Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax Smc 40/2,8
- Trådstartare jimbo2
- Start datum
marcuspajp
Aktiv medlem
http://stans-photography.info/LongComments.html#40 mm f/2.8 M
Kontentan är väl att det är rätt hyfsat, men når inte upp till en 50/2 som inte är särskilt mycket större. Jag har en men jag har inte använt den så mycket som jag trodde att jag skulle, men det blir kanske mer i framtiden.
Den nya DA-varianten ska vara bättre optiskt, och har dessutom AF så man slipper greppa den minimala fokusringen om man inte vill.
Kontentan är väl att det är rätt hyfsat, men når inte upp till en 50/2 som inte är särskilt mycket större. Jag har en men jag har inte använt den så mycket som jag trodde att jag skulle, men det blir kanske mer i framtiden.
Den nya DA-varianten ska vara bättre optiskt, och har dessutom AF så man slipper greppa den minimala fokusringen om man inte vill.
Pupillen
Aktiv medlem
Ett begagnat 50:a för samma summa ger onekligen mer för pengarna, därmed inte sagt att den klassiska ”pannkakan” är ett dåligt objektiv. Det är rätt klent i kanterna på full öppning men nedbländat till f/8 är det i praktiken lika bra som vilken vanlig normal som helst. Attraheras man av dess speciella charm är det helt klart värt en femhundring.
Objektivet är för övrigt unikt inte bara för att det är extremt kompakt utan också för att dess ingångspupill sitter väldigt nära frontlinsen, så har man t ex behov av att kunna fotografera genom kikar- eller mikroskopokular är objektivet nära nog idealiskt.
Objektivet är för övrigt unikt inte bara för att det är extremt kompakt utan också för att dess ingångspupill sitter väldigt nära frontlinsen, så har man t ex behov av att kunna fotografera genom kikar- eller mikroskopokular är objektivet nära nog idealiskt.
bengt luthman
Aktiv medlem
funderade själv på att köpa på mig ett dylikt, men valde istället ett chinon 50mm f/1,9 av den enkla anledningen att jag fick det för ett bättre pris...
men jag kan nog tänka mig att det är rätt skarp o bra...
men jag kan nog tänka mig att det är rätt skarp o bra...