Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax MZ-M eller MZ-5n

Produkter
(logga in för att koppla)

stenne

Ny medlem
Jag tänkte börja fota lite med vanlig 35mm film. Har hittils hållit på med lite digitalkameror...

Så jag tittade lite bland farsans gömor.
Hittade en Chinon CP-7m från -86 samt 2st objektiv, ett Chinon 35-80mm 3,5-22 P/K samt ett Sigma 70-210mm 4,5-22 med K-bajonett. Samt en blixt Nissin 360TSO med lite filter.

Nu är det så att kameran inte är helt ok då den inte drar fram filmen riktigt.

Jag funderar då på att köpa en ny Pentax MZ-M eller MZ-5n hus och senare komplettera med autofocus objektiv och så länge använda de objektiven jag har.

Vilken av dessa ska man satsa på ?

Är det någon mer skilnad mellan dessa förutom autofocus ?

Kan man jobba lika bra med en MZ-5n som MZ-M när man kör med manuell focus ?

På Chion kameran ska man ställa objektivet på högsta bländare för att köra med programautomatik till bländare och exponerings tid. Kan jag göra det även med dessa kameror tillsammans med mina objektiv ?

Vad är skillnaden mellan högsta bländartal samt A-läge på Pentax objektiven ?

Har jag någon användning för den blixt jag har och de filter som finns till ?

Sen en fråga som glider lite utanför denna forums avdelning. Om man jämför en digitalkamera på ca. 3Mp (Har en Olympus 3020Z) samt att scanna en dia-bild i en fotoscanner till PC. Hur stor är skilnaden, vilken upplösning hamnar man normalt på vid scanning av dia-bilder ?

Mycket funderingar blev det...

//Stefan Asp - Falun

stenne skrev:
Så jag tittade lite bland farsans gömor.
Hittade en Chinon CP-7m från -86 samt 2st objektiv, ett Chinon 35-80mm 3,5-22 P/K samt ett Sigma 70-210mm 4,5-22 med K-bajonett. Samt en blixt Nissin 360TSO med lite filter.

Jag funderar då på att köpa en ny Pentax MZ-M eller MZ-5n hus och senare komplettera med autofocus objektiv och så länge använda de objektiven jag har.

Vilken av dessa ska man satsa på ?

MZ-5n.

Är det någon mer skilnad mellan dessa förutom autofocus ?

Ja. MZ-M saknar...
* Inbyggd blixt
* TTL-blixt kompatibilitet
* Bajonettfattning av metall (den har plastfattning)
* Äkta pentaprisma (den har en enklare spegelbox).
* Automatisk alternativexponering
* 6-zons mätning (MZ-M har 2-zons) och spotmätning samt manuellt val mellan centrumvägd och fler-zonz mätning.

Kan man jobba lika bra med en MZ-5n som MZ-M när man kör med manuell focus ?

Jag tycker det. MZ-M har visserligen "microprisms" och "split-screen" som hjälpmedel vid manuell fokusering. Med MZ-5n får du fokusera mot mattskivan, men sökaren i 5n är något större och klarare så trots avsaknaden av manuell fokuseringshjälp (om vi bortser från att autofokusen kan tända en grön lampa när motivet är i fokus) så tycker jag att MZ-5n är enklare.

På Chion kameran ska man ställa objektivet på högsta bländare för att köra med programautomatik till bländare och exponerings tid. Kan jag göra det även med dessa kameror tillsammans med mina objektiv ?

Pentax kan styra bländaren elektroniskt, men du behöver ett objektiv med elektronisk bländarkoppling. Dessa kom 1982 och kallas för Pentax A-objektiv. Kamerafattningen heter KA (den äldre utan elektronisk koppling heter K-fattning). Objektiv med KA-fattning har ett A-läge bredvid minsta bländare (minsta bländare = högsta värde, lägsta värde = största bländare) och en pinne som man trycker ner för att frikoppla bländarringen från A-läget.

KA-objektiv fungerar med alla auomatiska och halv-auomatiska exponeringslägen, samt manuellt läge. Även flersegmentsmätningen fungerar. Med K-objektiv kan du enbart köra bländarförval och manuellt läge. Flersegmentsmätningen kopplas automatiskt om till centrumvägd mätning. (Flersegmentsmätningen behöver information som inte mekaniskt kopplade objektiv kan ge).

