Annons

Pentax MX servicehjälp önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Min MX är fruktansvärt dammig, även på mattskivans ovansida, någon har varit klumpig vid mattskivebyte.
Jag har ju ingen manual längre så jag behöver en instruktion till hur mattskivan plockas ur, givetvis gav jag bort en mattskiva med tillhörande verktyg för ett tag sedan så alla tips bör innehålla "vanliga" verktyg.

Har någon bytt den luddiga packnigen som dämpar spegeln? Tänkte fixa den när jag ändå gräver i huset.

Jo just det!, någon som har ett löst lock över motoranslutningen?

Någon som behöver en winder? Jag har en för mycket.
 
Det är nog inte bara dämparen för spegeln som är luddig, de andra packningarna lär inte vara i bästa skick heller. Det finns flera på Ebay som säljer satser med olika sorters packningar för diverse kameror. Jag köpte en av "interslice" för ett tag sedan. Fick satsen + en beskrivning (för just min kamera!) med posten på en vecka. Han verkar ha beskrivningar för många olika modeller. Det var inte särskilt svårt, mest kladdigt.

Jag städade ur en Mx en gång, det var inga problem att få loss mattskivan med pennkniv/pincett. Man får vara lite försiktig bara så man inte slinter och repar den.
 
Mitt på mattskivans långsida, under skumgummit, finns en liten rektangulär ögla som du ska dra åt dig för att ta loss mattskivan. Det går som sagt bra med en liten mejsel, pincett e d.

Här är manualen till MX
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.