Annons

Pentax ME Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Nwanga

Avslutat medlemskap
Har använt min farbrors Pentax Super ME i ett par år. Dock endast periodvis och senast när jag gick i gymnasiet. I gymnasiet hade jag väl ingen större koll på foto, men den verkade fungera utmärkt då.

Nu när jag åter börjat använda den har jag upptäckt att mina negativ, jämfört med alla andras, blir väldigt mörka och mina kontaktkartor till exempel blir således väldigt ljusa, trots samma inställningar som mina klasskamrater använder. Ska man använda sig utav något negativ ME: n åstadkommit får man slita som ett djur för att få en respektabel bild. Så ska det inte vara tycker man

Har försökt lista ut om ljusmätningen är konstig och började med att byta batterier. Detta gav ingen skillnad utan den mätte på samma sätt. En klasskamrats F3 fick ett stegs snabbare slutartider verkade det som.

Är detta vanligt för ME: n? Någon som har något förslag på lösning? Får man helt enkelt använda exponeringskompensation som man på egen hand får lista ut värdet på?

Tack på förhand!
 
Kan inte säga att jag har den erfarenheten från mina ME (numera sålda).
Dock så påverkar ju även framkallningen densiteten.

Men det låter ju skumt om din kompis får en annan tid med samma bländare i samma ljus...

Är den skitig invändigt?
 
Du kan ju av misstag vridit exponeringskompensationen bort från 1x vilket är normalläge. Den sitter runt återspolningsveven. Jag förutsätter att du har rätt filmkänslighet inställd.

//Lars
 
det kan ju va olja på bländarlamellerna så att
bländaren inte hinner slå ihop till inställt värde
då blir det överexp.
det är ju lätt att kolla , ställ in bl.22 gör
en expornering och kolla in i linsen så ska
du se bländaren slåihop blixtsnabbt!
 
B.T skrev:
det kan ju va olja på bländarlamellerna så att
bländaren inte hinner slå ihop till inställt värde
då blir det överexp.
det är ju lätt att kolla , ställ in bl.22 gör
en expornering och kolla in i linsen så ska
du se bländaren slåihop blixtsnabbt!

Jag var också inne på det men då hade den visat rätt mätvärde och "bara" exponerat fel.
 
hmm Hannes snackar om ett steg skillnad mellen F3an men låter som det är betydligt mer överexp. neg. än så!
 
Det ligger mycket i det du säger! Jag har gått över helt till digitalt och där märks ett steg mer än på S/V film.
Ett annat sätt att testa bländarproblemet är att exponera vid full öppning. Då borde det bli rätt och inte påverkas av segheten. Jag har själv råkat ut för oljeproblemet på en av mina veterangluggar så visst finns det.

//Lars
 
Du kan ju prova olika exponeringar med exponerings kompensationen och sen är det bara att kompensera iso inställningen efter resultatet.

Får du ljusa kontaktkartor får du exponera dom mer.

Framkallningen av filmen styr ju kontrasten enligt den gamla regeln: Sol: överxponera och underframkalla. Mulet underexponera och överframkalla
Eller i praktiken; 100iso film: ca 50iso vid sol och kortare framkallning så får du lägre kontrast. Ca 125iso vid mulet och ökning av framkallningen för högre kontrast, respektive 100iso vid mellanväder.

Kort sagt, du bestämmer först framkallningstiden och sedan ställer du in iso högre eller lägre för att kompensera för att tex längre/varmare framkallningstid ger högre filmkänslighet.

Du måste välja högsta iso med bibehållen teckning i lågdagrarna.
 
Du kan ju kolla din ljusmätare med f.16-metoden.

En solig dag med blå himmel ställer du in bländare 16 och mäter ljuset mot den blå himlen nittio grader från solen och fyrtiofem grader upp från horisonten.
Nu ska du få en tid som överrensstämmer med ditt inställda ISO (100 ISO ska ge en tid på 1/125).

Om du får andra tider är det fel på din ljusmätare, men det är ingen katastrof. Det kan isf justeras antingen med exponeringskompensationen eller hellre genom att justera ISO-inställningen tills du får rätt värde.
 
Olja på lamellerna var uppenbarligen problemet. Så nu verkar det vara löst i alla fall, ska bara fixa objektivet så att det funkar igen. Någon som har nåt knep för att få det att funka igen? Hörde att man kan sitta och dra spaken på baksidan av objektivet fram och tillbaks tills fingrarna blöder och förhoppningsvis ska detta göra att ringen slår ihop blixtsnabbt igen... Men... Tack för alla svar!!
 
det enda är att demontera för rengöring!
ett styvt jobb som kräver vissa specialverktyg
var är det för lins , har du bara en lins?
 
Jag har två stycken LR44 i på 1,5 volt vardera.

Vad är det för specialverktyg som krävs för att bli av med oljan? Objektivet är ett Pentax SMC 35 mm 1:2.8.
 
Senast ändrad:
fel av mej-kanske

Jag läser i tyska Foto Brenners katalog att äldre Pentax inkl modellen ME ska ha 1,35 v batteri(finns idag endast mod zinkluft),och grundar mitt påstående därefter,men det är kanske fel.Dom har Spotmatik och Me, Me Super på samma rad.
 
hur gör man för att få bort oljan (går det att få bort) samt hur har den hamnat där från början ?
Vad ska vara smort och inte i ett objektiv ?
 
Det är ju som jag vet, endast gamla manuelt focuserande objektiv som är smorda med fett
för att få den där lagom tröga känslan!
när fettet blir gammalt blir det tunnt och flyter ut på bländarlamellerna .

det tradiga är att efter en rengöring så fortsätter fettet att flyta .
om man inte då avlägsna allt fett och erätter det med nytt fett.Silicon fett kanske ? har inte testat

men Hannes såg att du har andra linser kör med dom!
eller är det så att du är väldigt förtjust i 35an =)
 
Vad gäller batterier så finns en batteriguide på pentax.se under "Service". För hela M-serien utom ME-F så gäller enligt den LR44 (1,5V).
Spotmatic däremot skall skall ha andra batterier (beroende på modell).
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar