Annons

Pentax Program A -87

Produkter
(logga in för att koppla)

Björnberger

Avslutat medlemskap
Hej!
Vet inte om jag lagt detta ämne i rätt kategori, i så fall får väl nån flytta den rätt...

I vilket fall, jag håller på att spara ihop till en Canon EOS 500D då min far fick en idé.

Han har en gammal Pentax Program A, inköpt 1987 som jag fick lov att sälja om jag ville och lägga dom pengarna på den nya som jag sparar till.

Som sagt, en Pentax Program A i mycket fint skick. Ett Takumar-A zoom, 1:35~4.5 28~80 mm objektiv, väska och extern blixt.

Min fråga, är det nåt värde i detta "paket" och var är det bäst att sälja den? Här på fotosidan eller auktion på Tradera? Annat förslag? Samlarvärde?

Om någon har nåt tips tas det varmt emot!

MVH Andreas!
 

Bilagor

  • IMG_9175.jpg
    IMG_9175.jpg
    19.9 KB · Visningar: 464
  • IMG_9181.jpg
    IMG_9181.jpg
    20.5 KB · Visningar: 468
  • IMG_9182.jpg
    IMG_9182.jpg
    18.9 KB · Visningar: 467
Hej!
Vad ditt paket är värt vet jag inte riktigt, men jag kan säga att jag lyckades sälja min gamla Program A på Tradera för ca 400:-.

Det var för enbart kamerahuset utan objektiv. (Skickade med en gammal blixt också, men tror inte att det har någon påverkan på priset). Mitt hus var nött i färgerna också.


Lycka till med säljandet!
 
Inte mycket värt egentligen. Finns många gamla analoga kameror på marknaden och även om det är en bra modell i bra skick så är den inte värt så mycket.

Standardobjektivet ger inget mervärde, hade varit annorlunda om det var något mer "fancy" då alla gammal optik går att använda på nya Pentax-kameror. En ljusstark 50mm f1.4 eller f1.7 kan man få nån hundring för. Eller ett ljusstarkt tele.

Fungerar blixten kan man använda den med off-camera med exempelvis en fotocell som trigger. Jag köpte en gammal blixt med vridbart huvud för 50:-

Så runt 300-400kr - så mycket mer får du nog inte ut för paketet.
 
Skulle tro att du kan få mest av att sälja allt på tradera var för sig, hus, objektiv mm men även filter och bruksanvisning. Då allt verkar vara i bra skick har du nog möjlighet att få 300-500 kr. Har du tur får du in några som bjuder mot varandra på t ex huset. Sätt inte ett för högt utgångsbud bara. Tänk på att bra bilder är nödvändigt för att folk skall våga bjuda.

Kolla vad som ligger på tradera och vilka utgångsbud som verkar lockande. Gör lite "hemläxa", det tjänar du på.
 
Jag hade behållt väskan så det fanns något att lägga Canonkameran i sen.
Sen hade jag sålt resten på Tradera.
Helst som separata auktioner.
Hade kameran inget skyddslock till kamerahuset tror jag att jag hade låtit objektiv och kamera sitta ihop och ha dem som en auktion.
Ingen gillar dammråttor i kamerahuset...
Utgångspris en krona, det drar alltid igång budgivningen, lustigt nog.

Bedömt saluvärde: kring femhundringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.