Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K7 för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MB1969

Aktiv medlem
Hej.

I höst fyller jag 40 och det tänker jag fira med en riktigt fin kamera. Efter ett par dagars letande här på fotosidan har jag fastnat för pentax k7 då den verkar fylla mina behov:

1. Den ska nästan uteslutande användas utomhus för naturfotografering.

2. Den kommer mestadels att transporteras i kajakens dagslucka, dvs den ska tåla fukt och stänk.

3. Bildstabilisatorn och horisontmätaren är ett stort plus om man fotar från kajaken.

4. När man väl kommer i land vill jag kunna riktigt bra bilder med stativ och hela kittet.

5. Jag har väldigt mycket kvar att lära om fotografering så det är ju bra med användarvänliga autoprogram i början. ( tänker på den avancerade ljusmätaren, autofokus med mera)

Detta blir min första systemkamera. Jag jobbar med ljud och musik till vardags och likheterna mellan ljud och bildeditering är förvånandsvärt lika. En erfarenhet från ljudinspelning är att det i längden är dyrt att köpa billigt. Frågan är vad jag ska satsa på för objektiv. Kitobjektiven är säkert en bra början men om jag vinner mycket t.ex. ljuskänslighet på att gå upp några tusenlappar i pris så gör jag hellre det.

Vad tycker ni? Är jag helt fel ute? Blir det för avancerat att starta med t.ex. K7? Finns det andra vädertåliga system som jag borde titta närmare på? Vilka objektiv hade ni valt? ( tänkte starta med ett normal och ett tele förmodligen kitobjektiven)

Tack på förhand!

Kör!

Du kommer troligen bli väldigt nöjd! Den är väldigt skön att hålla i och känns än mer gedigen än K20d.

Den är snabbare i fokuseringen och har en mycket bättre skärm!

Hoppas att den är vassare än K20d vad gäller ISO och jag kommer att bli väldigt glad när min kommer hem!

Ha det Fint!
Christian
FotoVideo Malmö

Pentax erbjuder marknadens mest prisvärda vädertätade systemkameralösning. Konkurrenterna ligger högre i pris på vädertätade objektiv och kameror om man ser det som helhet.

18-55 WR och 50-200 WR är bra och välfungerande objektiv. Ska du ha bättre än dessa så får vi ta och titta på Pentax DA Star 16-50 f/2.8 för 9 000 kr och DA Star 50-135 f/2.8 för 10 775 kr.

Visst finns det billigare alternativ, men de är inte vädertätade.
DA 17-70 f/4 för 6 000 kr har vädertätad kamerafattning, men optiken är inte vädertätad - så den har en enklare vädertätning än DA Star och DA WR-objektiven.

Tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron har inga vädertätade objektiv i sitt sortiment.

K-7 fungerar ypperligt för den som är intresserad av att lära sig använda bländare och slutare och har flera funktioner anpassad för att göra detta så smidigt som möjligt. Den har visserligen ett "grönt autoläge", men den saknar scenlägen och automatiska bildlägen - detta gör att den bäst passar den fotograf som är intresserad av att göra en hel del egna inställningar för att få optimal bildkvalitet.

I en del butiker finns fortfarande några exemplar av Pentax K200D kvar - den är vädertätad och passar för den som vill ha mer avancerade automatiska funktioner som scenlägen och automatiska bildprogram. Men den är i många andra avseenden en enklare kamera.

Till hösten kommer Pentax med en ny vädertätad kamera som kan sägas vara en enklare och mer nybörjaranpassad variant av K-7, troligen kommer den att komma ut i butik september - november. Det är i dagsläget inte känt vad som kommer att skilja modellerna åt, men räkna med en mindre sökare, färre knappar och reglage, långsammare seriebildstagning, långsammare slutare och nedbantning typ sådant för att få ner priset.

Pentax erbjuder marknadens sig använda bländare och slutare och har flera funktioner anpassad för att göra detta så smidigt som möjligt. Den har visserligen ett "grönt autoläge", men den saknar scenlägen och automatiska bildlägen - detta gör att den bäst passar den fotograf som är intresserad av att göra en hel del egna inställningar för att få optimal bildkvalitet.

I en del butiker finns fortfarande några exemplar av Pentax K200D kvar - den är vädertätad och passar för den som vill ha mer avancerade automatiska funktioner som scenlägen och automatiska bildprogram. Men den är i många andra avseenden en enklare kamera.

Till hösten kommer Pentax med en ny vädertätad kamera som kan sägas vara en enklare och mer nybörjaranpassad variant av K-7, troligen kommer den att komma ut i butik september - november. Det är i dagsläget inte känt vad som kommer att skilja modellerna åt, men räkna med en mindre sökare, färre knappar och reglage, långsammare seriebildstagning, långsammare slutare och nedbantning typ sådant för att få ner priset.

Pentax K7
Tjenare!
Jag kör Pentax K20D sedan tidigt i våras, och är otroligt nöjd med kameran! Kör den med 16-45 samt 55-300 originalobjektiven, och bilderna blir makalöst skarpa. Pentaxen har ett läge för utvidgat tonomfång, och efter att ha plåtat vita byar i spanien är det en fröjd att se att inte de vitaste partierna försvinner.
Kör den med det extra batterigreppet som gör kameran mycket skön att hålla i, samt ger extremt många bilder per laddning.
Hälsningar Fotograf Sven Rosenhall Malmö

Både 16-45 och 55-300 är riktigt bra objektiv, men inget av dem är vädertätat.
K20D är fortfarande ett bra alternativ, men den riktar sig - precis som K-7 - till de som vill göra mer egna inställningar för bra bilder än köra på avancerade scenlägen och bildprogram. (K20D har inga scenlägen och bildprogram). Jag tycker K-7 är värd extrapengarna - för ett snabbare autofokussystem, mer avancerad ljusmätning och bättre blixtmätning, mer avancerat skakreduceringssystem och sökare med 100% täckning istället för 95%.

Jag tycker absolut att man kan börja med en K7. Frågan är dock om du behöver allt som den kan erbjuda? Den kostar ändå 13tusen. För hälften får du K20 som också är en mycket kompetent kamera. Men har du pengarna så är det inte så mycket att fundera på. K7 blir nog en ruggigt fin kamera!

Ja varför inte välja k20d och ta de extra pengarna och lägga den summan på ett DA* så ditt system blir tätat?

Är det naturbilder som kommer att fotas mest så köp ett 16-50.
Är det djur du är ute efter så kanske DA* 200mm och det vanliga kitgluggen?

Då K-7 har en förbättrad ljusmätning för både infallande ljus och blixt, och säkrare autofokussystem så tycker jag den mer passar nybörjaren än en K20D, nybörjaren som inte kan riktigt detta med exponeringskompensation, blixtexponering eller hur man bäst utnyttjar autofokussystemet.

Jag började med "nybörjarkameran" K200D, har varit otroligt nöjd med den.
Jag vågade inte börja med en mer avancerad kamera då jag inte trodde jag skulle kunna hantera den, men där hade jag fel.
Under första månaden använde jag mig av automatiken och scenerna, sedan dess är de inte använda. Använder bara bländarförval iprincip.
Det sämsta med min K200D är att jag är så nöjd med den att jag inte behöver byta (det är kul med nya saker) :)

Så fega inte ur som jag, köp en K7 =)

Jag köpte min första systemkamera för ganska snart ett år sedan. Jag gick direkt till k20d och har inte ångrat mig en sekund. Det är digitalt, du kan ta 1000 bilder på en dag och sen har du ganska bra kontroll över funktioner och dylikt.

Är inte kostnaden att fundera över så skulle jag satsa på K-7, just pga det du säger. Sen så kommer du inte att ångra att du skaffar ett 16-50 eller 50-135 vädertätat. Du kan för övrigt få tag på dessa till mycket bra priser från t.ex england. (6000kr för 16-50) eller från usa/singapor/hong kong.

Vill du resa lätt så kan du ta ett 50-135 och komplettera med ett DA 15 vidvinkel. Inte vädertätat men mycket bra byggkvalitet gör att man känner sig säkrare vid lite små regn.

Tusen tack!

Tack för era svar. Jag har ju gott om tid på mig att plugga fototeori innan hösten. (Kanske nästa modell hinner komma ut dessutom.) Jag tror att K7-an passar mig perfekt! Om man nu ska beställa de dyrare objektiven utomlands, var ska man leta? Har ni någon länk eller så?

Jag skulle som så många innan i denna tråd satsa på k20(är nybliven pentax ägare och jag är mycket nöjd) och lite finare optik. Om du är sugen på att köpa utomlands så har b&h ett stort utbud. Länken hittar du nedan.

http://www.bhphotovideo.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar