Advertisement

Annons

Pentax och Fotomässan 2006 i Nacka

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias-

Avslutat medlemskap
Jag känner bara att jag måste skrika ut lite av min ilska när det gäller den nästan icke befintliga närvaron Pentax hade på fotomässan i Nacka.

Där står en person med ett litet bord och ett par kameror och lite objektiv. Jag blev så extremt besviken. Må hända att min K100D presterar riktigt bra för de pengar den kostar och mot konkurrenterna Nikon och Canon. Men det är inte riktigt det det handlar om.

Det handlar om trovärdighet. Och den fanns inte på mässan. Pentax i Sverige får fanemig SKÄRPA sig.

Det kan inte bara vara jag som blev besviken på detta?
 
De kanske ville "känna" på mässan först? De brukar annars ha stor monter på elmia och på photokina var den ordentligt tilltagen.
 
Se det så här istället: 100 kvm mässmonter kostar kanske 200.000:- (plus moms) i bara yta och lite väggar o skit. Sedan ska det till personal, hotellrum, traktamente. Även före mässan och efter, man ska fixa inbjudningar, uppföljning, marknadsföring och jajaja - Massor!
Inte att förglömma alla återförsäljare som ska supa sig fulla på firmans bekostnad...
Skulle inte förvåna mig om man landar på närmare en halv mille.

(kostnaden för monter är den jag har erfarenhet av, tex GastroNord, ca 1200:-/kvm för betonggolvet utan väggar. Nu vet jag inte hur lång mässan är, men pengar kostar det...)
 
FILM) (ulltand skrev:
Se det så här istället: 100 kvm mässmonter kostar kanske 200.000:- (plus moms) i bara yta och lite väggar o skit. Sedan ska det till personal, hotellrum, traktamente. Även före mässan och efter, man ska fixa inbjudningar, uppföljning, marknadsföring och jajaja - Massor!
Inte att förglömma alla återförsäljare som ska supa sig fulla på firmans bekostnad...
Skulle inte förvåna mig om man landar på närmare en halv mille.

(kostnaden för monter är den jag har erfarenhet av, tex GastroNord, ca 1200:-/kvm för betonggolvet utan väggar. Nu vet jag inte hur lång mässan är, men pengar kostar det...)

Det kostar pengar att marknadsföra sig. Det är ingen nyhet. Och när ska man göra det? Ja GÄRNA på en MÄSSA med enbart FOTOENTUSIASTER! TAG MARK! Sälj sälj sälj. Chocka, presntera nya saker, i princip samtliga sveriges betydande fototidningar är på plats.. Ha TÄVLINGAR! Få så mycket uppmärksamhet som möjligt...

... 2400:- kanske vi Pentax-ägare är värda.. För det kan väl ha max varit 2 kvadratmeter dom hade? Iofs, exklusive kostnaden för själva bordet!

Med risk att trampa någon på tårna... Han gubben som hade bordet var inte heller så speciellt inspirerande...
 
tobias- skrev:
Jag känner bara att jag måste skrika ut lite av min ilska när det gäller den nästan icke befintliga närvaron Pentax hade på fotomässan i Nacka.
..............
Du hade tur som inte använder Olympus (eller Sigma).
Fotomässor dyker upp kommer och går, några består.
Var på en sollentunamässa förra året tror jag, när jag kom dit funderade jag över om jag tagit fel på dag eller tid. Ibland kommer inte folk till en mässa och ibland är dom för dyra för utställarna......
Själv var jag lite besviken på pryldelen av mässan men det var gott om bilder även om kvaliteten var varierande.
 
FILM) (ulltand skrev:
Skulle inte förvåna mig om man landar på närmare en halv mille.

Som vi konsumenter slipper betala med höga produktpriser ;)

Man ju fråga sig hur en K10D kan kosta hälften av en D200 och mindre än en D80.Om det beror på Pentax närmast obefintliga reklam och låga overhead är det OK för mig.
 
Kan hålla med om att Pentax bord inte slår så hårt jämfört med Nikons som hade 6 st d80:eek:r och tävlingar och säljare som inte var sura bara för att dom fått höra samma frågor tre dagar i rad....

Men om man ville känna på k100d, k10d och dom vanligast objektiven så fanns ju dom tillhands, så lite gav det väl?
 
Punkk skrev:
Kan hålla med om att Pentax bord inte slår så hårt jämfört med Nikons som hade 6 st d80:eek:r och tävlingar och säljare som inte var sura bara för att dom fått höra samma frågor tre dagar i rad....

Men om man ville känna på k100d, k10d och dom vanligast objektiven så fanns ju dom tillhands, så lite gav det väl?

Jag var där på lördagen.. Jag var sugen på att köpa blixt och hade hoppats på att få någon sorts av insikt på fördelarna med 540:n gentemot 360:n i praktiken och se och känna..testa.. inspireras..

Nu kunde man knappt det. Var ju trångt som fan och nej.. FAN vad sur jag blir. Jag hade nog beställt en blixt efter mässan om jag hade fått känna på grejerna men nu känner jag mest att jag vill byta system..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.