Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax MZ-M vs. Pentax MZ-3

Produkter
(logga in för att koppla)

gfu

Ny medlem
Tjänar man som nybörjare på att investera i en dyrare, Pentax MZ-3 kamera, istället för en med mindre funktioner, Pentax MZ-M. Funktionerna jag tänker på är sådana som autofokus(som nybörjare vill jag dock inte börja använda autofokus, men om man senare skulle vilja så kan det ju vara bra att ha), slutartidsintervallet( 1/4000s resp. 1/2000s), m.m.

Kamerahusen på de båda är likartade och känns ungefär lika bra båda två, lite plastiga dock.

Oftast när man köper MZ-3an får man ett SMC FA 28-80mm 3,5-5,6 medans man till MZ-Man får ett SMC A 28-80mm 4-5,6.
Prisskillnaden mellan de båda ligger på ca 2000kr .

Vad ska man då välja MZ-3 eller MZ-M? eller finns det något likartat av annat fabrikat?

Skillnaderna mella kamerorna är ju så klart att 3:an har fler finesser förutom AF:en. Den lär åxå vara lite mer robust byggd. Du lär åxå kunna använda de äldre manuella objektiven till 3:an. Som du säger känns dom lite plastiga - personligen har jag aldrig gillat dom. Om du har fastnat för Pentax och senaste prestandan inte är det viktigaste vad gäller autofocus, bör du fundera på Z1 eller Z1P. Z1P tror jag fortfarande går att köpa ny och är det bästa Pentax gjort med AF. Tittar man på vad man fick pengarna när man köpte denna 1994 (tror den kom då) så slår den i stort sett allt. Som sagt - den har några år på nacken men AF:en var mycket bra då. Den har många nöjda ägare på http://www.camerareview.com

Förresten har Nikon en FE 10 bland senare kameror utan AF. Personligen tycker jag den känns ännu plastigare än MZ-M:en, men ta en titt.

Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar