Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax service blixtsnabb

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Oftast får man ju bara rapporter om problem så jag tänkte jag skulle lägga en minut på att skriva några rader om något positivt. Jag lämnade för några veckor sedan in en K-7 på garantireparation. Kameran var reparerad och klar, tillbaka i butiken (Fotokungen) efter 3 eller 4 arbetsdagar !!! Mycket imponerande.

(Felet var iofs inte så stort, en lös blixtsko som uppstått efter att jag tagit loss en blixt som fastnat vilket jag skrev om i separat tråd i vintras.)

Jag har även lämnat in ett totalkvaddat objektiv (DA14/2.8) under våren. (Föll från ca 1.5 meter och landade på bajonetten som blev platt). Även där fick jag svar inom några dagar att objektivet iofs gick att laga men att det var billigare att köpa ett nytt. Pentax gav mig dessutom ett bra pris på nytt objektiv.

Heja Pentax.

Kul att höra! Då ska jag bli ännu oförsiktigare med mina pentax prylar, dom verkar hålla för allt och går dom sönder fixas dom fort ;)

Kul att höra! Då ska jag bli ännu oförsiktigare med mina pentax prylar, dom verkar hålla för allt och går dom sönder fixas dom fort ;)

Haha, du skall nog fortfarande vara försiktig med prylarna, men skönt att servicen verkar funka bra.
Jag kan t.ex. rekommendera att inte ställa ifrån sig objektiv på lämplig låda på scenen. Lådan kan visa sig vara en högtalare.... Om man i det läget hör en duns bör man snabbt plocka bort de objektiv som fortfarande står kvar, innan man plockar upp resterna av det fallna från golvet.

Ska försöka komma ihåg ordningen.. alltså: Hela objektiv i säkerhet först, trasigt sen =)

Jag gjorde rätt i det steget och räddade bl.a. min FA* 85/1.4 innan den gick i golvet. Felet jag gjorde var att ställa objektiven där överhuvudtaget, dumt dumt dumt.

Kan man på Fotokungen lämna in för service av Pentax saker som ej är köpta där?
Packar dom grejorna?

Kjelle

Kan bara instämma. Jag lämnade in min K-7 i lördags till min lokale handlare som skickade den i måndags för justering av autofokus. Den frontfokuserade mer än vad som gick att justera bort. Man märkte det bara vid makro eller bilder med kort skärpedjup.

I dag ringde min handlare på fm och meddelade att den var tillbaks i stan (troligtvis hade den kommit redan i torsdags). Bor man i närheten kan man åka förbi och lämna in själv. Är det inte garantigrejor så kan det löna sig. Jag har bara 5-6 mil dit.

Nu återstår bara att kontrollera så att fokusfelet är borta, enligt en första grovkontroll så verkar det ok.. Bilden syns det hur den frontfokuserade tidigare. Skärpan ligger precis hitom vinbäret.

/Mats

Bilagor

• _IGP1631A.jpg
    _IGP1631A.jpg
    68.8 KB · Visningar: 233
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar