Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax-objektiv på EOS 5DII?

Produkter
(logga in för att koppla)

rymdbörje

Medlem
Jag tänkte höra om det är någon här på forumet som använder Pentax-optik med adapter på Canon EOS 5D mk II (eller någon annan i 5-serien för den delen)?

Anledningen till att jag undrar är att jag har planer på att inom en framtid uppgradera från Pentax K20D till något med bättre brusegenskaper på högre ISO. Pentax K-5 är givetvis en stark kandidat, men nog lockar det en smula med småbildsformat (även om det har sina nackdelar jämfört med APS-C i vissa lägen). Och EOS 5DII börjar nu så sakteliga närma sig begagnatpriser som är överkomliga för mig.

Efter att ha gjort lite undersökningar verkar det som att just Canon verkar lämpligast vid ev. märkesbyte, detta eftersom Nikon inte kan fokusera till oändligt med Pentax-objektiv utan en speciell adapter som innehåller en lins. Det lär ju stjäla en hel del ljus kan jag tänka mig? Med Canon räcker det med en vanlig adapter. Rätta mig gärna om jag har fel.

Då jag har ett gäng gamla trevliga manuella Pentax-gluggar med mycket bra optik är det för mig närmast ett krav att dessa fungerar tillfredsställande med EOS 5DII; att skaffa motsvarande gluggar till EOS-systemet skulle bli för dyrt.

Så frågan är: Skulle EOS 5DII göra de gamla Pentax-gluggarna rättvisa och vice versa?
 
Men det är väl ingen större skillnad på prestanda mellan k5II och 5DII?
Visade inte herr Risedal på den gamla goda tiden att D7000 (samma sensor) och 5DII presterade ungefär likvärdigt.

Micke.
 
Om dina pentaxobjektiv har m42-gänga är det inga problem och det blir skarpt och bra. Men något man ska ha koll på är att den långa spegeln kan slå i baksidan på objektivet, framförallt vidvinkliga objektiv vidare än 50mm,

Mitt super takumar 501,4 slår i om man inte fokuserar på närgränsen, men Liveview och att filma funkar kanon.
 
Precis som adask säger så kan pentax k objektiv slå i spegeln. Det är bländarstyrningen som slår i så då kan man ofta skruvar bort styrningspiggen bak på objektivet, alt. kan man klippa av den.
 
Precis som adask säger så kan pentax k objektiv slå i spegeln. Det är bländarstyrningen som slår i så då kan man ofta skruvar bort styrningspiggen bak på objektivet, alt. kan man klippa av den.

I mitt fall slår spegeln i linsen och inget annat, förutom på 35mm som spegeln slår i metallringen som håller i bakersta linsen...
 
Tack för era svar!

Kul att så många svarat!

Det är Pentax K-fattning på mina objektiv, jag borde ha preciserat det.

Problemet med att spegeln slår i bländarstiftet var något som bekymrade mig tills jag hittade den här sidan:

http://cms.kreativfotografi.se/inde...ypage_new.tpl&option=com_virtuemart&Itemid=26

Tydligen har de löst problemet genom att objektivet hamnar i ett sådant läge att spegeln går fri.

"Men det är väl ingen större skillnad på prestanda mellan k5II och 5DII?
Visade inte herr Risedal på den gamla goda tiden att D7000 (samma sensor) och 5DII presterade ungefär likvärdigt."
/Micke.

Så kan det säkert vara. Just vad gäller brus och dynamiskt omfång är det nog inga våldsamma skillnader mellan 5DII och K5II. Vad som däremot lockar lite med småbildssensor att det går att komponera bilderna lite annorlunda än med APS-C (kortare skärpedjup på motsvarande bländare, objektiven får "rätt" utsnitt etc.) Mer djupkänsla i bilderna är något som också brukar framhållas. Samtidigt är ju småbildssensorns fördelar också nackdelar ibland, som vid macro- och telefoto t ex där man drar fördel av APS-sensorns större skärpedjup resp. brännviddsförlängning.

Valet är inte på långa vägar avgjort, jag har gott om tid att fundera. Jag ser ett tillfälle att ev. gå över till småbildsformat men då vill jag vara säker på att objektiven och kameran fungerar ihop och ger bra bildkvalitet. Sålunda luskar jag lite i om någon har några erfarenheter av just kombinationen Pentax K-objektiv och 5DII.

Parametrar som storlek och vikt spelar också in och då ligger onekligen K5:an bra till.
 
från länken:
Pentax-K objektiv har ett stift som används av kameran för att styra bländaren i objektivet, denna skall tas bort eller kortas innan du använder ett Pentax-K objektiv på en analog EOS SLR och EOS 5D, eftersom den annars kan skada din kamera.
 
"Men det är väl ingen större skillnad på prestanda mellan k5II och 5DII?
Visade inte herr Risedal på den gamla goda tiden att D7000 (samma sensor) och 5DII presterade ungefär likvärdigt."
/Micke.

Så kan det säkert vara. Just vad gäller brus och dynamiskt omfång är det nog inga våldsamma skillnader mellan 5DII och K5II.

Ett förtydligande: K5 (-, II eller IIS) har mer än 2 Ev bättre dynamik än 5DII enligt http://www.dxomark.com/index.php/Ca...and2)/Pentax/(appareil3)/483|0/(brand3)/Canon

Det höga läsbruset förstör för Canon; SNR är ungefär lika högt vid 100ISO som vid 800ISO!!!

Du får själv värdera FF kontra APS-C :)
 
Ett förtydligande: K5 (-, II eller IIS) har mer än 2 Ev bättre dynamik än 5DII enligt http://www.dxomark.com/index.php/Ca...and2)/Pentax/(appareil3)/483|0/(brand3)/Canon

Det höga läsbruset förstör för Canon; SNR är ungefär lika högt vid 100ISO som vid 800ISO!!!

Du får själv värdera FF kontra APS-C :)

Låter trevligt, Pentax K5 är onekligen en mycket kompetent kamera som jag säkert skulle bli mer än nöjd med! Det finns mycket som talar till dess fördel. Men jag tänker ta god tid på mig och fundera ordentligt över vilken av de två som blir min nästa kamera. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.