Annons

Pentax MEF, ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helium

Ny medlem
så här lyder en annons på blocket.se

Kamerahus Pentax MEF
Objektiv Pentax 1:2.5 135mm
Objektiv Pentax 1:2 50mm
Blixt Osram VM250
Väska+rem
Pris:1500:-

är detta rimligt? är det en bra nybörjar kamera? snälla, dela nu med er av er vishet (väldigt snabbt) så att jag äntligen kan staka mig fram i fotovärlden. tack tack tack

ME-F är kanske den underligaste kameran som Pentax någonsin har gjort. :) Eller ja, kanske inte så underlig, det beror på vad man menar. I grund och botten så är det en ME Super. ME Super är en fin, bra, trevlig kamera som var väldigt populär för sin tid (sent 70-tal - tidigt 80-tal).

ME-F är världens första systemkamera med autofokus. Den såldes med ett 35-70 f/.8 objektiv som innehöll AF mekanism, motor och även batterier! (så optiken var rejält stor och tung).ME-F kan inte autofokusera med någon annan optik än denna. Aufokusen är, för att vara helt ärlig, helt bedrövlig. Men, den var ju först och först brukar sällan vara samma sak som bäst.
Med annan optik fungerar den i stort som ME Super. ME-F såldes i väldigt få exemplar, den var helt enkelt en flopp. Priset du anger känns lågt. Bara optiken brukar kosta det annars.

Det finns användarkommentarer om ME-F på:
http://www.camerareview.com/templates/reviews.cfm?camera_id=345

Med vänlig hälsning
Roland

Kameran i sig är inte så underlig. Den har bara en autofokus-sensor (har för mig att förutom sensorn sitter all AF-logik i det helknäppa objektivet), i övrigt ska den vara precis som ME Super. Det var ett "fulhack" bara för att vara först med autofokus. Eftersom man ändå var tvungen att göra ett helt nytt objektiv för att klara autofokus, valde man att bara göra minsta möjliga modifiering på ett befintligt kamerahus.

För en schysst manuell systemkamera med två vettiga objektiv och en blixt låter det som ett riktigt bra pris.

tack för svaren. även om jag förstår ytterst lite av dem. vad innebär autofokus egentligen? och är det väldigt viktigt för att en kamera ska vara bra?

Autofokus är att kameran själv kan ställa in fokuseringen, d.v.s. avståndet från kameran till motivet. Ställer man in det fel kan motivet bli suddigt.
Autofokus är bra på det viset att det går fort. Har man tid på sig tycker jag det är bättre att göra det själv, och det är inget egentligt problem (förutom att det tar ett par sekunder extra). Med lite vana fokuserar man så fort så det sällan spelar någon roll.

Helium skrev:
tack för svaren. även om jag förstår ytterst lite av dem. vad innebär autofokus egentligen? och är det väldigt viktigt för att en kamera ska vara bra?

Autofokus = Automatisk fokusering = automatisk skärpeinställning. Ställa skärpan = göra motivet skarpt = fokusera. Manuell inställning av skärpan är trevligt att göra, så automatisk inställning är absolut ingen nödvändighet. Dessutom är ingen automatisk inställning perfekt, så man behöver alltid kunna ställa in manuellt.

En manuell kamera, utan så mycket automatiska inställningar, brukar rekommenderas av fotolärare som bra kamera att börja med. Och då passar ME-F bra.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar