ANNONS
Annons

Pentax och telekonvertrar

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Som alla vet så har Pentax i sitt sortiment inga långa teleobjektiv och inte heller några telekonvertrar. Detta är ofta ett problem (för mig) då jag vill ha längre räckvidd. Jag har därför börjat kika lite utanför Pentax orginal. Sigma har ju en 500mm med Pentaxfattning, men den är för dyr, jag behöver ju bara brännvidden ibland. Visst finns det zoomar, men de långa har inte den bildkvaliteten jag vill ha. Det ideala för mig är en bra telekonverter med 2* förlängning som jag kan kombinera med mina DA200 och DA300, då får jag 200, 300, 400 och 600mm vilket borde räcka ett tag. Sigma har ju även konvertrar, men fungerar de verkligen på Pentax?

I veckan fick jag låna en Sigma telekonverter 2* från Tura (stort tack för detta) för att en gång för alla utreda frågan; funkar dessa konvertar på Pentax?

Jag håller på att skriva (nästan klart) en fullständig testrapport (på engelska) men tänkte dela med mig en kortversion här först.

Kortfattat så fungerar det inte på kameramodeller som har SDM stöd. Det fungerar utmärkt på min gamla DS, men inte på K10, K20, K7 eller K5. Problemen är två:

1) Kameran kan ta en bild, men AF fungerar inte och menysystemet hänger så det enda du kan ändra på så länge objektiv och konverter sitter på är det som har direktknappar.

2) Konvertern räknar inte om brännvidden så SR fungerar felaktigt och bör stängas av. Alltså ingen antiskak.

------

Jag hade inget objektiv utan SDM som passade på konvertern (endast DA200 och DA300 har sitt bakre linselement tillräckligt långt in) så det finns en chans att skruvfokus kan fungera, men SR fungerar i alla fall inte.

Så sigmas telekonverter är byggd för pentaxkameror ett par generationer äldre än de vi har nu. Har man gamla kameror och eventuellt gamla objektiv så fungerar den, men inte med nya grejer.

Jag känner en vis oro att Pentax inte bygger en ny konverter själva därför de tittar på Sigmas försäljningssiffror, och de säljer ju inte mycket, helt enkelt därför att den inte fungerar.

Jag har skickat mitt resultat både till Sigma och Pentax så får vi se om det blir något spännande resultat framöver :) (man kan väl få vara optimist)

Tack för att du tar dig tid att testa, lite tråkigt att resultatet inte blev bättre.

Om jag minns rätt har det på något annat (utrikiskt) forum diskuterats någon 1.7x konverter som tydligen skulle klara SDM. Hittar dock inte detta nu. Något du vet något om?

Tack för att du tar dig tid att testa, lite tråkigt att resultatet inte blev bättre.

Om jag minns rätt har det på något annat (utrikiskt) forum diskuterats någon 1.7x konverter som tydligen skulle klara SDM. Hittar dock inte detta nu. Något du vet något om?

1.7* konvertern skall fungera i alla fall för skruvobjektiv, men fungerar nog även för SDM eftersom SDM-kontakterna på den tiden matade powerzoom objektiven med ström. Kontakterna finns alltså kanske där. Eftersom SR inte fanns på den tiden är jag osäker på om konvertern räknar om brännvidd, men eftersom Pentax objektiv innehållit den informationen mycket länge finner jag det för troligt.

Däremot skall man komma ihåg att 1.7-adaptern har egen AF också. Skruvfokusen flyttar ett element i konvertern för att justera fokus även på manuella objektiv. Idén är att man grovställer skärpan själv, sedan sköter kameran finliret. Hur detta fungerar när man sätter på ett AF-objektiv har aldrig förstått, fokuserar den konvertern, objektivet, båda, eller blir den förvirrad och gör ingenting. Den har säkert en bra lösning för skruvfokusobjektiv som ju fanns då, men om man sätter ett SDM-objektiv på, vad händer då, kanske fokuserar den med båda samtidigt? Säkert någon i Sverige som har en som kan ge klara besked.

Dock är det inte enkelt att få tag på 1.7*. Det sägs att den fortfarande tillverkas för den japanska marknaden (som många av de gamla objektiven), men iom att den inte omdesignats med blyfria glas får den inte säljas i Europa och USA. Man kan se den på ebay ibland, men brukar vara ganska dyra.

1.7* konvertern skall fungera i alla fall för skruvobjektiv, men fungerar nog även för SDM eftersom SDM-kontakterna på den tiden matade powerzoom objektiven med ström. Kontakterna finns alltså kanske där. Eftersom SR inte fanns på den tiden är jag osäker på om konvertern räknar om brännvidd, men eftersom Pentax objektiv innehållit den informationen mycket länge finner jag det för troligt.

Däremot skall man komma ihåg att 1.7-adaptern har egen AF också. Skruvfokusen flyttar ett element i konvertern för att justera fokus även på manuella objektiv. Idén är att man grovställer skärpan själv, sedan sköter kameran finliret. Hur detta fungerar när man sätter på ett AF-objektiv har aldrig förstått, fokuserar den konvertern, objektivet, båda, eller blir den förvirrad och gör ingenting. Den har säkert en bra lösning för skruvfokusobjektiv som ju fanns då, men om man sätter ett SDM-objektiv på, vad händer då, kanske fokuserar den med båda samtidigt? Säkert någon i Sverige som har en som kan ge klara besked.

Dock är det inte enkelt att få tag på 1.7*. Det sägs att den fortfarande tillverkas för den japanska marknaden (som många av de gamla objektiven), men iom att den inte omdesignats med blyfria glas får den inte säljas i Europa och USA. Man kan se den på ebay ibland, men brukar vara ganska dyra.

Med ett AF-objektiv fokuserar den med konverten, skulle tro att det inte finns någon skruvkoppling framåt.

Micke.

Jag kör en Kenko 1,5 ibland på min Tamron 70-200/2,8 är inte så impad av resultatet, oavsett om jag kör med stativ och fjärrutlösare, och det är inte Tamronens fel.

Det funkar, men är inte optimal skärpa, vid 5,6.

Pentax egen 1.7x AF konverter har jag och den har inga power zoom kontakter...
Jag har provat den med min Sigma 70-200 och kameran frågar efter brännvidd. SR bör inte användas...
Har dock inte provat den med mitt SDM 50-135, kanske jag skall göra...

Den 1.7 konverter som jag menade i mitt tidigare inlägg var en oem/pirat/3:parts som tydligen tillverkas...

Pentax egen 1.7x AF konverter har jag och den har inga power zoom kontakter...
Jag har provat den med min Sigma 70-200 och kameran frågar efter brännvidd. SR bör inte användas...
Har dock inte provat den med mitt SDM 50-135, kanske jag skall göra...

Den 1.7 konverter som jag menade i mitt tidigare inlägg var en oem/pirat/3:parts som tydligen tillverkas...

OK, den har jag helt missat. Kanske någon som har en sådan som kan kommentera?

Jag har en Kenko 1,5x konverter med powerzoomkontakter. Med den funkar SDM på DA*300, även om den velar lite (K7). Bländar man ner till 8 så blir det hyfsat bra. Har inte haft tillfälle att testa med K5'an, men det kommer.

Jag har också en Sigma 2x. Den saknar som sagt powerzoom, så SDM kan man glömma. Det blir med andra ord manuell fokus. Den går väldigt trögt att få dit på DA*300 (kanske på grund av tätningsringen), och jag får inte låspinnen att snäppa i. Jag var lite orolig att konvertern (som sticker in en bit i objektivet) skulle gå emot bakre linselementen men jag mätte först, och det ska gå med knapp marginal. Konvertern (2ggr) passar bra på Sigmas 70-200/2,8 (inte så förvånande).

Om Pentax kommer på iden att införa en kompabilitetsinställning där man kan stänga av SDM och lägga in egen brännvidssinfo i kameran så skulle utbudet av konvertrar öka. Vore nice ;-)

Ingen av mina konvertrar räknar om bränvidden, så SR får fel information och bör nog stängas av.

Peter, lyckades du få Sigmakonvertern att låsa på DA*300 ?

//Lars

Senast ändrad:
Glöm telekonvertrar! Kolla in den här bjässen!
SMC Pentax-M* 67 6x7 800mm F/6.7 ED IF+1.4X

Bilagor

• Big Pentax.jpg
    Big Pentax.jpg
    22 KB · Visningar: 615
Sen är väl också frågan hur stor förstoring klarar objektiven av? Husen börjar ju bli ganska krävande...

Senast ändrad:
Peter, lyckades du få Sigmakonvertern att låsa på DA*300 ?

//Lars

Eftersom hela kameran hängde med DA200 så testade jag aldrig med DA300. DA 200 låste fast i fattningen som den skulle, men jag upplevde färstet som något glappt. Normalt sett så sitter objektiven tightare när de sitter direkt i kameran.

På mässan snackade jag med en från Pentax Frankrike
och hon verkade ha hört önskemål om bla en längre glugg(300+)
förut....
Pratade även med en annan från Pentax om att sätta Pentax logo
på en Tamron 200-500 zoom och fick ett litet napp av Tamronrep.
Han gick och pratade med en tjej från Tamron Europa som
lovade att ta upp det på nästa styrelsemöte.
Gluggen har bra pris och ska vara bra till APS enligt Foto,
men ljusstyrkan är lite dålig(= bra pris).

Om du kan tänka dig en zoom, så ska...

Sigma 50-500/4,5-6,3 DG APO HSM OS till Pentax - 15 995 kr

...ha helt ok bildkvalitet enl. flera användare på DPreviews forum. Kallas ofta i folkmun för "Bigma". Antagligen inte samma bildkvalitet som dedikerat fas 500mm f4.5, men de exempel jag har sett har sett bättre ut än jag väntade mig av en superzoom.

http://search.dpreview.com/?forumid=1036&scope=Forums&sort=date&q=bigma&submit.x=0&submit.y=0

Sigma har även billigare 120-400 och 150-500 som också skall vara bra, men har inte sett lika mycket skrivet om dem.

På tal om långa telen och mässan så talade jag med en rep. från Fokus Nordic som har Pentax i Sverige men även Samyang. Han nämnde för mig att Samyang är på gång med ett 600mm optik, inget spegeltele utan ett "riktigt 600mm" . Frågade inte mer om det så det är det ända jag vet. Verkar ju rätt intressant då deras kortare objektiv är mycket bra och prisvärda.

Jag har en drös med konvertrar och även långa telen och enligt min erfarenhet
så funkar Sigmas konvertrar visst på SDM-hus men kan vara otajta som sagts här..Till 300:at funkar inte 2x därför att ljusstyrkan överstiger 5,6.Mitt gamla FA 200/2,8 funkar utmärkt med Sigmas 1,4x och 2x men bäst funkar Soligors 1,7x och 2x.
För bästa optiska resultat kör jag manuellt med Pentax SMC-A 1,4x och 2x.De funkar på alla mina hus och med alla telen.
Soligors 1,7x funkar även till DA 300/4 trots att ljusstyrkan överstiger 5,6.
SDM:en blir lite osäker och långsammare,men i bra ljus träffar den rätt.
Till F-300/4,5 funkar Soligoren förträffligt.Antiskaket måste däremot ställas in manuellt då den inte läser brännvidden.
De hus jag använder är K10,K-7 och K20.

Men bäst teleresultat får man ju givetvis med fasta brännvidder.
Jag har Sigmas 500/4,5 och den äldre 400/5,6 Apo Makro och de
är bägge mycket bra.

Senast ändrad:
På tal om långa telen och mässan så talade jag med en rep. från Fokus Nordic som har Pentax i Sverige men även Samyang. Han nämnde för mig att Samyang är på gång med ett 600mm optik, inget spegeltele utan ett "riktigt 600mm" . Frågade inte mer om det så det är det ända jag vet. Verkar ju rätt intressant då deras kortare objektiv är mycket bra och prisvärda.

Samyang har idag konventionella teleobjektiv på 500 mm i flera versioner, det är dock i grunden teleskop med ganska enkel optisk konstruktion. De har också en zoomkonstruktion på 650-1300 mm, ingendera har det goda rykte som Samyangs nyare objektiv (8, 14, 35 och 85). Hela sortimentet finns beskrivet här: http://www.syopt.co.kr/eng/product/manual_zoom.asp

Samyang 85 kan tex även heta Rokinon, Vivitar, Polar, Bower, Opteka eller Falcon. Kärt barn har ju många namn:)

Samyang har ju som tidigare sagt ett par spegeltelen eller teleskop(är väl två benämningar på samma sak) som inte alls levererar och har det för spegeltele typiska runda bokeh som är ur-ful.

Men som jag uppfattade säljaren som kommer det nya 600 mm optiken gå i samma anda som 8,14, 35 och 85 optiken. Vilket bör göra ett sådant objektiv mycket köpvärt.

Har dock inte hört detta rykte på andra nätforum och google ger inget vilket är lite märkligt....

Samyang 85 kan tex även heta Rokinon, Vivitar, Polar, Bower, Opteka eller Falcon. Kärt barn har ju många namn:)

Samyang har ju som tidigare sagt ett par spegeltelen eller teleskop(är väl två benämningar på samma sak) som inte alls levererar och har det för spegeltele typiska runda bokeh som är ur-ful.

Men som jag uppfattade säljaren som kommer det nya 600 mm optiken gå i samma anda som 8,14, 35 och 85 optiken. Vilket bör göra ett sådant objektiv mycket köpvärt.

Har dock inte hört detta rykte på andra nätforum och google ger inget vilket är lite märkligt....

Jag startade en annan tråd om just deras telen och fick som väntat på skalle rejält mest från folk som inte använt eller testat det överhuvudtaget, eller ansåg att pga deras spegeltelen är mindre bra så är även de vanliga telena det också :-(

Men jag har från lokala butiken fått veta att det är nya Samyang på väg in till grossisten i 400, 500, 600 och 800mm samt den enorma zoomen 600-1300mm och det är INTE samma som de som ligger ute på olika nätbutiker nu utan nya konstruktioner med enligt butikens kunniga personal god kvalitet för det priset ett 500 mm för under 2000kr.

Så det styrker ju det Du fick veta på mässan, hopperligen skulle de komma före jul men inte säkert.

Håller de vad som sägs och det som demo exen visat så får det anses som prisvärt för den brännvidden även om de såklart inte kan jämföras med telen för 15-30.000 kr men det lär iaf räcka bra för de flesta amatörfotografeer även om "coolhetsfaktorn" inte är så hög men skit samma bara det levererar acceptabla bilder så är jag nöjd.

För de pengarna är det ju värt att testa iaf och jag har flertalet gånger satsat på nonameprodukter med gott resultat så jag väntar på leveransen för att plocka ett ;-)

Ska också ha det på en Pentax ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar