två gamla objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.