Annons

Pentax Photo Laboratory

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Efter alla trådar om PPL. Finns inte det att ladda ner någonstans? Måste man ha skivan? Verkar ju bara finnas uppdateringar var man än letar. Min skiva är totalt försvunnen.
 
Svar: Den fulla versionen är med i UPDATE paketet. Man behöver inte alls ha det installerat först som instruktionerna säger.
 
PS. Man måste ladda ned det från Pentax USA och installera det från commandline med "PBLV0361.exe /S". Den från Pentax japan eller tyskland fungerar det inte med.
 
Jag provade med versionen från Pentax Japan och den funkade också.

Tack för tipset.

//Lars
 
Jag med, men som jag skrev i första inlägget. Skivan är försvunnen. Troligen uppäten av antingen dottern eller frugan. Kan omöjligt vara jag som varit slarvig.
 
Var inte ledsen för att Du inte har den skivan då ju programmet ändå är helt kasst och användarovänligt, ställ om kameran till att spara RAW som DNG istället för PEF så kan Du öppna filerna direkt i PS eller anant vettigt bildprogram.
 
Var inte ledsen för att Du inte har den skivan då ju programmet ändå är helt kasst och användarovänligt, ställ om kameran till att spara RAW som DNG istället för PEF så kan Du öppna filerna direkt i PS eller anant vettigt bildprogram.

Det är vad jag vanligtvis gör. Men jag har hört så mycket om det att jag var tvungen att testa. :)
 
Det kan du vanligtvis med pef också, såvida inte programmet du använder är äldre än pef.

Använder PSE 5.0 vet inte vilket år det kom eller om det var före PEF formatet, kanske Du eller någon annan vet?!

Vad jag vet är att det inte går att öppna PEF iaf, kanske finns någon uppdatering att hämta till det?
 
Nytt test idag med dåligt resultat igen, årtal på min 5.0 är 20061030.

Hämtade och instalerade både Camera Raw 4.1 som inte funkade, sedan Camera Raw 4.2 som inte heller funkar men ligger kvar, sedan den som heter DNG converter + Camera Raw inget funkar för att öppna PEF filer i PSE 5.0 trots att beskrivningen säger att uppdateringarna stöder min K200D i PEF :-(

Nu lägger jag inte mera tid på detta utan kör i DNG som funkar kanonbra att öppna och redigera, visst varje fil blir lite större men det kan jag ta, och klart smidigare än det helstolliga Pentax labratory3 som jag annars måste använda.

Tack för alla tips och förslag ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.