Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax P30, en zoom och ett makroobjektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Min fru har en gammal Pentax P30T och ett par objektiv och jag har fått i uppdrag att sälja prylarna.

Förutom huset är det ett Pentax -A Zoom 28-80 mm, f3,5-4,5 samt ett Soligor AF Makro 100 mm, f 3,5. I originalkartong och komplett med tillhörande försättslins.

Kan objektiven användas på dagens digitala Pentaxhus? Huset är väl inte värt nåt och knappast heller zoomen, men hur är det med makroobjektivet?

Mitt förslag var att lägga ut grejorna på Tradera med utrop 1 kr och hoppas att få dem sålda, men jag funderar lite annorlunda när det gäller makroobjektivet. Kan det möjligen vara värt något?

Objektiven kan användas på moderna Pentax-hus. Då zoomen dessutom är ett A-objektiv så kan du ställa bländaren från kamerahuset, alltid trevligt och underlättar handhavandet. Objektivet verkar vara lite ovanligare, inte så många omdöme på pentaxforums t.ex, men jag tror tyvärr inte det är värt så mycket. Skicket är väl avgörande för kameran och objektivet. I bra skick kan man nog få runt 200-300kr för hus och 28-80.

Soligor Macron är svårare och jag har inte stött på objektivet förrut. Om jag förstår det rätt så har det autofokus, vilket är en stor bonus. Pentax har samma AF-system på sina nya digitala hus och även instegs-modellerna har inbyggd AF-motor. Bild- och byggkvalitet brukar väl vara snäppet under de stora märkena, men makroobjektiv brukar generellt vara bland de allra bästa på bildkvalitet. I och med att kartong och tillbehör är kvar så är det nog välbehållet och jag ger en gissning på åtminstone 500kr, men kan säkert gå för det dubbla med.

Tradera fungerar nog bra, så länge du tar bra bilder och ger ett seriöst intryck så brukar det bli gott om bud på sånna här saker är min erfarenhet. Det kan nog vara bra att dela upp dem som du föreslagit, dvs hus+28-80 och makrot separat :)

Trevligt att det fanns en recension på makro-objektivet! Jag skulle nog revidera upp det till runt tusenlappen, med lite tur 1500kr. Sen börjar man närma sig vad lite modernare objektiv kan gå för begagnade, där Pentax egna 100mm och Tamrons 90mm-varianter finns i flera olika versioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar