Annons

Pentax+manuella objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielm71

Ny medlem
Har sökt och letat men...:

1. Vilka inställningar bör man ändra i sin K7:a om man ska köra manuella objektiv (ej AF-bländare)?

2. Den frågar efter brännvidd. Har man ett telezoom på 80-200 ska man då ange 200 eller vad?

Svara gärna så utförligt som möjligt...

/Daniel

1)Ställ in tillåt användning av bländaring. (något åt det hållet heter det)

2) Jag skulle slå av antiskaken, kamera kan ju inte göra rätt när den inte har en aning om vilken brännvidd du använder.

Micke.

Kör en del manuellt på min både gamla K200.an och nuvarande K-x och det enda man behöver göra är att välja tillåt bländarring i menyerna och så ange brännvidden på en zoom skulle jag gissa att det är största du ska ange jag har bara fasta MF gluggar.

Har gluggens bländarring ett A-läge så ställ den i det så kan Du ändra bländare med ratten på kameran precis som vanligt i AV läge, finns inget A-läge får du välja bländare på gluggen och då är TV läge bra så väljer Du tiden istället eller kör i M läge om Du behärskar det.

Har sökt och letat men...:

1. Vilka inställningar bör man ändra i sin K7:a om man ska köra manuella objektiv (ej AF-bländare)?

2. Den frågar efter brännvidd. Har man ett telezoom på 80-200 ska man då ange 200 eller vad?

Svara gärna så utförligt som möjligt...

/Daniel

Som tidigare nämts så ställ in användninga av bländar ring: I meny C och sjätte fliken, rad 38. där ska det stå en 2a. Själv kör jag sedan nästan uteslutande enbart i M-läge. (ratten uppe vid blixten) :))))

När den frågar efter brännvidd, har jag i de fall jag inte stängt av antiskak ställt den på högsta värdet, i detta fall då 200mm.
Var detta utförligt nog :)))
/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar