Annons

Pentax Smc 40/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

jimbo2

Ny medlem
Hej!
Jag såg på en auktion på tradera att man kan köpa ett Pentax Smc 40/2,8 för en rätt billig peng.
Är det ett bra objektiv? Det ser rätt coolt ut!

Tack på förhand!
Jim

http://stans-photography.info/LongComments.html#40 mm f/2.8 M

Kontentan är väl att det är rätt hyfsat, men når inte upp till en 50/2 som inte är särskilt mycket större. Jag har en men jag har inte använt den så mycket som jag trodde att jag skulle, men det blir kanske mer i framtiden.

Den nya DA-varianten ska vara bättre optiskt, och har dessutom AF så man slipper greppa den minimala fokusringen om man inte vill.

Ptja, den är liten, men inte så fasligt skarp.
Du kan nog få en mycket skarpare och ljusstarkare normalglugg för samma peng.

/Henri

Ett begagnat 50:a för samma summa ger onekligen mer för pengarna, därmed inte sagt att den klassiska ”pannkakan” är ett dåligt objektiv. Det är rätt klent i kanterna på full öppning men nedbländat till f/8 är det i praktiken lika bra som vilken vanlig normal som helst. Attraheras man av dess speciella charm är det helt klart värt en femhundring.

Objektivet är för övrigt unikt inte bara för att det är extremt kompakt utan också för att dess ingångspupill sitter väldigt nära frontlinsen, så har man t ex behov av att kunna fotografera genom kikar- eller mikroskopokular är objektivet nära nog idealiskt.

funderade själv på att köpa på mig ett dylikt, men valde istället ett chinon 50mm f/1,9 av den enkla anledningen att jag fick det för ett bättre pris...

men jag kan nog tänka mig att det är rätt skarp o bra...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar