Annons

Pentax me med slutarfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

kalle-bah

Medlem
Hej!
När jag jämför min Pentax ME mot min digitala Pentax så väljer dom samma slutartid om jag exponerar mot samma sak och dom sår på samma iso.
Dock så känns det på slutarljudet på ME:n som att slutartiden är mycket kortare i verkligheten än vad kameran har valt. Provade att exponera mot en mörk vägg så att kameran ville ha 2s och när jag trycker av så låter det på slutarn som att den öppnas ca 1/2s. Är i början av första rullen och man vill ju inte klicka slut rullen bara för att få svar....samtidigt vill man ju inte ta några viktiga foton om bilderna ej blir ok. Någon som har upplevt liknande fenomen och funnit någon lösning?
 
Nu har jag inte kvar min ME, men om jag minns rätt så lät den helt annorlunda än min K100D som även låter helt anorlunda än min SFXn.

Jag tror dessutom att det mesta av ljudet är spegeln och inte slutaren, för kameran (K100D) låter inte mycket när man fotar med spegeln uppfälld.
 
På ME kan du ju ta ur rullen för att sedan ladda den igen. Det är bara att håll koll på antalet exponeringar på rullen, spola tillbaka så filmtungan är kvar utanför kassetten, du känner då den släpper från upptagningspolen. Om du tar ur rullen kan du kontrollera slutartiden med bakstycket öppet. När du laddar om den så väljer du en fast tid (X) gör motsvarande antal exponeringar med objektivlocket på (ta någon extra).

En slutare som har "vilat" länge brukar ge för långa tider.

Att byta rulle mitt var standardförfarandet när man vill ändra ISO med en äldre analog kamera. Dock är det problem om man har en kamera utan återspolningsvev, då gäller det att stänga av exakt rätt.

/Mats
 
Tack för tipsen!
Har nu kollat och slutartiderna stämmer helt klart INTE överens med vad kameran säger. Något man kan fixa själv? eller är det bara att lämna in för justering?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.