Ricoh uppfann sin egen variant av detta och objektiv för Ricohs KP/AR system kan fastna på Pentax AF-kameror. Även Chinon kom med sin egen lösning.

Pentax uppfann K-fattningen och alla objektiv som följer Pentax standard, fungerar med Pentax kameror.

Vad är skillnaden mellan högsta bländartal samt A-läge på Pentax objektiven ?

A-läget innebär elektronisk bländarkoppling. De andra bländarlägena är manuella. A-läget är en finurlig idé, för man behöver som användare inte vara fundersam över om bländaren verkligen är låst på f/22 eller om den väljs av kameran. Ställer du in objektivet på 'A' så talar du om för kameran att kameran ska kontrollera bländaren. Och då gör den det. Det behövs ingen meny-ratt mellan de olika exponeringslägena.

Har jag någon användning för den blixt jag har och de filter som finns till ?

Om blixten är kompatibel med Pentax AFnnnSA blixtar (exempelvis AF160SA) så fungerar den i läget programmerad autoblixt. Detta läget är OK, men inte lika bra som TTL-kompatibla blixtar (AFnnnT, AFnnnFTZ eller AFnnnFGZ blixtar).

Sen en fråga som glider lite utanför denna forums avdelning. Om man jämför en digitalkamera på ca. 3Mp (Har en Olympus 3020Z) samt att scanna en dia-bild i en fotoscanner till PC. Hur stor är skilnaden, vilken upplösning hamnar man normalt på vid scanning av dia-bilder ?

En fotolärare har sagt mig att ett dia har en upplösning på 30 miljoner dpi. Diaskannrare brukar ha en upplösning på minst 2500 dpi.

Få tidskrifter trycker med mer än 150 dpi och vill man ha ut på internet så bör man komma ihåg att skärmens upplösning är 72 dpi. Upplösning kan man ställa in och du bör välja den som passar det medium du har tänkt bilden för.

Innan du väljer kamera - kom ihåg att MZ-serien nu är döende. Pentax har på PMA mässan i USA presenterat två nya modeller i en ny kameraserie som i år kommer att ersätta MZ-serien. De har presenterat en filmbaserad (*ist) och en digital (*ist D). Den filmbaserade *ist kommer till Sverige under våren och ur ren teknisk synvinkel (som 11 AF sensorer, varav 9 är korssensorer, 1/4000 slutare, multiexponering m.m.) är den överlägsen MZ-5n, trots detta kommer den att säljas till ett lägre pris. Den fungerar definitivt med KA-fattade objektiv, men exakt hur den fungerar med K-fattad optik är inte klart i dagsläget. De kan monteras och kameran kan ta bilder med dem, men *hur* de fungerar... Troligtvis fungerar de som på MZ-5n, men det går vissa rykten om att skärpedjupskontrollen kräver minst KA-optik. (MZ-5ns skärpedjupskontroll fungerar med K-optik).

Med vänlig hälsning,
Roland

Ok, tack för alla information.
Det blir nog en *ist när den kommer, verkar vara väldigt intressant.

//Stefan

stenne skrev:
Ok, tack för alla information.
Det blir nog en *ist när den kommer, verkar vara väldigt intressant.

Ja, *ist:en verkar väldigt intressant. Men personligen väntar jag på modellen över den *ist som kommer till Sverige under våren. Största, kanske enda, nackdelen med grundmodellen är, som jag ser det, att sökaren bara har en upplösning på 90% (vilket iofs är bättre än konkurrenterna... EOS 300V och nya Nikon F75 har 89%). Men MZ-5n har 92%. När man fokuserar manuellt med vidvinkel kan de där extra procenten behövas. Kör man objektiv med kort skärpedjup är det lättare att ställa skärpan.

Mellanmodellen av *ist har med största sannolikhet en större sökare (den kommer i praktiken ersätta MZ-5n/MZ-3, och vara direkt konkurrent mot EOS 30/33 och Dynax 7). Förhoppningsvis kommer den under hösten, men den kan dröja till PMA mässan nästa år.

(Pentax har utlovat tre filmbaserade *ist modeller, och dessa tre ersätter MZ-serien som idag består av 5 modeller. Reduceringen av filmbaserade kameror beror på den digitala utvecklingen).

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar