Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Makrobälg

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Hej!
Jag hittade en makrobälg hemma hos mina föräldrar som jag tänkte att jag skulle börja använda med en spotmatic. Nu verkar det dock som en grej saknas, nämligen någon form av adapter för att få fast kameran i bälgen. Om någon vet något om detta skulle jag bli tacksam.

mvh
David

Bilagor

• bellows_1.jpg
    bellows_1.jpg
    43.8 KB · Visningar: 325
Jag har en originalbälg till mina Pentax och den ser inte riktigt likadan ut. Men jag föreställer mej att det som saknas på din bälg liknar min adapter mot kameran, nämligen en ca 12-15 mm lång "rörstump" som är gängad M42 utv. i ena ändan och är slät men med ett spår i andra ändan. Mitt på är det en smal fläns som skruvas mot kamerahuset. Spåret gör att man kan låsa fast "rörstumpen" med låsskruven, som på din bälg sitter på ena sidan, i ändan på bälgen och som också tillåter att kamera kan vridas en smula. Det gör också att det inte är så kinkigt hur gängan är skuren m.a.p. ingången. Det är lätt att svarva en sådan adapter för den som har tillgång till svarv.

Tack för svaret!
Det är en Pentax orginalbälg det här också. Jag får försöka få tag på en sån adapter eller låta svarva till en om jag inte lyckas! (Eller hittar igen den i nån låda)

/David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar