Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax sportomatic sp med massa tillbehör(Super Takumar), något värde?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, först vill jag klargöra att jag vet absolut 0 om foto, iallafall gammalt sådant.
Såg ett reportage på någon kanal om hur någon samlade på gamla kameror och fått dessa till väldigt bra priser då det är väldigt oklart vad dem är värda. Och sedan hade alltså samlingen vuxit till sig till en extremt dyr sådan. Och då började jag undra...

Givetvis inser jag att jag inte sitter på en guldgruva, men finns det något värde i prylarna?
Farfar dog och huset skulle tömmas, kvar i förrådet är alltså denna kamera som jag förstår är en:

ASAHI PENTAX Sportomatic SP (Helt svart)
Linser:
Super-Takumar 1:1.4/50
Super-Multi-Coated TAKUMAR 1:3.5/35
Samt en stor jäkel: POLARIS 1:5.5 f=300mm (No.310070E). YS Auto. Väger ca 0.83kg.
Blixt: Sunpak auto 4205G THYRISTOR
Bild 1, kamera + polaris lins
Alla saker

Mer detaljerade bilder går att skaffa om det krävs för att få fram någon vettig information...
Men vad tror ni, finns det något värde i detta?
Såg en annons på ebay, 2 bud. lite över 100$, men den har inga tillbehör alls ovh går inte ut förs om 7 dagar.
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Asa...ody-Super-Takumar-1-1-4-50-Lens-/290951508415

Så om någon har lust får ni såklart gärna svara :)
 
Jag kör mycket digitalt Pentax men en hel del med gamla m42-objektiv (av den typen du har i ditt paket). Jag instämmer med den tidigare uppskattningen runt 1000kr, där det mesta av värdet ligger i 50/1.4-objektivet. De går ofta för 750-1000kr.

Om man kan bekräfta att kamerahuset fungerar och det är i bra skick så kan det nog vara värt uppåt en femhundring, men ofta så kärvar det lite på långa slutartider om de legat länge. Som rent samlarobjekt så är det nog max ett par hundralappar. De är dekorativa men ganska så vanliga. Jag ser att det finns en väska på bilden, är den välbevarad så finns det säkert visst intresse för den. Jag har själv ingen väska till min Spotmatic ;)

Vidvinkeln (35/2.8) kan man nog räkna 200-300kr. Blixten och det tredjeparts teleobjektivet är troligtvis inte värda mycket.

Skicket är givetvis avgörande. Kärvande lameller, repor och slitage kan vara väldigt varierande på så här gamla saker. Priserna här representerar väl något sorts normalskick (även om det är svårt att definiera med så gamla saker)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.