stenne
Ny medlem
Jag tänkte börja fota lite med vanlig 35mm film. Har hittils hållit på med lite digitalkameror...
Så jag tittade lite bland farsans gömor.
Hittade en Chinon CP-7m från -86 samt 2st objektiv, ett Chinon 35-80mm 3,5-22 P/K samt ett Sigma 70-210mm 4,5-22 med K-bajonett. Samt en blixt Nissin 360TSO med lite filter.
Nu är det så att kameran inte är helt ok då den inte drar fram filmen riktigt.
Jag funderar då på att köpa en ny Pentax MZ-M eller MZ-5n hus och senare komplettera med autofocus objektiv och så länge använda de objektiven jag har.
Vilken av dessa ska man satsa på ?
Är det någon mer skilnad mellan dessa förutom autofocus ?
Kan man jobba lika bra med en MZ-5n som MZ-M när man kör med manuell focus ?
På Chion kameran ska man ställa objektivet på högsta bländare för att köra med programautomatik till bländare och exponerings tid. Kan jag göra det även med dessa kameror tillsammans med mina objektiv ?
Vad är skillnaden mellan högsta bländartal samt A-läge på Pentax objektiven ?
Har jag någon användning för den blixt jag har och de filter som finns till ?
Sen en fråga som glider lite utanför denna forums avdelning. Om man jämför en digitalkamera på ca. 3Mp (Har en Olympus 3020Z) samt att scanna en dia-bild i en fotoscanner till PC. Hur stor är skilnaden, vilken upplösning hamnar man normalt på vid scanning av dia-bilder ?
Mycket funderingar blev det...
//Stefan Asp - Falun
Så jag tittade lite bland farsans gömor.
Hittade en Chinon CP-7m från -86 samt 2st objektiv, ett Chinon 35-80mm 3,5-22 P/K samt ett Sigma 70-210mm 4,5-22 med K-bajonett. Samt en blixt Nissin 360TSO med lite filter.
Nu är det så att kameran inte är helt ok då den inte drar fram filmen riktigt.
Jag funderar då på att köpa en ny Pentax MZ-M eller MZ-5n hus och senare komplettera med autofocus objektiv och så länge använda de objektiven jag har.
Vilken av dessa ska man satsa på ?
Är det någon mer skilnad mellan dessa förutom autofocus ?
Kan man jobba lika bra med en MZ-5n som MZ-M när man kör med manuell focus ?
På Chion kameran ska man ställa objektivet på högsta bländare för att köra med programautomatik till bländare och exponerings tid. Kan jag göra det även med dessa kameror tillsammans med mina objektiv ?
Vad är skillnaden mellan högsta bländartal samt A-läge på Pentax objektiven ?
Har jag någon användning för den blixt jag har och de filter som finns till ?
Sen en fråga som glider lite utanför denna forums avdelning. Om man jämför en digitalkamera på ca. 3Mp (Har en Olympus 3020Z) samt att scanna en dia-bild i en fotoscanner till PC. Hur stor är skilnaden, vilken upplösning hamnar man normalt på vid scanning av dia-bilder ?
Mycket funderingar blev det...
//Stefan Asp - Falun