Annons

Pentax ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

freka586

Aktiv medlem
När jag läser specarna för K10D finner jag följande under ljusmätning: 16-segment multi-pattern metering. Detta är samma som anges i specarna för K100D.

Innebär detta att det är samma ljus/exponeringsmätare i K10D som K100D? Eller kan den underliggande tekniken vara uppgraderad men att själva sensorerna är samma?

Skälet till frågan är att Kamera & Bild nyligen testade K100D och tyckte ljus/exponeringsmätningen var en av kamerans svagare punkter. Canon 400D med sin 35-zoners mätning ansågs vara bättre men inte utan kritik. Nikons D80 var "bäst i klassen" med ett system baserat på 420 mätpunkter.

Att använda antalet mätpunkter som något mått på prestanda för ljusmätningen inser jag är lite som att jämföra äpplen med päron. Men det rätar inte ut några frågetecken utan snarare väcker nya...

Några kommentarer i ämnet?
Har någon rejäla personliga erfarenheter av olika system för exponeringsautomatik?

Det har nog inte så mycket att göra med antalet mätzooner utan mer som Kamera&Bild skriver "programerad för stor hänsyn till lågdagrar" Detta är säkerligen i så fall ett mycket medvetet val från Pentax just för att det tilltalar många och innebär roligare bilder direkt ur kameran. Skulle tro att K10D får en mer restriktiv exponering i sin flerzoonsnätning då den riktar sig till mer avancerade användare.

Så finns det ju flera situationer då man helt enkelt måste spotmäta eller kompensera åt ena eller andra hållet för att få en riktig exponering, oavsett kamera.

Alla flerzonsystem bygger på en databas av bilder som sedan systemet 'tränas' på. Tanken är att systemet genom förhållandet mellan de olika zonernas ljusstyrka skall kunna förstå vilken typ av bild som tas och därmed kunna hitta rätt exponering. Detta fungerar dock bara om typen av bild man tar ser ut som några av de som systemet tagits fram med. Jag kan t.ex. tänka mig att det finns en massa bilder med solen, troligen förekommande i flera av de övre zonerna. Så dessa situationer klarar säkert systemet av ganska bra, men antag att du har två solar på din bild....t.ex. en sol, samt en spegelbild av en sol i ett blankt föremål. Om inte denna typ av bild fanns med när systemet utvecklades så kan nog systemet exponera väldigt fel. Jag vet faktiskt inte vad ett flerzon system gör om det blir osäkert, går det över till någon sorts centrumvägd exponering, eller har flerzonsysemet ett svar på alla situationer även om det inte stött på något liknande förut? Någon som vet?

Jag använder mest Centrumvägd mätning, mest för jag är van vid det sen den analoga tiden, sen vill jag faktiskt veta den exakta exponeringen och inte någon gissning som kommer från en databas.

Jag anser att det är bättre att lära sig mäta med en riktig mätare (centrum/spot) och inte lita på automatik, det kommer att göra dig till en bättre fotograf i längden.

/kent.

Pentax 6 fältssystem var överlägset konkurrenterna (Canons 35 fälts och Minoltas 14 "honeycomb (bikake) system bl a)... på sin tid. Tyckte både FOTO och Practical Photography. Jag minns ett test mellan Pentax MZ-5n, Canon EOS 30, Minolta 808Si och Nikon F80 i Practical Photography. Pentax hade bästa ljusmätningen, trots att Pentax hade - på papperet - det enklaste systemet. Minolta och Canon var fö sämst. Och de hade flest fält...

Så glöm det där med mätfältens antal...
Det viktiga är den algoritm som används för att utvärdera informationen från fälten, om du har en dålig algoritm så spelar antalet mätfält ingen roll.

Pentax har i sina kameror valt att ta hänsyn till högdagrar, eftersom de försvinner (och är ej återställningsbara) vid digital fotografering. Digitalfoto är ju ett bekymmer för exponeringsomfånget är smalare än t o m diafilm (och mycket smalare än negativ film). Detta innebär att omfånget mellan den ljusaste och mörkaste bilden är smalare, innehåller färre steg. Så i många situationer är det ej möjilgt att ha teckning i både högdagrar och lågdagrar samtidigt, sensorn kan inte få in den informationen, så kameran måste göra ett val. På många av sina modeller har Pentax valt att satsa på att bevara högdagrarna, vilket i många fall innebär att lågdagrarna då blir underexponerade, men det går att lätta upp dem (utan att påverka högdagrarna!) i bildbehandlingsprogrammet.

Nu vart många kunder och journalister kritiska mot detta, för de menar att konsumenter inte bildbehandlar och konsumenter vill ha ljusa bilder med utbrända högdagrar. Canon har valt den linjen på sina budget digitala systemkameror, ja även kompaktkamerorna från dem följer det. Så med K100D valde Pentax att justera upp exponering "due to popular demand". Ironiskt att de blir kritiserade för detta också... Men detta gäller främst i läget "Bright image tone", som är gjort för snabbskjutar-fotografer som aldrig bildbehandlar. Bright image tone skärper upp bilden, adderar extra färgmättnad och kontrast för att ge mer tryck i bilden och mer av "Canon konsument look". Jag avskyr det, men det är iaf bra med ett val... Det går ju att ställa om kameran till "Natural" också, för mer, ja, naturliga bilder...

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar