Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax magnifying eyecup O-ME53

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Fick idag på posten min beställda Pentax magnifying eyecup O-ME53. Jag har varit less på DL:ns sökare och tycker det är svårt att fokusera rätt manuellt.

Efter ha sökt efter en produkt som kan förstora sökarbilden och läst recensioner på bland annat Dpreviews forum kom det fram att Pentax hade en egen förstorare. Dock så gick åsikterna isär hurvida den bra eller inte och, om ens prisvärd. En del ser ingen skillnad alls, en del tycker det är ypperligt och många tycker den inte går att använda med glasögon.

O-ME53 monteras istället för den vanliga ögonmusslan och står lite mer än den. Det är något jag uppfattar som positivt då näsan kommer en bit från displayen. För mig som inte har glasögon
ser jag hela sökarbilden klart och tydligt utan vinjettering eller beskuren bild. Jag har inte noterat någon uppenbar ljusförlust i sökaren heller.

Länk till BH med info om O-ME53

(Tyvärr har jag inte hittat någon info om den på Pentax.se eller Pentax.com. Det verkvar vara en

Förstoringen på vidvinkel var minimal. Däremot på korta och långa tele så var effekten påtaglig. Störst skillnad märkte jag på mitt 300:a som också är det objektiv det varit svårast att fokusera manuellt med.

Priset på O-ME53 ligger på 235:- på Cyberphoto och
jag tycker det är värt det. Den förstorar sökarbilden och fungerar dessutom på kommande kameror med större och bättre sökare!

Återkommer med bilder med den monterad och
ett utlåtande efter mer anvädning.

Senast ändrad:
Tack för informationen. Ser fram emot att höra mer när du använt den ett tag. Att komma lite längre från kameran tycker jag låter intressant det också.

Ser nu att en del text försvunnit. Tiden för ändrig har gått ut.

Jag har inte hittat information om den på Pentax hemsida. Det enda jag hittat är ett pressmeddelande om att det är ny produkt som skulle komma i november.

När jag beställde hade de den inte i lager. Det tog 9 dagar från min beställning innan den landade hos mig.

Enligt Cyberphotoshemsida så finns den nu i lager! Skynda skynda... :)

Nu har jag provkört ögonmusslan skarpt vid flera tillfällen och kommit fram till följande.

+ Lättare att fokusera manuellt med tele,
perfekt vid finfokusering vid porträttfoto,
eller annat.
+ Ingen ljusförlust.
+ Kommer en bit ifrån kameran

- Den vinjetterar lite.
- Svårare att se hörnen

Jag är helt klart nöjd med den. Med tanke på att jag använder den på Ist DL med bra resultat lär den fungera än bättre på kameror med större sökare.
Den är framöver ett med min Ist DL och kommer inte ligga oanvänd.

Jamas skrev:
Ser nu att en del text försvunnit. Tiden för ändrig har gått ut.

Jag har inte hittat information om den på Pentax hemsida. Det enda jag hittat är ett pressmeddelande om att det är ny produkt som skulle komma i november.

Den finns i deras shop.
Gå till wwww.pentax.se
Klicka på "Shop" uppe till höger.
Därefter går du in på "Systemtillbehör".
Där finns den!

Hälsar
R

O-ME53 och glasögon? Funkar det?

Jag har blivit nyfiken på O-ME53 också, till min K10D. Men jag är glasögonbärare och undrar om det går att använda den när man har glasögon?

Det finns ingen kameraaffär i närheten av Helsingborg där jag bor som har en sån på lager som man kan få prova, och jag vill inte köpa grisen i säcken.

Finns det nån som har den här förstoraren och som kan testa med ett par glasögon, eller låta nån som har glasögon testa, och skriva nån rad här om hur det funkar eller inte funkar? Jag gissar att man får flytta runt på ögat/kameran en del för att se siffrorna och/eller hela bilden, men det får man gör a litet grand redan idag ju, frågan är om det är användbart överhuvud taget eller inte?

Tackar på förhand!

/Patrik

Använd linser! :)
Det gör jag, för med glasögon kan man inte se hela sökaren - även utan det där tillbehöret. Lär knappast bli bättre med tillbehöret, men jag ska testa så fort det landar i min famn.

Hälsar
R

Jeg har testet O-ME53 med mine lesebriller. Det fungerer svært dårlig. Øyet kommer for langt i fra og en ser bare en liten del av søkeren. Uten briller så ser en akkurat såvidt hele søkeren og da fungerer det greit nok.

Har denna mussla på vår K100 och det är en absolut fördel vid manuell fokusering. Särskilt med långa telen.
Visst är det på gränsen för att se hela sökarbilden på en K100. Pentax rekommenderar den också bara till K10:an med en större sökare.
Men musslan har absolut föredelar även på K100an.
Inte bara säkrare manuell fokusering, man kommer också nängre från kameran och då näsan från displayen. Behagligare gummituta att sätta mot ögat och ögon fransarna fettar inte ner okularet.
Cyberphoto har ett hyggligt pris på detta tillbehör så jag rekommenderar att prova, särskilt för de som gillar manuell fokusering och särskilt de som använder telelinser.

Mvh
Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar