** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax på G - Nya objektiv siktade

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ljusstarkare objektiv t ex Leica Noctilux-M 50 mm F/0.95 ASPH och CANON 50mm f/0.95 (från 1961). Bägge är dock avsedda för mätsökarkamror. Men man bör inte glömma att fylla plånboken om man vill ha ett Leica Noctilux, ca 12.000$. Jag tror att jag nöjer med min FA 50/1.4.

/Mats

Det återstår bara att se vad av detta som är sant. Ett par av objektiven känns oerhört osannolika, bara det att de skulle komma med nya DFA-gluggar känns konstigt. Förutom de som är för 645D-huset, förstås. En 50/1.0 har jag MYCKET svårt att tro på, särskilt i SDM-utförande - som ju inte stöds av något analogt Pentaxhus...

Hur stor är försäljningen av analoga hus idag då?

För inte så länge sedan var det en del folk som trodde att pentax var på väg i graven. Tänk så fel man kan ha. Spekulera kan man ju alltid, men det är ändå bara just spekulationer. Kul är det i varje fall att Pentax spottat i nävarna och börjat skruva ihop trevliga saker med stort ha-begär. =)

Jag har sett flera som hävdat att 1.0 inte är möjligt med PK på filmformat. Bajonetten designades för en största bländare på 1.2. Det är ju möjligt att det modern optik går att fxa till detta, eller att det är görbart för APS-C-formatet. Men jag tycker ändå att det verkar osannolikt att bygga en 50/1.0 nu när man just släppt nya 55/1.4. Den enda anledningen jag kan se vore om Pentax tänker lansera en småbildsformatkamera i retrostil och de vill ha en 50/1.0 som kitobjektiv. Men jag tror inte Pentax tänker bygga en sådan kamera, de har ju nischat sig på att vara bäst på APS-C. Dessutom vore det väl smartare att göra en ny variant på 50/1.2 snarare än att göra ett 50/1.0. Men det är klart, det kanske är värt mödan för PR-värdet. OM de lanserar ett sådant objektiv skulle det säkert bli omskrivet en del.

Det torligaste är dock att det hela är en bluff, påhittad av någon som vill kunna hävda att Pentax jobbar på enn fullformatkamera....det ser man ju på de nya objektiven. Dessutom känns det osannolikt att den riktiga versionen av roadmappen inte skulle innehålla någon telekonverter. Men vi får väl se, vore ju helt klart spännande om 50/1.0 annonseras, men skulle varit soligare med en 30/1.0 eller 1.2

Hur stor är försäljningen av analoga hus idag då?

Precis! Eftersom de tydligt sagt gång på gång att de inte jobbar med något digitalhus med 24*36-sensor, och inte har något analoghus som stödjer SDM (och de helt slutat med kameror för film) så är det väldigt svårt att tro på en DFA 50/1.0 SDM...

Pentax uttalade förra året att de inte har resurser för att stödja utveckling och marknadsföring av tre system - APS-C, 24x36 och 645 mellanformat. De sa de måste göra ett val mellan 645 eller 24x36, och eftersom det är officiellt att de har återupptagit sina 645-planer så innebär ju detta att 24x36 inte finns i de närmaste planerna. Dock har Pentax i år sagt att de kan inte lansera 24x36 eftersom ett sådant system kräver nya objektiv och de objektiven finns inte framtagna.

Pentax huvudsakliga koncentration ligger på APS-C systemet och dess utveckling.

DFA* 20mm F2.8 SDM
DFA 645 25mm F2.8
DFA* 50mm F1.0 SDM
DA 135mm F2.8 Limited
DA* 400mm F4 ED[IF] SDM
[/url]

Som jag skrev i förra tråden med samma ämne,
enda vitsen med en DFA20 är för att shifta med K7.
Annars finns DA21 med nästan identisk ljusstyrka.
Lite samma sak med DFA50/1, konkurrerar ju med DA*55.
Kom med en DA30/1,2 eller DA28/1,2 istället,
den kanske man har råd med?

I fall att det skulle komma en 24X36 kamera
så får vi nog reda på det innan objektiven presenteras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar