Annons

Pentax ME super

Produkter
(logga in för att koppla)

Fermelin

Ny medlem
Hej, jo det är som så att jag köpt en gammal analog Me super, med diverse original grejer (blixt, väska, manualer...)
Fick med ett original objektiv 50mm funkar prima, men köpte ett
Tokina zoomobjektiv 28-85mm utav en handlare vid ett senare tillfälle.

För att inte komplicera min undran så är det som så att jag bränt iväg ett par rullar nu och upptäckt en del konstigheter.
Jag fotar en del nattetid och på vissa foton så blir det som ett ljusinsläpp ifrån ena sidan (se bild).

Är det ett fel på objektivet, min foto teknik, kameran eller är det labb folket som slarvat?

Hur kontrollerar jag att sakerna är i funktions dugligt skick?

När jag har bländaren på 8 och ska gå till 5, öppnar den sig mer än när jag drar över 3,5. Det kan inte vara ett gott tecken eller? Och är det detta som gör vissa bilder dåliga?

tack för svar.
 

Bilagor

  • abc.jpg
    abc.jpg
    45.6 KB · Visningar: 324
Senast ändrad:
Antagligen är det filmrullen eller bakstycket, men tveksamt om det är bakstycket, bilden ser ut att vara slöjad från långsidan vilket tyder på att det inte är bakstycket. Men det märks om bakstycket sitter dåligt, så filmen eller filmrullen har säkert fått aningen ljus. Slutaren kan naturligtvis oxå läcka, och då kan det bli från långsidan.

Bländaren kan du kolla med objektivet i handen, titta genom objektivet och vrid igenom alla steg. Kolla att den är "rund", alltså att bländarlamellerna hänger med. Prova sen att blända upp med pinnen i fattningen(utom på största bländaren), blända ner och släpp pinnen, den ska inte gå för trögt eller långsamt att blända ner. Jämför gärna med 50mms gluggen.
 
Senast ändrad:
okej, skall kolla bakstycket så fort jag fotat slut nuvarande rulle. Har märkt att vid användande utav billigare rullar så slirrar filmen ibland vid framrullning. Så det kan väl vara något med kameran då...men jag får väl köra på uteslutningsmetoden och testa alla saker var för sig.

Objektivet har en defekt i 5 läget, får väl ta och kräva tillbaks varan då...

tack för svaren
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.