Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax MZ-M vs. Pentax MZ-3

Produkter
(logga in för att koppla)

gfu

Ny medlem
Tjänar man som nybörjare på att investera i en dyrare, Pentax MZ-3 kamera, istället för en med mindre funktioner, Pentax MZ-M. Funktionerna jag tänker på är sådana som autofokus(som nybörjare vill jag dock inte börja använda autofokus, men om man senare skulle vilja så kan det ju vara bra att ha), slutartidsintervallet( 1/4000s resp. 1/2000s), m.m.

Kamerahusen på de båda är likartade och känns ungefär lika bra båda två, lite plastiga dock.

Oftast när man köper MZ-3an får man ett SMC FA 28-80mm 3,5-5,6 medans man till MZ-Man får ett SMC A 28-80mm 4-5,6.
Prisskillnaden mellan de båda ligger på ca 2000kr .

Vad ska man då välja MZ-3 eller MZ-M? eller finns det något likartat av annat fabrikat?

Har du tittat på Nikons, Canons och Minoltas modeller..?

Jag antar att du har gjort det och då bestämt dig för en Pentax. Om jag var du skulle jag titta lite på den nya Pentax MZ-6. Tidningen FOTO har testat den och det testet kommer att finnas i det kommande numret. Ute den 21/3.

Prismässigt ligger den mellan MZ-M och MZ-3 QD.

/JP

Såg nu att du i slutmeningen frågade om det fanns någon liknande modell från andra tillverkare.

Dessa kanske:

* Nikon F65
* Canon EOS 3000
* Canon EOS 300
* Minolta Dynax 5

Dem är ganska lika. Minoltan är det hus som har lite bättre prestanda än övriga, med tex 1/4000s. Den är väldigt liten..för liten tycker en del. Men en bra kamera med vettiga funktioner, om än att alla inte är nödvändiga.

Canon EOS 300 är ett populärt hus som liksom Minoltan har fått bra kritik. Det är en vettig kamera där du får tillgång till ett stort utbud av begagnade objektiv.

Canon EOS 3000 är ganska lik EOS 300..en billigare variant av 300:an kan man säga. Den saknar dock skärpedjupskontroll som är användbart vid kreativt skapande. Det tror jag du skulle uppskatta eftersom du själv vill fokusera etc.

Nikon F65 ska också vara en bra kamera. Även om jag själv tycker att den kommer efter både Minoltan och Canon EOS 300.

Sedan finns det ju helt manuella kameror också på begagnatmarknaden. Det kanske kan vara något?

Själv valde jag Minolta Dynax 5 som min första systemkamera. Det har jag inte ångrat ännu. Men det hade jag säkert inte gjort med en EOS 300 heller i och för sig.. :p

Mvh
Jonas

Jag använder en Pentax Mz-m och är väl inte riktigt nöjd. Jag gillar kameran som sådan men upplever att ljusmätningen inte är den bästa. Bristen tror jag ligger i att den endast mäter i två fält. Mer anvancerade Pentax-kameror har sex punktsmätning vilket ger en större säkerhet i ljusmätningen.
Även om man inte alltid ska lita på ljusmätningen så tycker jag att man ska kunna lita på den i de flesta situationer.
När det gäller F-65 Nikon har jag läst i något forum på denna sida att man inte kan ställa ASA-talet manuellt. Så vill man pressa filmen med en sådan kamera blir det väldigt krångligt.
Funderar själv på att köpa en Mz-6.
Har du möjlighet att gå till en välsorterad fotoaffär kan du kika på de olika modellerna. Eller om du kan åka till Fotomässan i Jönköping i slutet av april. Där brukar alla kameratillverkare finnas med. Det är viktigt att känna att man verkligen får en kamera man trivs med. Då kan man skynda långsamt.

Jag har kört MZ-3 sedan 1997 och är mycket nöjd. MZ-M har jag inte använt, men efter att ha följt debatten på www.pdml.net har jag förstått att sökaren är sämre än på MZ-3. Detsamma gäller MZ-6. Sökarens förstoring är väsentlig för manuell fokusering, något att tänka på.

Mina tips blir därför:

1. Köp en MZ-5N. Samma användargränssnitt som MZ-M, inbyggd blixt, bättre sökare plus autofokus. MZ-3 är inte värt merkostnaden för 1/4000 och något bättre blixtsynktid.

2. Om du ska köpa med en zoom, välj antingen 28-70/4 eller 28-105/3.2-4.5. De har fått mycket goda omdömen (28-70 har jag själv, den är bra, men idag skulle jag köpa den andra eftersom den är smidigare).

3. Köp minst ett manuellt objektiv. En gammal 50/1.7 kostar ingenting. De som provat bägge använder hellre MZ-5N än MZ-M även för manuell fokusering.

MZ-6 är f.ö. intressant, men enda argumentet för den före -5N är att det går att få den att inte spola in hela filmen i kassetten. Annars är MZ-5N en bättre kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar